728 x 90

ردیابی ۱۶نفتکش رادارگریز رژیم ایران توسط یک شرکت نو پای فرانسوی

ردیابی ۱۶ نفتکش رادارگریز رژیم ایران توسط یک شرکت نوپای فرانسوی
ردیابی ۱۶ نفتکش رادارگریز رژیم ایران توسط یک شرکت نوپای فرانسوی

شرکت فرانسوی استارت-آپ روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه رژیم ایران را به استفاده از نفتکشهای رادارگریز برای مقابله با تحریمهای اعمال شده توسط دولت آمریکا متهم کرد و این‌که این شرکت اخیراً ۱۶نفتکش رادارگریز را ردیابی کرده است.

تحقیقات اخیر این شرکت نشان می‌دهد، رژیم ایران در نوامبر سال ٢۰١٨ میلادی روزانه آشکارا پانصد و سی هزار بشکه نفت را مخفیانه برای مقابله با اعمال تحریمهای آمریکا و با توسل به نفتکشهای رادار گریز هشتصد و ده‌هزار بشکه نفت صادر کرده است. در گزارش شرکت "کررُس*" آمده است که به این ترتیب رژیم ایران در مجموع یک میلیون و سی و چهار هزار بشکه نفت در ماه نوامبر صادر کرده که این میزان صادرات برابر با میزان صادرات نفت ایران در سال ٢۰١۵ میلادی و پیش از تعلیق تحریمهای آمریکا است.

در گزارش آمده است که با وجود این نفتکشهای ایرانی با وجود خاموش کردن سیستم هدایت کننده خود و در نتیجه گریز از رادار در تصاویر ماهواره‌ای قابل رﺆیتند. شرکت "کررُس" نیز با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای توانسته است شانزده نفتکش رادار گریز رژیم ایران را در حال سوخت‌گیری ردیابی کند.

 

بیشتر بخوانید

مراقبت بر قاچاق نفت ایران توسط ماهواره‌ها و اطلاعات انبوه

وال استریت ژورنال ۱۰ آبان ۹۷ در مطلبی به قلم بنویت فوکون در مورد روش مقابله آمریکا با قاچاق نفت و سوپر نفتکشهای شبح رژیم ایران از جمله نوشت:

 

عدم کارایی تاکتیکهای دور زدن تحریمهای نفتی توسط رژیم ایران

کشتی‌هایی که نفت خام صادراتی توسط رژیم ایران را حمل می‌کنند از خیلی وقت پیش از تاکتیک‌هایی نظیر تغییر پرچم ثبت خود و یا خاموش کردن امواج رادیویی کشتی‌های نفتکش، جهت احتراز از تشخیص داده شدن در عین تحریم‌های غرب استفاده کرده‌اند.

اما زمانیکه یک ممنوعیت جدید صدور نفت با اجرایی شدن مرحله دوم تحریمها در ۱۳ آبان ۹۷ آغاز می‌شود، روشهای فریب برای دوز زدن تحریم کم اثر خواهند بود.

بنا‌ به‌گفته مقامات فعلی و سابق غربی که روی تحریم‌ها متمرکز هستند، بسیاری از فریب‌های قاچاق نفت در دریا در کمک به رژیم ایران برای دور زدن تحریمها، به‌دلیل بهبود ردیابی توسط ماهواره و تکنولوژی اطلاعات انبوه، که تا همین چند سال پیش چندان ابزار قابل دسترسی نبودند، کمتر مؤثر خواهند بود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که ممنوعیت جدید آنها به‌منظور به صفر رساندن صادرات نفت توسط رژیم ایران است. اگر این استراتژی بخواهد مؤثر باشد، مقامات باید روی اطلاعات از شرکتهایی نظیر کایروس Kayrros مستقر در پاریس، و وینوارد Windward و تنکر ترکرز TankerTrackers آمریکا، برای دنبال کردن حرکت‌های مظنون به‌عنوان بخشی از تلاش گسترده برای ارزیابی تدارکات نفت جهانی استفاده کنند…

 

بر اساس اطلاعات داده شده توسط مؤسسات مراقبت کشتی‌ها مانند وینوارد، اخیراً، کشتی‌هایی که نفت خام ایران را حمل می‌کنند سیستم ردیابی رادیویی خود را خاموش کرده‌اند یا اطلاعات غلط در مورد باری که حمل می‌کنند، داده‌اند.

 

 

استفاده از تاکتیک خاموش کردن تجهیزات ارتباطی برای دور زدن تحریم ها

پیشتر نشریه فایننشال تایمز در مطلبی پیرامون شگردهای رژیم ایران برای دور زدن تحریم نفتی و فروش نفتنوشته بود، رژیم ایران نمی‌تواند به‌راحتی تجارت سودآور صادرات نفت را که مقدار زیادی از درآمد دولت را تأمین می‌کند را رها کند. فایننشال تایمز در اشاره به دور زدن تحریمهای توسط این رژیم نوشت، سوپر تانکر هپینس آی «Happiness I» دست کم یکی از هفت سوپر تانکر حمل نفت ایران است که موقعیت خودشان را ارسال نمی‌کنند. این نشریه به‌نقل از مت اسمیت، Matt Smith مدیر تحقیقات کالای ClipperData، که به‌دنبال ردیابی تانکرهای پرشده توسط رژیم ایران است، اعلام کرد که این تانکر بعد از خاموش کردن (دستگاه ردیاب و گیرنده مخابراتی خودکار خود) در ۲۵شهریور ۹۷تا کنون هیچ سیگنالی ارسال نکرده است.

مت اسمیت تأکید کرد: «ما با این موارد در سالهای گذشته در زمانی که اقتصاد ایران زیر فشار تحریمها بوده است مواجه بودیم. ما الآن دوباره شاهد همان موارد هستیم». این نشان می‌دهد که رژیم ایران جریان نفت خام خود را مخفیانه معامله می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84c39dbf-bf46-46f2-8684-7c10a8f6a1ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات