728 x 90

درگذشت وینی ماندلا از مبارزان ضدتبعیض نژادی آفریقای جنوبی

وینی ماندلا
وینی ماندلا

وینی ماندلا از مبارزان ضدتبعیض نژادی آفریقای جنوبی عصر روز دوشنبه 13فروردین 97 در سن ۸۱سالگی درگذشت. وینی ماندلا همسر سابق نلسون ماندلا نخستین رئيس‌جمهور سیاه‌پوست این کشور بود.این زوج حدود سه دهه نماد مبارزه با آپارتاید بودند.

ویکتور دلامینی سخنگوی خانواده ماندلا در بیانیه‌یی گفت: او که به‌دنبال یک بیماری طولانی از آغاز سال مرتباً در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. وی افزود خانم ماندلا در حالیکه خانواده و نزدیکانش در کنارش بودند، در ساعتهای اولیه عصر دوشنبه در آرامش جان سپرد.

سیریل راماپوسا رئيس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت: با درگذشت وینی، یکی از آخرین نمادهای شجاعت را که برایمان باقی مانده بود از دست دادیم. او یکی از کسانی بود که به ما می‌گفت درست و غلط کدام است و ما این راهنمایی او را از دست دادیم.

وینی ماندلا در سال ۱۹۳۶در "ایسترن کیپ" به‌ دنیا آمد.  وی مددکار اجتماعی بود.  وینی ماندلا بعد از آن که در سال ۱۹۶۴همسرش محکوم به حبس ابد شد، وظایف سیاسی او را به‌ عهده گرفت و تبدیل به نماد بین‌المللی مقاومت در برابر آپارتاید و قهرمان سیاه‌پوستان و فرودستانی شد که خواهان آزادی بودند. پنج سال بعد، دولت سفید‌پوست که در آفریقای جنوبی در اقلیت بودند، وینی ماندلا را هم به زندان محکوم کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba52aad2-2fba-4ef2-bdc8-923445c12fab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات