728 x 90

دیوان لاهه: اشغال کرانه غربی توسط اسراییل غیرقانونی است

کرانه باختری
کرانه باختری

دیوان دادگستری لاهه، عالی‌ترین مرجع قضای سازمان ملل، روز جمعه ۲۹تیر در یک اعلام نظر رسمی حضور اسراییل در مناطق اشغالی فلسطینی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر پایان یابد.
دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در اعلام نظر خود که به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه فوریه گذشته انجام شد اضافه کرد اسراییل به‌عنوان کشور اشغالگر از قدرت خود در کرانه باختری و بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) برای الحاق اراضی فلسطینی، اِعمال کنترل دائمی بر این مناطق و ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین سوءاستفاده کرده است و در نتیجه این اقدامات حضور اسراییل در مناطق اشغالی فلسطینی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر پایان یابد.
نواف السالم، حقوقدان لبنانی و رئیس هیأت قضات ۱۵نفره این دیوان، گفت: «هیئت قضات به این نتیجه رسیده است که ساکن کردن شهرک‌نشینهای یهودی در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس و تأمین ادامهٔ حضور آنها در این مناطق ناقض ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو است».
دیوان بین‌المللی دادگستری در عین‌حال در مورد گسترش سیاست شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین به‌شدت ابراز نگرانی کرد و افزود که بهره‌برداری اسراییل از منابع طبیعی این مناطق برخلاف تعهدات بین‌المللی آن به‌عنوان یک کشور اشغالگر است.
خاطر نشان می‌شود که ماده ۴۹ کنواسیون چهار ژنو به موضوع انتقال اجباری و تبعید در مناطق اشغال‌شده اختصاص دارد که در بخشی از آن آمده است دولت اشغال‌کننده نمی‌تواند به‌نقل‌مکان یا انتقال قسمتی از نفوس کشوری خود به اراضی که اشغال کرده است، مبادرت کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/259b924b-06ad-418c-93f2-c4113380e4f3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات