728 x 90

رافائل گروسی خواهان بازرسیهای بیشتر از سایت فردو شد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی؛ مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی که روز سه‌شنبه ۱۸بهمن در مؤسسه «چتم هاوس» در لندن ایراد کرد با اشاره به شرایط جدید در سایت اتمی فردو؛ خواهان بازرسیهای بیشتر از این سایت شد.
وی پیرامون افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم ایران در این مرکز افزود: «تغییراتی در این کارخانه انجام شده که باید گزارش می‌شد، حالا این مرکز قابلیت‌های جدیدی پیدا کرده، بنابراین باید بازرسی بیشتری در آن انجام شود».
گروسی در ادامه با اعلام این‌که در شرایط موجود باید خیلی زود به تهران برود تا توانایی بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران را بازیابی کند پیرامون مذاکرات موسوم به برجام با ابراز ناامیدی نسبت به این مذاکرات گفت: «مقامات جمهوری اسلامی در موارد بسیار حساس، مانع از بررسی بازرسان آژانس شده‌اند که این تصمیم بسیار نگران‌کننده است».
سخنان گروسی در روز سه‌شنبه در حالی بیان شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر در گزارش محرمانه‌ای که برای اعضای خود ارسال کرده بود، از اقدام مخفیانه ایران به تغییر ساختار آبشارهای سانتریفیوژها در سایت فردو جهت دستیابی به غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم خبر داده بود.

دولتهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا روز ۱۵بهمن ۱۴۰۱ درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته‌یی رژیم ایران اعلام کردند این گزارش عدم التزم ایران به تعهداتش در چارچوب برجام و تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌یی را نشان می‌دهد.

بنا به گزارش بروکسل تایمز، به‌تاریخ جمعه ۱۴بهمن، به‌گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران پنهانکاری در تأسیسات اتمی فردو را تأیید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، ایران به‌طور مخفیانه تأسیسات جدیدی برای تولید اورانیوم غنی‌شده را تأیید کرده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفت که این نیروگاه از پایان سال ۲۰۲۲ تا ۶۰ درصد اورانیوم خالص تولید می‌کند، تهران معمولاً باید چنین اقدامی را به آژانس اطلاع دهد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گذشته هشدار داده بود که ایران با این کار به سطح غنی‌سازی ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاحهای هسته‌یی نزدیک می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/310442c3-cb5e-4860-9714-f9613b572246"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات