728 x 90

دومین روز مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه قطر

جنگ در غزه
جنگ در غزه

نمایندگان کشورهای درگیر در مذاکرات آتش‌بس غزه روز جمعه در دوحه برای دومین روز متوالی با یکدیگر دیدار می‌کنند. یک مقام آمریکایی آگاه از مذاکرات، نتایج گفتگوهای روز اول را «سازنده» توصیف کرده است.

دور تازه مذاکرات آتش‌بس غزه در غیاب نمایندگان حماس انجام می‌گیرد. اما حماس اعلام کرده که آماده بحث بر سر پیشنهاداتی است که میانجی‌ها مطرح می‌کنند.

سه کشور ایالات متحده، قطر و مصر میانجی این مذاکرات هستند و کاخ‌سفید تأکید کرده است که مذاکرات علی‌رغم غیبت نمایندگان حماس طبق برنامه پیش خواهد رفت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۵مرداد به خبرنگاران گفت: «این مذاکرات حیاتی است. موانع باقی مانده می‌توانند از میان برداشته شوند و ما باید این فرایند را به انجام برسانیم».

یک مقام آمریکایی مطلع از این مذاکرات به شرط عدم انتشار نام خود در گفتگویی با خبرگزاری رویترز مذاکرات روز پنجشنبه را «سازنده» خواند. هم‌چنین دوحه نیز تأکید کرد که طرف‌های مذاکرات مصمم به دستیابی بر سر توافقی برای آتش‌بس در غزه هستند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت‌خارجه قطر، در پایان روز نخست مذاکرات با اشاره به تلاش‌های دوحه به همراه مصر و ایالات متحده گفت: «میانجی‌ها مصمم به دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در نوار غزه هستند که طی آن گروگانها آزاد شوند و کمکهای بشردوستانه بیشتری به غزه وارد شود».

این مقام وزارت‌خارجه قطر با اشاره به بیانیه هفته گذشته رهبران سه کشور میانجی خواستار پایان دادن به «رنج‌های طولانی‌مدت ساکنان نوار غزه و گروگانها و خانواده‌های آنها» شد و بر انعقاد توافق بر اساس موارد مطرح شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید تأکید کرد.

طرح پیشنهادی جو بایدن سه مرحله‌ای است که مرحله نخست شامل «آتش‌بس کامل» به مدت شش هفته می‌شود. در این مرحله هم‌چنین نیروهای اسراییلی از «تمام مناطق پرجمعیت غزه» عقب‌نشینی می‌کنند و حماس نیز «شماری» از گروگانهایی را که در حمله ۷ اکتبر ربوده است، شامل زنان، سالخوردگان و مجروحان، آزاد می‌کند.

در مرحله دوم که آن هم شش هفته به طول خواهد انجامید، نیروهای اسراییلی به‌طور کامل از نوار غزه عقب‌نشینی می‌کنند و حماس «همه گروگانهای باقی مانده زنده» را آزاد خواهد کرد.

بایدن گفته است که اگر طرفین به این توافق ملزم بمانند، آنگاه توقف دائم درگیریها را خواهیم داشت و پس از آن نیز مرحله سوم آغاز می‌شود که شامل بازسازی غزه و برقراری ثبات در این منطقه، تحت حمایت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی است.

 

رویترز روز ۲۶مرداد در گزارشی نوشت: مذاکرات آتش‌بس غزه یک روز دیگر تمدید می‌شود در حالی که تعداد کشته‌شدگان از ۴۰۰۰۰ نفر فراتر رفت. مذاکره‌کنندگان قرار بود روز جمعه بار دیگر در دوحه پایتخت قطر با یکدیگر دیدار کنند تا به توافق آتش‌بس غزه دست یابند.

مقامات فلسطینی روز پنجشنبه به‌طور جداگانه گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان در غزه پس از بیش از ۱۰ ماه درگیری از ۴۰۰۰۰ نفر فراتر رفته است.
مقامات قطری و آمریکایی گفتند که این دور از مذاکرات روز پنجشنبه آغاز شد و مذاکرات روز جمعه برای دومین روز از سر گرفته خواهد شد.

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌یی که اواخر روز پنجشنبه در تلگرام منتشر کرد، گفت که ادامه عملیات اسراییل مانعی برای پیشرفت در آتش‌بس است. وی گفت: مذاکرات باید به سمت اجرای چارچوب توافقی که قبلاً پذیرفته شده بود و دستیابی به آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسرائیلی، بازگشت آوارگان فلسطینی و معامله مبادله گروگان پیش برود.

بدران افزود: حماس به مذاکرات جاری در دوحه در مورد آتش‌بس و تبادل گروگان از منظر استراتژیک با هدف پایان دادن به تجاوز به غزه نگاه می‌کند. مقامات حماس به مذاکرات روز پنجشنبه نپیوستند. این مقام به رویترز گفت، میانجیها قصد داشتند پس از این دیدار با تیم مذاکره‌کننده مستقر در دوحه حماس مشورت کنند.

اسکای نیوز گزارش داد وزیر خارجه انگلیس برای جلوگیری از تشدید جنگ در خاورمیانه به اسراییل سفر می‌کند.

اسکای نیوز روز پنجشنبه به‌نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد، دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، قرار است به‌منظور جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه به اسراییل سفر کند.

وزارت‌خارجه بریتانیا هیچ برنامه سفری برای لامی را تأیید نکرد، اما بیانیه‌یی از او ارائه کرد که می‌گوید بریتانیا از شرکای خود در خاورمیانه می‌خواهد «صلح» را انتخاب کنند.

لامی با تکرار درخواست خود برای آتش‌بس فوری در غزه گفت: "ما در لحظه‌ای حیاتی برای ثبات جهانی هستیم. ساعات و روزهای آینده می‌تواند آینده خاورمیانه را مشخص کند."...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d182922-f51e-416c-92eb-7df44356f11d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات