728 x 90

درگذشت فرماندار بیل ریچاردسون دوست و پشتیبان برجسته مردم و مقاومت ایران

فرماندار بیل ریچاردسون
فرماندار بیل ریچاردسون

درگذشت فرماندار بیل ریچاردسون

وزیر پیشین انرژی و کاندیدای ریاست‌جمهوری

از پشتیبانان برجسته مقاومت ایران در آمریکا

 

فرماندار بیل ریچارسون از پشتیبانان برجسته مقاومت ایران در آمریکا به‌طور غیرمترقبه در سن ۷۵ سالگی هنگام خواب درگذشت.

بیل ریچاردسون که اسپانیایی تبار بود در سال۱۹۴۷ در ایالت کالیفرنیا متولد شد. دکترای خود را از دانشگاه تافتز دریافت کرد. وی به‌مدت ۸سال فرماندار نیومکزیکو بود و در مارس سال۲۰۰۹میلادی با امضا قانونی، مجازات اعدام در آن ایالت را لغو کرد.

بیل ریچاردسون هم‌چنین به‌مدت ۱۴سال یکی از نمایندگان ایالت نیومکزیکو در مجلس نمایندگان ایالات متحده بود.

بیل ریچارسون در دولت بیل کلینتون به‌مدت یک سال سفیر آمریکا در سازمان ملل و سپس وزیر انرژی آمریکا بود.

وی در سال۲۰۰۸میلادی کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری شد و همواره یکی از مطرح‌ترین سیاست‌مداران آمریکا بود.

خبر درگذشت فرماندار بیل ریچاردسون با واکنش عالیترین مقامات آمریکایی مواجه شد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، اوباما و بیل کلینتون رؤسای جمهور پیشین، هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین و هم‌چنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه و سناتور رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و شمار زیادی از سناتورها و نمایندگان کنگره و شخصیتهای سیاسی آمریکا با ارسال پیام یا صدور بیانیه در گذشت بیل ریچاردسون را تسلیت گفتند و یادش را گرامی داشتند.

 

فرماندار بیل ریچاردسون از حامیان سرشناس مقاومت ایران بود. او در موقعیتها و گردهمایی‌های مختلف به دفاع از حقوق مجاهدین در اشرف و لیبرتی در برابر تهاجمهای جنایتکارانه رژیم و مزدورانش می‌پرداخت:

«انسان‌هایی در کمپ لیبرتی وجود دارند که نمی‌توانند فراموش شوند. انسان‌هایی هستند که بیش از ۱۱۶نفر از آنان بدون سلاح، کشته شدند. بیش از ۱۱۶نفر. ما باید حفاظت کنیم از مردان و زنانی در کمپ لیبرتی. بگذارید با قدرت بایستیم.

الآن آنچه که ما احتیاج داریم این است که ملل‌متحد کمپ لیبرتی را به‌عنوان یک کمپ رسمی پناهندگی اعلام کند. یک کمپ رسمی پناهندگی.

بنابراین من جنگ خودم را همراه شما ادامه می‌دهم، ما ادامه خواهیم داد در رسانه‌ها، در مطبوعات. در حزب دموکرات که من عضوی از آن هستم. ولی مهم است که این جنگ همه آمریکاییها باشد. جمهوریخواه، دموکرات، مستقل. و جامعه جهانی

ما در کنار ساکنان لیبرتی می‌ایستیم. . ما می‌ایستیم در کنار اپوزیسیون عراق، ما برای حقوق‌بشر میایستیم. یکبار دیگر متشکرم از شما به‌خاطر دعوت کردن من خوشحالم که همیشه با شما هستم. خدا نگهدار اپوزیسیون ایران باشد. بگذارید برقراری دموکراسی در ایران را آرزو کنیم. بگذارید بزرگترین شلیک تأیید را برای مریم رجوی بکنیم».

 

فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو و از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌یی با تلویزیون سی.ان.ان در سال۸۶ یکی از بزرگترین اشتباهات آمریکا در رابطه با ایران را حمایت از دیکتاتوری سلطنتی عنوان کرد و گفت:

«یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که ما تا به‌حال انجام داده‌ایم، حمایت از شاه ایران بوده است. ما، هم‌چنان بهای آن را می‌پردازیم؛ چرا که با نیروهای دموکراتیک‌تر در آن زمان، متحد نشدیم».

 

استقلال مجاهدین و مقاومت ایران و مبارزه آن در راستای آزادی مردم ایران ویژگی منحصر بفردی بود که فرماندار بیل ریچاردسون را که سیاستمداری با تجربه بود به‌شدت تحت تأثیر قرار داده بود و او در سخنرانیهایی که در گردهمایی‌های مختلف داشت بر آن تأکید می‌کرد:

«من فکر می‌کنم این بحث صورت گرفته است که این جنبشی است که پولی نمی‌خواهد. جنبشی است که سلاحی نمی‌خواهد. جنبشی است که تنها می‌خواهد اجازه داشته باشد که حرکت کند و کار دموکراتیک بکند. آیا تا به‌حال شنیده‌اید جنبشی درخواست پول نکرده باشد؟من نشنیده‌ام. شما اولین آن هستید».

 

فرماندار بیل ریچاردسون در گردهمایی‌های مقاومت در سال‌ها مختلف شرکت داشت و طی آن بر ضرورت تغییر در ایران و سرنگونی رژیم آخوندی تأکید می‌کرد:

«آیا این چیزی است که ما در ایران می‌خواهیم؟ آیا ما خواهان جایگزینی این رژیم هستیم؟ آیا ما یک جایگزین داریم؟ جایگزین چیست؟ شورای ملی مقاومت ایران. سازمان مجاهدین خلق ایران. شما، شما. خانم مریم رجوی؛ می‌خواهم در رابطه با موقعیت رژیم صحبت کنم، (این رژیم) در موقعیت ضعیفی قرار دارد، به طناب دور رینگ تکیه کرده، آن‌طور که برای بوکسرها می‌گویند. ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است و بحث دیگر بر سر اصول‌گرایان در برابر اصلاح‌طلبان نیست. اکنون موضوع بر سر این است که تمامی مردم ایران علیه این رژیم (برخاسته‌اند). مردم ایران خواهان تغییر رژیم هستند. مردم در همه‌جا بپا می‌خیزند، صرف‌نظر از تمایلات سیاسی.

سیاستهای مربوط به ایران در آمریکا و اروپا - یعنی امتیازات و مذاکرات بیشتر - پاسخ موضوع نیستند. . ولی یک امر مسجل این است که بهترین راه پیش بردن تغییر رژیم، ایجاد اتحاد و حمایت از جنبش‌های دموکراتیک نظیر سازمان مجاهدین خلق، نظیر شما، و نظیر خانم رجوی است.

 به‌نظر من این تغییر رژیم امکانپذیر است - مردم ایران خواهان تغییر هستند. و بهمین خاطر است که من فکر می‌کنم این جنبش بسیار بسیار قوی است.

من ۳ سؤال دارم. یکم: آیا تغییر در ایران صورت خواهد گرفت؟ دوم: آیا یک اپوزیسیون آلترناتیو دموکراتیک وجود دارد؟ سوم: آیا رژیم کنونی (حاکم بر) ایران منطقی و مدره است؟ بسیار خوب. فقط می‌خواهم به شما بگویم، پنج سال است اینجا حضور می‌یابم. گردهمایی‌ها بزرگتر می‌شوند».

 

بیل ریچاردسون هم‌چنین در این گردهمایی‌ها بارها حمایتش را از شورای ملی مقاومت به‌عنوان آلترناتیو رژیم آخوندی و برنامه ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی اعلام کرد و ویژگیهای این آلترناتیو و مقاومت را که حمایت دوحزبی در آمریکا را برانگیخته برشمرد:

«اما مهم‌ترین پرسش ما امروز این است که آیا تغییری برای ایران متصور است؟ پاسخ آری است، پاسخ، شما هستید! پاسخ شما و مجاهدین هستند. پاسخ مریم رجوی است. این مردم عاشق آزادی ایران هستند که در اینجا حضور دارند و آنها خواهان دموکراسی و حقوق بشرهستند. سال‌های متمادی من به اینجا می‌آیم و هرگز چنین جمعیت بزرگی ندیده‌ایم.

آیا شما آن آلترناتیو دموکراتیکی در ایران خواهید بود که حقوق‌بشر و آزادی و دموکراسی را به ارمغان خواهد آورد؟ به نظر من پیام گردهمایی امروز این است که جهان باید در کنار مردم ایران بایستد. جهان باید خواهان پایان یافتن نقض حقوق‌بشر و سرکوب در ایران شود. ایران آزاد. ایران آزاد. ایران آزاد... .

آخرین نکته: به‌رسمیت شناختن مقاومت - من بر این باورم که این یک جنبش جدی است چرا که دارای حمایت است، شما را دارد. دارای انگیزه است. اما بیش از هر چیز این یک هدف است. این هدفی است که به‌نظر من توسط طرح ده ماده‌ای خانم رجوی تعریف می‌شود.

مردم ایران خواهان تغییر بنیادین هستند. آنها خواهان یک جمهوری هستند، خواهان یک دموکراسی هستند، ولی نه یک جمهوری اسلامی که آخوندها آن‌را هدایت می‌کنند. بنابراین شورای ملی مقاومت ایران، اما کلمهٔ کلیدی، مقاومت است، اپوزیسیون است، دموکراسی است، آلترناتیو است.

حال چرا شورای ملی مقاومت؟ دلایل آن چیست؟ چرا همهٔ ما اینجا هستیم؟ و من دلایل بسیار خوبی را به شما ارائه می‌کنم. یکی، توانمندی‌های بسیار خوب برای سازماندهی است. شما از دموکراتها شنیدید، از جمهوریخواهان شنیدید. شما از افرادی از سراسر جهان شنیده‌اید. از اتحادیهٔ اروپا، اسپانیا، فرانسه، آمریکای لاتین، مکزیک، آفریقا، آسیا، همهٔ آنها از این جنبش حمایت می‌کنند. همه گردهم می‌آیند؛ و این اتحاد به‌خاطر این جنبش و این سازمان است.

با یک رهبری پایدار و قدرتمند، خانم رجوی.

اما یک رهبری که آمادهٴ از خود گذشتگی است. رهبری که آمادهٴ ریسک‌پذیری است. رهبری که یک برنامه دارد، یک دیدگاه دموکراتیک برای آینده. نه فقط شعار، بلکه اصولی مشخص. من به ریسک‌پذیری اشاره کردم و آمادگی برای از خود گذشتن. و هم‌چنین بسیار مهم است که اطلاعاتی را که رژیم سعی می‌کرد در رابطه با توانمندی اتمیش پنهان کند افشا کردند و این کار توسط این سازمان انجام شد

قدرت این جنبش در این است که حمایتش فراحزبی است. هم دموکراتها هستند و هم جمهوری‌خواهان.

نظامی جدید در ایران لازم است و آن نظام، شما هستید، مجاهدین خلق ایران، شورای ملی مقاومت ایران، آلترناتیو.

و می‌خواهم به‌شما بگویم چرا. اول این‌که سازمانی است قدرتمند با توانمندی فراوان، تعهد بسیار و قابلیت‌های فراوان رهبری.

دوم، یک رهبر برجسته و فراحزبی. و خانم رجوی یک رهبر بزرگ است. ده ماده‌یی را که او در موردشان صحبت کرد، مرور خواهم کرد. سوم، برنامه. . دیگر چی؟ (جنبش شما) خطرپذیر است. این جمعیت، سازمان مجاهدین خلق خطر می‌پذیرد. در اروپا و آمریکا هدف قرار گرفته. به‌خاطر مردم و به‌خاطر آزادی و به‌خاطر دموکراسی خطر می‌پذیرد. با رژیم درمی‌افتد.

شما از حمایت بین‌المللی برخوردارید. من در مراسم پاریس و در سراسر جهان حضور داشته‌ام که بیانگر حمایت بین‌المللی توسط قانونگذاران، کشورها و جنبش‌هاست.

آیا شما خواهان دموکراسی در ایران هستید؟ [جمعیت: بله]

آلترناتیو چیست؟ مجاهدین

مجاهدین

بلندتر بگویید

مجاهدین».بیل ریچاردسون یکی از شخصیت‌های بین‌المللی نامدار شرکت‌کننده در گردهمایی مقاومت در ویلپنت پاریس در تابستان ۱۳۹۷ بود که رژیم از طریق دیپلمات تروریست بمب‌گذار قصد انفجار در آن را داشت:

«شما سرچشمهٔ تغییر در ایران هستید. نسل جوان، زنان، مقاومت، جوانان شرکت‌کننده در اینجا و من می‌خواهم به شما بگویم که بسیاری از مردم سؤال می‌کنند که آیا آلترناتیوی در مقابل دیکتاتوری آخوندی وجود دارد؟ و جواب است که بله. این آلترناتیو نیروی مقاومت است، مجاهدین خلق است، خانم رجوی است و همین طور شما هستید. و به شما می‌گویم که دلیلش چیست، چون شما کسانی بودید که علیه شاه جنگیدید، شما علیه دیکتاتوری جنگیدید، علیه دیکتاتوری مذهبی، شما در سنگرها جنگیدید و کشته شدید و شما نماینده یک پلتفرم هستید، یک پلتفرم دموکراتیک برای آزادی و دموکراسی. پس من به‌عنوان دوستتان در اینجا به شما می‌گویم: قدرت در دست شماست، قدرت در دست تک به تک شما در اینجا است، و هر کدام از شما هزاران نفر در ایران را نمایندگی می‌کند که می‌گویند نه به دیکتاتور و اصلاح طلب. نقطه پایان نزدیک است، پایان نزدیک است. بنابراین آیا شما خواهان یک ایران آزاد هستید؟ آیا شما به خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران رأی خواهید داد؟ متشکرم.»

 

تسلیت خانم مریم رجوی

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، ضایعهٴ درگذشت ناگهانی و تأسف‌بار فرماندار بیل ریچاردسون دوست و پشتیبان برجسته مردم و مقاومت ایران را به همسر و دخترش و دوستان و طرفدارانش در نیومکزیکو و سراسر آمریکا مخصوصاً جامعه اسپانیایی تبار این کشور تسلیت گفت.

خانم رجوی فرماندار ریچاردسون را یک حامی بزرگ مجاهدین و اشرف در شرایط سخت پس از حملات پیاپی رژیم و دست نشاندگانش در عراق به‌صورت پیاده و زرهی و موشک‌باران به‌ویژه قتل‌عام ۱۰شهریور ۱۳۹۲ در اشرف و موشک‌باران سنگین لیبرتی در ۱۳۹۴، توصیف کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a180fe08-99b2-497b-a827-5d5a6eec8f66"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات