728 x 90

درگذشت پروفسور ریموند تنتر بنیانگذار کمیتهٴ سیاست ایران در آمریکا، یار دیرین مجاهدین و مقاومت ایران

 پروفسور ریموند تنتر
پروفسور ریموند تنتر

درگذشت پروفسور ریموند تنتر

بنیانگذار کمیتهٴ سیاست ایران در آمریکا

یار دیرین مجاهدین و مقاومت ایران

پروفسور علوم سیاسی ریموند تنتر:

«گروه‌های اپوزیسیون که بتوانند باقی بمانند آنهایی هستند که ائتلاف بزرگی تشکیل دهند و شورای ملی مقاومت ایران همین حالا یک ائتلاف است. در سال۲۰۰۵ یکی دیگر از نتیجه‌گیریهای مهم ما این بود که رژیم ایران روی مجاهدین ۳۵۰درصد بیش از مجموع همه گروه‌های اپوزیسیون حساس است. پس اگر رژیم حساس است، ما هم باید حساس باشیم. علاوه بر این رژیم از مجاهدین کینه دارد. پس هم‌چنانکه رژیم از مجاهدین کینه دارد، ما باید عاشق مجاهدین باشیم.

بگذارید بگویم مسعود رجوی، آقای رجوی، طرحی را در سال۲۰۰۲ گفت و در اکتبر امسال ۲۰۱۲ نیز آن را تکرار کرد، مسعود رجوی گفت: ما تشکیل جبهه همبستگی را پیشنهاد می‌کنیم که بر اساس سه اصل است، سرنگونی حکومت آخوندها، این ایده ولایت فقیه که هیچ پایه‌یی در تاریخ شیعه یا تاریخ اسلام ندارد، اساس حکومت آخوندها در ایران است. دوم این‌که باید حکومت بر اساس جدایی دین از دولت باشد. و سوم تعهد برای یک جمهوری مستقل».

 

پروفسور علوم سیاسی ریموند تنتر، بنیانگذار کمیتهٴ سیاست ایران و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا و یار دیرین مجاهدین و مقاومت ایران در آمریکا درگذشت.

پروفسور تنتر هم‌چنین از سال۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ فرستادهٔ ویژهٔ وزیر دفاع آمریکا در مذاکرات کنترل تسلیحات در مادرید، هلسینکی، استکهلم و وین بود. وی عضو مادام العمر شورای روابط خارجی و سال‌ها محقق در انستیتو واشنگتن در امور خاور نزدیک بود و مدتی به‌عنوان محقق در سفارت آمریکا در توکیو کار می‌کرد. او کتابهای متعددی در مورد سیاست در قبال رژیم آخوندی و مقاومت ایران نوشته است که از جمله عبارتند از: «استمالت از آیت‌الله‌ها و سرکوب دموکراسی»، «چه چیزی قوه محرکه رژیم تهران است؟»، «لیست‌گذاری تروریستی یک سازمان اپوزیسیون ایرانی» و «جنبشهای بنیادگرای اسلامی، نوچه‌های آیت‌الله ها».

در سال۲۰۰۳ کودتا و زد و بند ننگین ۱۷ژوئن توجه پروفسور ریموند تنتر را به‌خود جلب می‌کند. او تحقیاتی را در مورد مجاهدین و شورای ملی مقاومت آغاز می‌کند که در فوریه ۲۰۰۵ به‌بنیانگذاری «کمیتهٴ سیاست ایران» می‌انجامد. پروفسور تنتر خودش ریاست این کمیته را تا سال۲۰۱۹ به‌مدت ۱۵سال به عهده داشت و پس از آن پروفسور ایوان ساشا شیهان مسئولیت آن را به عهده گرفت.

پروفسور تنتر در ادامهٔ تحقیقات خود با کمک دانشجویان دانشگاه جورج تاون که به‌مدت شش ماه با مانیتور تمام روزنامه‌های فارسی زبان و انگلیسی زبان رژیم دنبال می‌شود به این نتیجه می‌رسد که رژیم ایران از مجاهدین خلق ایران چهار برابر بیشتر از کل نیروهای سیاسی دیگر وحشت دارد و به‌آنها حمله می‌کند. این تحقیقات پایه اولین کتاب تحقیقاتی کمیته سیاست ایران می‌شود که در ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر می‌شود. کتاب «استمالت از آیت‌الله‌ها و سرکوب دموکراسی».

پروفسور تنتر ملاقاتهای متعددی با خانم مریم رجوی داشت. او در یک ملاقات در پاسخ به‌خبرنگاری که نظر او را به‌عنوان یک محقق می‌پرسد، گوید: «در یک جمله مریم رجوی رهبر قدرتمندی است که از طریق گوش دادن به دیگران رهبری می‌کند».

پروفسور تنتر در سال۲۰۰۵ با حضور در منزل عزیز، مادر رضاییهای شهید در پاریس، با او و شماری از مادران شهدا دیدار می‌کند و بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

پروفسور تانتر در اکتبر سال۲۰۰۸ و در آستانه ترک اشرف توسط نیروهای آمریکایی در آخرین سفر به‌اشرف از جمله با عراقیان که از اشرف دیدار می‌کردند دیدار و برای آنها سخنرانی کرد.

پروفسور تانتر بعد از انتقال مجاهدان به اشرف۳، باز هم به دیدار اشرفیان رفت و برای آنها در سالگرد قتل‌عام سخنرانی کرد و از قسمتهای مختلف اشرف بازدید به‌عمل آورد.

پروفسور تنتر از سال۲۰۰۵ به بعد خودش یا کمیته‌اش کنفرانس مطبوعاتی متعددی را پیرامون تشریح افشاگریهای اتمی، موشکی و تروریسم رژیم توسط مقاومت ایران برگزار می‌کرد.

 

خانم مریم رجوی درگذشت پروفسور ریموند تنتر را به بستگان و همکارانش و به حامیان مقاومت ایران در آمریکا تسلیت گفت و افزود: پروفسور تنتر با درکی عمیق از ماهیت و عملکرد ضدانسانی رژیم آخوندها و به‌عنوان یک دوست و حامی ثابت قدم مقاومت ایران، در رویارویی همه‌جانبه جنبش ما با این رژیم ضدبشری، در کنار مردم و مقاومت ما ایستاد. سفرهای او به اشرف نخستین در عراق گواهی بر تعهد عمیق اوست. او با پشتکار فراوان، تلاش کرد تعهدات آمریکا و جامعه بین‌المللی در زمینه حفاظت مجاهدان اشرفی را تضمین کند.

تلاشهایش در کارزار سیاسی و حقوقی برای درهم شکستن برچسب آخوند‌ساخته تروریستی و تألیفات و آثارش در کمیته سیاست ایران، میراث ارزشمندی را برای اتخاذ یک سیاست درست به یادگار گذاشته و کارزار روشنگرانهٔ مقاومت ایران و خطر فاشیسم دینی برای منطقه و جهان را برجسته کرده است.

اطمینان دارم که روح تسلیم ناپذیر او در روز آزادی با ما خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1bb2be7-4a9e-4958-bf2d-52f60c56fd70"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات