728 x 90

رافائل گروسی: در سایت مریوان آزمایشات انفجاری بوده و در گذشته بازرسان توجه کرده‌اند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین رافائل گروسی مدیرکل این آژانس روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در سایت مریوان آزمایشات انفجاری بوده و در گذشته بازرسان توجه کرده‌اند و آژانس روی این سایت قبلاً کار کرده است و در ۲۰۱۳ ما تلاشهایی داشته‌ایم و رژیم ایران به ما توضیحاتی داده است ما دلیل اثباتی دیگری نداریم ضمن این‌که رد هم نمی‌توانیم بکنیم. این بخشی از یک موضوع گسترده است و ما نه چیزی را می بندیم نه کنسل کرده‌ایم

وی در پاسخ به این سؤال که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل گفته است رژیم ایران کماکان به آژانس دروغ می‌گوید و آژانس تسلیم رژیم ایران شده است گفت: من هرگز وارد بحثهای سیاسی با رؤسای دولتها نمی‌شوم این نظر خودشان است و برای ما محترم است. (سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - ۱۵خرداد ۱۴۰۲)

 

رویترز گزارش داد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه پس از آن‌که بازرسان سازمان ملل را متهم به تسلیم در مقابل رژیم تهران کرد، تهدیدات خود را برای حمله به تأسیسات اتمی رژیم ایران ا تشدید کرد و یک تجمع نادر کابینه برای یک مانور جنگی را تشکیل داد

بنا به این گزارش وی در حالی که در میان وزرای امنیتی و رؤسای دفاعی قرار داشت افزود: جبهه‌های متعدد وجود دارد و نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگی پیش از زمان است».

خبرگزاری رویترز - ۱۵خرداد ۱۴۰۲

 

سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵خرداد گزارش کرد گروسی می‌گوید:

آژانس به مدت دو سال و سه ماه، از جمله دوره پس از ژوئن۲۰۲۲ زمانی که هیچ تجهیزات نظارتی و مراقبتی مرتبط با برجام نصب نبود و کار نمی‌کرد، قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژ، روتور و اجزاء آن، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است.

گروسی خاطرنشان کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته و ذخیره اورانیوم غنی شده تا ۶۰درصد بیشتر از ۱۰۰ کیلو گرم است.

گروسی در عین‌حال کمر مار را گرفت و گفت: «روند اجرای بیانیه مشترک آغاز شده و پیشرفتهایی حاصل شده است، اما نه به اندازه‌ای که من امیدوار بودم. مثلا، آژانس در اوایل ماه مه دوربینهای نظارتی را در کارگاههایی در مکانی که لوله‌های روتور سانتریفوژ و اجزاء تولید می‌شوند، نصب کرد. علاوه بر این، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و هم‌چنین در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت در نطنز نصب کرده است. این به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی‌سازی در این تأسیسات را شناسایی کنیم. اما این جزیی از آن چیزی است که ما برنامه‌ریزی کرده بودیم و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمانی جامع بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند تضمین کند که برنامه هسته‌یی ایران منحصراً صلح‌آمیز است».

سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ۱۵خرداد ۱۴۰۲

یادآوری می‌کنیم که بنا به تجربه در آستانه نشست شورای حکام هر گاه مدیرکل آژانس به ایران می‌رود رژیم با اقدامات و امتیازات قطره‌ای، به پشتوانه‌ٔ سیاست مماشات فریبکارانه دست به مانورهایی برای ساکت کردن شورای حکام و گریز از کشیدن ماشه تحریم‌ها انجام می‌دهد. کشورهای غربی هم که قصد اقدام قاطع ندارند به همین میزان اکتفا می‌کنند. این در حالی است که بدون کمترین دلیلی بر اساس گزارشهای امثال چلبی و عبدالعزیز حکیم و منابع محلی دیگر در مورد تسلیحات اتمی و شیمیایی عراق، خاک آن کشور را به توبره کشیدند. در این لشکرکشی عجیب به گزارش آژانس نظرسنجی انگلستان از سال۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ در مجموع ۱.۲ ملیون نفر کشته شدند که ۴۰درصد آنها زنان و کودکان بودند. آوارگان این جنگ ۶میلیون نفر بودند و هزینه آن بیش از ۳تریلیون دلار برآورد شده است. واضح است که فاشیسم دینی حاکم بر ایران نخستین برنده این فاجعه بزرگ در آغاز قرن بیست و یکم بود که دست‌کم دو دهه بر عمر رژیم افزود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/364e5e5a-d83c-468f-a04d-c3326587cff3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات