728 x 90

روز جهانی علیه اعدام، محکومیت موج اعدامها و نقض حقوق‌بشر - سخنرانیها

پارلمان اروپا- استراسبورگ - گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد

پارلمان اروپا- استراسبورگ - گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد
پارلمان اروپا- استراسبورگ - گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد

در آستانه روز جهانی علیه اعدام در دهم اکتبر، گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا جلسه‌یی را به ریاست ژرار دوپره رئیس این گروه پارلمانی در استراسبورگ با حضور نمایندگان این پارلمان از گروه‌های مختلف سیاسی، برگزار کرد و با صدور بیانیه‌یی موج اعدامها و نقض حقوق‌بشر و اقدامات تروریستی حکومت آخوندی را محکوم کرد.

 

دکتر آلخو ویدال کوادراس، نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا و رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت و محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان سخنرانان مهمان به این اجلاس دعوت شده بودند.

در بیانیه‌یی که درباره این جلسه صادر شده، گروه دوستان آزاد ایران در پارلمان اروپا توطئه تروریستی رژیم علیه گردهمایی مقاومت در پاریس را محکوم و اعلام کرد: اقدام فرانسه در تاریخ ۲اکتبر ۲۰۱۸ برای مسدود کردن دارایی رژیم ایران دلگرم‌کننده است و باید الگویی برای اتحادیه اروپا و سایر دولتهای اروپایی باشد.

قانون‌گذاران اروپایی از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه خواستند تا روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم تهران را مشروط به پایان دادن به اعدام‌ها، بهبود بنیادی وضعیت حقوق‌بشر و حقوق زنان و پایان دادن به تروریسم کنند و تأکید کردند که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن باید اقدامات مؤثری برای مقابله با طرح‌های تروریستی رژیم تهران به‌عمل آورند.

این بیانیه همچنین درباره جایگاه مقاومت سازمان‌یافته به‌عنوان جایگزین سیاسی دیکتاتوری حاکم خاطرنشان می‌کند: طرح ۱۰ماده‌یی ارائه‌شده توسط خانم مریم رجوی که از حمایت‌های بسیاری هم در پارلمان اروپا برخوردار است، خواستار دموکراسی پارلمانی، جدایی دین از دولت، برابری حقوق زنان، تضمین حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و پایان دادن به حکم اعدام است.

 

ژرار دوپره - رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

همکاران عزیز، دوستان عزیز

به‌خاطر شرکتتان در جلسه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در استراسبورگ، خیلی متشکرم.

جلسه امروز در حالی برگزار می‌شود که چند روز دیگر، روز جهانی علیه اعدام گرامی داشته می‌شود. در حال حاضر ایران دارای بالاترین تعداد اعدام به نسبت جمعیت در جهان است. سی سال پیش، سی هزار زندانی سیاسی توسط رژیم ملایان اعدام شدند. اغلب اعدام شدگان به اپوزیسیون، سازمان مجاهدین خلق ایران تعلق داشتند. هیچیک از جنایتکارانی که مسئول این جنایت علیه بشریت بودند به دادگاه نرفته‌اند. در واقع بسیاری از آنها مناصب بالایی در رژیم ایران دارند. در کابینه رئیس‌جمهور به‌اصطلاح مدره، روحانی، وزیر دادگستری یک عضو کلیدی هیأت مرگ در جنوب ایران در سال ۱۹۸۸بود که دستور بسیاری از آن اعدامها را صادر کرد. از این رو ما بسیار نگران نقض حقوق‌بشر در ایران هستیم. مطمئنم که همکارانم امروز بعد از من در رابطه با این نگرانی صحبت خواهند کرد.

علاوه بر این تروریسم رژیم ایران بسیار آزار دهنده است. معمولاً بسیاری از ما در گردهمایی سالانه مقاومت ایران در ژوئن یا ژوئیه شرکت می‌کنیم. این یکی از بزرگترین جلساتی است که من در آن شرکت کرده‌ام.

 

ژرار دوپره سپس با اشاره به دستگیری تروریستهای دست‌اندر کار توطئه سوءقصد علیه گردهمایی مقاومت در پاریس از جمله دیپلمات تروریست حکومت آخوندی اسدالله اسدی و تصمیم دادگاه آلمان برای تسلیم کردن وی به قضاییه بلژیک جهت محاکمه و قرار گرفتن در مقابل عدالت، و اظهارات منبع دیپلماتیک فرانسه در روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ مبنی بر این که دستور این عملیات تروریستی توسط معاون وزارت اطلاعات سعید هاشمی مقدم صادر شده بود گفت:

اکنون ما می‌دانیم که این رژیم تصمیم گرفت که تروریسم را به خاک اروپا صادر کند. در برابر چنین تهاجمات غیرقابل قبولی، بسیار آزرده خاطرم که دولتهای عضو اتحادیه اروپا به امید مدراسیون به رفتار مهربانانه خود با این رژیم وحشی ادامه می‌دهند. برای ما روشن است که رژیم ایران یک حاکمیت دموکراتیک نیست. به عکس یک دیکتاتوری مذهبی است. ما باید در جانب مردم ایران باشیم و نه ملاها. ما باید از اپوزیسیون دموکراتیک برای یک تغییر ‌بنیادین سیاسی در ایران حمایت کنیم. ما باید به دولتهای اروپایی خود و به اتحادیه اروپا بگوییم که هر نوع توسعه روابط با ایران باید مشروط به توقف اعدامها و پیشرفت در زمینه حقوق‌بشر و حقوق زنان باشد. ما همچنین باید به رژیم ایران بگوییم که هر اقدام تروریستی در اروپا مطلقاً غیرقابل قبول است و عواقب جدی خواهد داشت.

بسیار متشکرم.

 

روزا توماسیچ - نماینده پارلمان اروپا از کرواسی

سخنران بعدی این جلسه روزا توماسیچ نماینده پارلمان اروپا از کرواسی، با اشاره به نزدیک‌ شدن روز جهانی علیه حکم اعدام و با تأکید بر این‌که دیکتاتوری آخوندی رکورددار اعدام به نسبت جمعیت در جهان است، گفت:

طبق گزارش عفو بین‌الملل بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال گذشته (میلادی) در ایران انجام شده‌اند.

من فکر می‌کنم که این آمار به تنهایی باید زنگ خطری برای اتحادیه اروپا در روابط با (رژیم) ایران باشد.

وی سپس با تأکید بر این‌که رژیم آخوندی از پول‌های ناشی از رفع تحریم‌ها تحت توافق اتمی در راستای سرکوب و مقاصد خودش استفاده کرده است به قیام سراسری مردم ایران اشاره کرد، و افزود: «

واضح است که این رژیم وارد فاز نهایی خودش شده و توسط مردم ایران سرنگون خواهد شد.

 

روزا توماسیچ همچنین به نقش مقاومت سازمان‌یافته و آلترناتیو دموکراتیک برای تحقق جامعه‌یی بر اساس آزادی و برابری زن مرد پرداخت و تأکید کرد:

این جنبشی است که ما باید از آن به‌عنوان آلترناتیوی که فداکاری بسیاری برای آزادی کشورش کرده است حمایت کنیم.

 

آنتئا مک‌اینتایر - نماینده پارلمان اروپا، نایب‌رئیس حزب محافظه‌کار انگلستان

در ادامهٔ جلسه استراسبورگ آنتئا مک‌اینتایر نایب‌رئیس حزب محافظه‌کار انگلستان، به استمرار موج اعدامها توسط رژیم ولایت فقیه در دوران آخوند روحانی اشاره کرد و درباره سراب میانه‌روی و سیاست استمالت از حاکمیت آخوندی، گفت: این (سیاست) بسیار ساده‌لوحانه است و به‌وضوح شکست خورده است؛ در واقع در کابینه روحانی ما با یک وزیر دادگستری روبه‌رو هستیم که در جریان قتل‌عام سال ۱۹۸۸، عضو هیأت مرگ در شهر اهواز بوده است. ما همچنین با یک دیپلمات (رژیم ایران) روبه‌رو هستیم که با ظریف کار می‌کند و در آلمان به‌جرم تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سالانه شورای ملی مقاومت ایران در پاریس در تاریخ ۳۰ژوئن دستگیر شده است و قرار است او جهت روبه‌رو شدن با عدالت به دولت بلژیک تحویل داده شود؛ چگونه امکان دارد که بتوان مناسبات عادی با این افراد تحت چنین رژیمی را توجیه کرد؟

 

آنتئا مک‌اینتایر درباره استمرار خیزش‌های مردم ایران گفت:

بگذارید به شرایط داخل ایران نگاه کنیم، شهرهای ایران کانون اصلی تظاهرات ضد رژیم بوده‌اند، فضای اجتماعی متحول است و خواسته مردم ایران، تغییر رژیم است. بنابراین هم‌چنان‌که شرایط اقتصادی بدتر می‌شود، قطعاً ما شاهد اعتراضات بیشتری خواهیم بود؛ به‌خصوص توسط نسل جوانی که بیش از این آخوندهای مرتجع و سرکوبگر را تحمل نمی‌کنند، زمان برای تغییر نزدیک است، دولتهای اروپایی و اتحادیه اروپا باید به آینده نگاه کنند، آنها باید شورای ملی مقاومت را به‌رسمیت بشناسند

 

پال شاکی - نماینده پارلمان اروپا از اسلوواکی

پال شاکی نماینده پارلمان اروپا از اسلوواکی سخنانش را با تأکید بر حمایت از مقاومت ایران آغاز کرد، و گفت:

ما در سی‌امین سالگرد کشتار جمعی ۳۰هزار زندانی سیاسی در ایران هستیم که اکثر آنان از سازمان مجاهدین خلق ایران بوده‌اند.

انسانهایی که آزادی می‌خواستند ولی بعد از فتوای خمینی به‌قتل رسیدند. حال بعد از سه دهه ما مردم شجاع ایران را می‌بینیم که یک‌بار دیگر برای آزادی و دموکراسیبه‌پامی‌خیزند. این اعتراضات برای تغییر به‌سوی دموکراسی در ایران به ما امید می‌بخشند.

شعارهای این تظاهرات و عکس‌العمل مقامات (رژیم) نشان می‌دهند که هیچ مدره‌یی در این رژیم وجود ندارد».

وی با یادآوری دیدارها و سخنرانیهای رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در کنفرانس‌های پارلمان اروپا گفت:

حمایت‌های زیادی برای او و جنبشی که او رهبری می‌کند به‌خاطر تمامی فداکاریهایی که آنها برای آزادی کشورشان از خود نشان داده‌اند وجود دارد.

 

 

ریچارد چارنسکی - نماینده پارلمان اروپا از لهستان

ریچارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا از لهستان در سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت‌های گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا طی چندین سال اخیر، از جمله اقدامات دکتر آلخو ویدال کوادراس در حمایت از مقاومت مردم ایران علیه رژیم آخوندی، گفت:

به‌نظرم اکنون زمان ویژه‌یی برای ما دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا است.

این بار (وضعیت) به‌کلی متفاوت است. ما فرصت خوبی داریم تا نشان بدهیم که پیام ما به مدت طولانی، از سال ۲۰۰۴ تا کنون فی‌الواقع درست بوده است.

ما باید به تلاش‌ها و کار خود ادامه بدهیم.

همبستگی عمیق ما با دوستانمان در سازمان مجاهدین خلق ایران و با خانم رجوی همواره وجود داشته است. اما اکنون شرایط برای فعالیت ما بسیار بهتر است.

 

بئاتریس بسرا - معاون کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان اروپا از اسپانیا

بئاتریس بسرا معاون کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان اروپا از اسپانیا، در شروع سخنان خود اعدام زینب سکانوند توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد، و گفت:

زینب هشتاد و چهارمین زنی است که تحت حکومت روحانی اعدام شده است. او در زمان اعدام فقط ۲۴سال سن داشت. زینب در زمان جرم انتسابی نوجوان بود و زیر ۱۸سال سن داشت. قوانین بین‌المللی اعدام نوجوانان را ممنوع کرده‌اند.

(البته) این یک تک‌مورد نیست. بیش از ۳۰نفر در ماه سپتامبر (توسط رژیم ایران) بدار آویخته شده‌اند. روحانی هیچ‌گاه حتی سعی نکرده است که اعدامی را متوقف کند. برعکس او از اعدام تحت عنوان قانون خدایی دفاع کرده است.

 

بئاتریس بسرا تأکید کرد:

مردم ایران این رژیم را نمی‌خواهند. آنها با پذیرش ریسک‌های بسیار، دست به تظاهرات در خیابانها زده‌اند. هزاران نفر دستگیر شده‌اند. رژیم به نقش مجاهدین خلق و جنبش تحت رهبری خانم مریم رجوی به‌عنوان اپوزیسیون اصلی اعتراف کرده که بسیاری از این اعتراضات و اعتصابات را سازماندهی می‌کند. ما باید از این اپوزیسیون به‌عنوان آلترناتیو این حکومت مذهبی حمایت کنیم. به‌عنوان معاونت این کمیسیون و به‌عنوان عضو کمیسیون زنان، من تمام تلاشم را برای مبارزه در این راه و مبارزه برای مردم ایران و به‌خصوص برای زنان که سختی‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند، به‌عمل خواهم آورد.

 

ایوان استفانک نماینده پارلمان اروپا از اسلوواکی

ایوان استفانک نماینده پارلمان اروپا از اسلوواکی در سخنرانی خود در اجلاس استراسبورگ، تأکید کرد:

رفتار ما با ایران باید به‌عنوان کشوری باشد که تحت دیکتاتوری است و جایی است که حقوق‌بشر به‌شکل وحشیانه‌یی سرکوب می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که اطلاعات صحیحی داشته باشیم من از رهبری خانم رجوی و همه همکارانشان قدردانی می‌کنم؛ چرا که کاملاً اطمینان دارم که این تلاش به نتیجه می‌رسد. رژیم ایران پیوسته شکننده‌تر می‌شود و پیوسته در انزوای بیشتری قرار می‌گیرد؛ مهم است که به این تلاش ادامه داده شود. مایلم به همه همکاران از جنبش ایران آزاد اطمینان خاطر بدهم که ما در طرف شما قرار داریم.

 

پاول تلیتچکا - نایب‌رئیس پارلمان اروپا از جمهوری چک

در اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ که به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام با حضور نمایندگان برجستهٔ این پارلمان از گروهها و کشورهای مختلف برگزار شده بود، پاول تلیتچکا نایب‌رئیس پارلمان اروپا از جمهوری چک در سخنرانی خود، مماشات مقامهای اتحادیه اروپا با رژیم آخوندی و دیدار با نمایندگان فاشیسم دینی حاکم بر ایران را محکوم کرد و گفت:

اغلب شاهد آن هستیم که فدریکا موگرینی به‌نمایندگی از اتحادیه اروپا با نمایندگان دیکتاتوری حاکم بر ایران که مسئول کشتار مردم بیگناه هستند ملاقات کرده و فراخوان می‌دهد، این کار چه معنی دارد؟ یک نفر این کار را خیلی ساده یک عمل شرمگینانه توصیف می‌کرد ولی اگر بخواهیم ملاقات با مقامات چنین رژیمی را به‌صورت وسیع‌تری توصیف کنیم، باید بگوییم که این کار زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و اصول ما است و من فکر می‌کنم که در این رابطه باید اقدامی انجام داد و مطمئن هستم که این گروه می‌تواند کاری در این رابطه انجام دهد

نایب‌رئیس پارلمان اروپا در بخش دیگری از این سخنرانیش ضمن یادآوری ملاقاتش با خانم مریم رجوی گفت: «من حمایت و همبستگی قاطع خود را با مقاومت مردم ایران ابراز می‌کنم».

 

مارک دمسماکر - نماینده پارلمان اروپا از بلژیک

در جلسه استراسبورگ، مارک دمسماکر نماینده پارلمان اروپا از بلژیک با اشاره به اعدام سه زندانی سیاسی کرد و استمرار اعدام متهمان نوجوان توسط دیکتاتوری آخوندی، گفت:

طی ماه سپتامبر ما شاهد ۳۰اعدام بوده‌ایم که به‌طور متوسط یک اعدام در روز است. این بر اساس گزارشهای رسانه‌های حکومتی است. در همین حین در اروپا یک تهدید تروریستی از جانب رژیم ایران،‌ دولتهای ما را بیدار کرد. توطئه ناموفق حمله و بمب‌گذاری در گردهمایی سالانه اپوزیسیون ایران در پاریس توسط یک دیپلمات (رژیم) ایران (و در واقع توسط) یک دیپلمات تروریست (این رژیم) مستقر در وین طراحی شده بود. اسدی مواد منفجره را به یک زوج تحویل داد. آنها در صبح روز برگزاری مراسم پاریس دستگیر شدند و اسدی هم در آلمان دستگیر شد. این نمونه منحصر به‌فرد است. من شخصاً تابحال مورد مشابهی را نشنیده‌ام که یک دیپلمات ارشد شخصاً درگیر تروریسم در خاک ما در اروپا باشد. بسیار تشویق‌کننده است که دولت فرانسه اکنون دست به‌عمل زده و بر این‌که «چنین تهدیدی در خاک ملی ما نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند» تأکید کرده است».

مارک دمسماکر، تأکید کرد: «عملکرد هیستریک رژیم علیه سازمان مجاهدین خلق و علیه شورای ملی مقاومت ایران به‌روشنی نشان می‌دهد که (این) جنبش تهدید واقعی آخوندهاست. این جنبش یک جایگزین دموکراتیک برای این رژیم است. ما در اروپا باید آنها را به‌رسمیت بشناسیم. باید دولتهای خود و اتحادیه اروپا را وادار کنیم تا سیاست جاری مماشات با رژیم ایران را متوقف کنند

 

یوزو رادوش - نماینده پارلمان اروپا از کرواسی

یوزو رادوش نماینده پارلمان اروپا از کرواسی در آغاز سخنانش، گفت:

جلسه امروز ما که به‌ مناسبت روز جهانی علیه مجازات اعدام برگزار می‌شود، هم‌زمان است با سی‌امین سالگرد قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در ایران در تابستان ۱۹۸۸. اپوزیسیون ایران در آن زمان و در حال حاضر بزرگ‌ترین جنبش مقاومت و آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم ایران بوده و هست.

کشتارها که با سند و مدرک ثبت شده‌اند به‌دست مقامات ارشد رژیم در آن زمان انجام شد. کسانی که این دستورات وحشیانه مرگ را در رابطه با هزاران مدافع شجاع حقوق‌بشر صادر کردند، تا همین امروز در بالاترین مقامات سلسله‌ مراتب قدرت در (حکومت) ایران قرار دارند، از جمله در دولت به‌اصطلاح مدره روحانی.

یوزو رادوش درباره قیام سراسری مردم ایران، گفت: «از زمان شروع قیامها در اواخر دسامبر سال گذشته، تفاوتهای زیادی در ایران به وجود آمده است. تظاهرات و اعتصاب‌ها در ایران ادامه دارد

آخوندها بر سر بزرگ‌ترین ذخایر انرژی جهان با درآمدهای بی‌انتها نشسته‌اند. مشکل این است که آنها نمی‌خواهند یک ریال هم برای مردم هزینه کنند و می‌خواهند تمام این پول را در جیب خود بگذارند یا به نیروهای سرکوبگر در داخل یا خارج کشور بدهند.

وقتی که آخوندها سرنگون شوند ما در اروپا نباید در سمت اشتباه باشیم. ما باید از قیام و از اعتراض‌کنندگان حمایت کنیم. آنها آینده ایران آزاد هستند.

 

یان زهرادیل - نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک

یان زهرادیل نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک از دیگر سخنرانان اجلاس استراسبورگ، اظهار داشت:

ما شاهد آن هستیم که اپوزیسیون (ایران) به‌خوبی سازمان‌یافته است و شاهد اعتراضات توده‌یی در داخل ایران هستیم، ما همچنین شاهد رسوایی‌های سیاسی رژیم ایران در اروپا هستیم و این‌که چگونه یک دیپلمات دارای مصونیت این رژیم، به یک عمل تروریستی دست می‌زند.

یان زهرادیل در ادامهٔ سخنانش به حمایت از مقاومت مردم ایران و مجاهدان اشرفی فراخوان داد و بر لزوم مقابله با توطئه‌های رژیم آخوندی تأکید کرد.

 

پتری سارواما - نماینده پارلمان اروپا از فنلاند

پتری سارواما نماینده پارلمان اروپا از فنلاند در سخنان خود، با تأکید بر این‌که پیروزی مردم ایران در برابر دیکتاتوری آخوندی اجتناب‌ناپذیر است، گفت:

سرکوب هیچ‌گاه پیروز نخواهد شد. مسیری که دیکتاتوری آخوندها از همان آغاز (حکومتش) انتخاب کرد، صرفاً مسیری بی‌ثبات بوده است.

خیلی ساده‌پنداری است که فکر کنیم این تغییر (در ایران) رخ نخواهد داد. 

 

اشتفان اک - نماینده پارلمان اروپا از آلمان

یکی دیگر از سخنرانان جلسه استراسبورگ، اشتفان اک نماینده پارلمان اروپا از آلمان بود؛ وی گفت: «وضعیت ایران تحت حاکمیت سرکوبگرانه رژیم ایران بسیار وخیم است. به‌خصوص در زمینه حقوق بشر.

اعدام بیگناهان هم‌چنان به میزان بالایی در جریان است. روابط متقابل اتحادیه اروپا و (رژیم) ایران به‌جای همبستگی و ایستادن در کنار جامعه ایران که تحت شرایط نقض مستمر حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندها در رنج و عذاب است، قبل از هر چیز بر تجارت استوار است».

اشتفان اک با اشاره به وجوه مختلف سرکوبگری دیکتاتوری آخوندی، از جمله دستگیری روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان، مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و سرکوب و تبعیض علیه زنان، قومیتها و ملیت‌ها، افزود:«آخوندهای (حاکم بر) ایران، از مذهب به‌عنوان یک ابزار برای نگه‌داشتن قدرت سیاسی سوءاستفاده کردهاند. اکنون زمان برکناری این رژیم فرا رسیده است. آنها باید عواقب کارهای خودشان را دریابند و ما نباید از بلند کردن صدای اعتراض خودمان در این پارلمان سر باز بزنیم. سران (رژیم) ایران بایستی فوراً به اعدامها پایان بدهند و زندانیان سیاسی را آزاد کنند و به حقوق‌بشر احترام بگذارند. ولی من فکر نمیکنم آنها تمایلی به چنین کارهایی داشته باشند. بنابراین آنها باید هر چه زودتر تغییر داده شوند. این باید پیام بسیار روشن و بلند ما برای آنها باشد.».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8377e82d-cb9f-4a0b-990f-19cbcdeebda3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات