728 x 90

رافائل گروسی: آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکانهایی شناسایی کردیم که هرگز ایران اعلام نکرده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

امروز ۲۰اردیبهشت جلسه مشترک کمیته‌های امنیت و دفاع و کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در مورد مسائل هسته‌یی مربوط به بحران اوکراین و برجام با شرکت رافائل گروسی برگزار شد.

در این کنفرانس رافائل گروسی در رابطه با پرونده اتمی رژیم ایران گفت:

همان‌طور که می‌دانید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [IAEA] نهاد تضمین کننده، بازرس و نظارتی است که در آنجا حضور دارد تا اطمینان حاصل کند که هر آنچه پای میز سیاسی برجام توافق شده است، رعایت می‌شود. بنابراین، اگر چه ما امضا کننده برجام نیستیم، اما در مرکز هر آنچه در آنجا بحث می‌شود، هستیم. ما تا جایی که در توانمان بود در مذاکرات همراهی کرده و مشاوره داده‌ایم و تلاش کردیم از آن حمایت کنیم. مذاکراتی که همان‌طور که می‌دانید اکنون در یک نوع بن‌بست است، می‌توانید به آن نامهای مختلفی بدهید. برخی می‌گویند بن‌بست، برخی می‌گویند انجماد، برخی چیزهای دیگر می‌گویند. آنچه ما می‌دانیم و امروز یک روز مناسب برای بحث در مورد این موضوع است زیرا دوست عزیزم انریکه مورا از سرویس اقدام خارجی اروپا برای رایزنیهایی به آنجا سفر کرده است. افراد من هم در ایران بوده‌اند و با دولت ایران و افراد فنی درباره این مسائل صحبت کرده‌اند.

 

البته ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک چارچوب زمانی معقول به دست آید، اگر چه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت ممکن است هر زمانی بسته شود. IAEA هم‌چنین تلاش می‌کند تا شماری از مسائل تعیین‌تکلیف نشده را با ایران روشن کند و وقتی می‌گویم موضوعات تعیین‌تکلیف نشده است، به این موضوع اشاره می‌کنم که ما در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکانهایی شناسایی کنیم که هرگز توسط ایران به‌عنوان مکانهایی که هر گونه فعالیتی در آن صورت می‌گرفت اعلام نشده است. بنابراین ما نسبت به این مسأله به‌شدت نگران هستیم. همان‌طور که به وزیر خارجه ایران، امیر عبداللهیان گفتم، قرار است توافق با ابعاد و عظمت سیاسی مانند برجام نهایی شود، نمی‌توانم تصور کنم که این کار زمانی انجام شود که IAEA آن‌قدر در مورد برخی موارد تردید جدی داشته باشد، مواردی که شما باید به آژانس اطلاع‌رسانی می‌کردید. ما در پروسه کار هستیم. من قصد ندارم پیامی را به شما و اعضای محترم منتقل کنم به این معنا که ما در بن‌بست هستیم، اما وضعیت خیلی خوب به‌نظر نمی‌رسد. ایران در حال حاضر نوعی از اطلاعاتی که ما از آنها نیاز داریم، را ارائه نکرده است (سایت کمیسیون اروپا ۲۰اردیبهشت ۱۴۰۱).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33ac83d4-9c71-428a-9210-4d84dfce9a13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات