728 x 90

درگذشت خانم میشل ریواسی نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه و دوست بزرگ مقاومت ایران

خانم میشل ریواسی - کنفرانس در پارلمان اروپا-استراسبورگ با حضور خانم مریم رجوی
خانم میشل ریواسی - کنفرانس در پارلمان اروپا-استراسبورگ با حضور خانم مریم رجوی

درگذشت خانم میشل ریواسی

نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه

و دوست بزرگ مقاومت ایران

خانم میشل ریواسی نماینده پارلمان اروپا از فرانسه و دوست بزرگ مقاومت ایران روز ۸ آذرماه به‌طور ناگهانی بر اثر حمله قلبی در بروکسل درگذشت.

خانم ریواسی که چهار دهه برای حفاظت از محیط‌زیست و علیه سلاحها و تأسیسات اتمی مبارزه می‌کرد، در سال ۱۹۸۶، پس از فاجعه چرنوبیل، کمیسیون تحقیقات مستقل و اطلاعات رادیواکتیویته را تأسیس کرد.

وی در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان نمایندهٔ مجلس ملی فرانسه انتخاب شد. در انتخابات سال ۲۰۰۹ به‌عضویت پارلمان اروپا درآمد. او در انتخابات ۲۰۱۴ برای دومین‌بار و در انتخابات ۲۰۱۹ برای سومین به‌عنوان نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه انتخاب شد و عضویت او در این پارلمان تا آخر عمر ادامه داشت. خانم ریواسی هم‌چنین عضو شورای مدیریت بنیاد دانیل میتران بود.

خانم ریواسی از مدافعان سرسخت حقوق‌بشر و دموکراسی و از حامیان مقاومت ایران بود.

وی به همراه گروه بزرگی از اعضای پارلمان اروپا در بیانیه‌هایی در نوامبر ۲۰۲۲ از قیام مردم و از مقاومت ایران حمایت کرد و نوشت: در ۴۰سال گذشته، اعدامها و سرکوب‌ها توسط علی خامنه‌ای و رئیس‌جمهور کنونی رژیم، ابراهیم رئیسی انجام شده است. در سال ۱۳۶۷ سی هزار زندانی سیاسی که ۹۰درصد آنها از مجاهدین خلق بودند، طبق فتوای خمینی اعدام شدند. در قیام آبان ماه ۱۳۹۸ بیش از ۱۵۰۰تن کشته شدند. پرونده جنایات رژیم ایران باید به شورای امنیت ارجاع و مسئولان آن به عدالت سپرده شوند.

 

خانم ریواسی در بیانیه دیگری در ژوئن ۲۰۲۳ «در حمایت از مبارزه مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین و دولت» به همراه شمار زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا نوشت: شورای ملی مقاومت ایران در چهار دهه گذشته تغییر دموکراتیک در ایران را دنبال کرده و جهان را نسبت به خطرات این رژیم در زمینه اتمی، تروریسم و حقوق‌بشر آگاه کرده است. برنامه ده ماده‌یی خانم مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت که از دو دهه پیش اعلام شده، شامل انتخابات آزاد، آزادی بیان و اجتماعات، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری ملیتهای ایران و ایران غیرهسته‌یی می‌باشد، اینها شامل همان ارزشهایی است که ما در کشورهای دموکراتیک از آن دفاع می‌کنیم.

خانم ریواسی در یکی از آخرین سخنرانیهای پرشور خودش در روز اول آذر ۱۴۰۲ در پارلمان اروپا خطاب به خانم رجوی گفت شما پرزیدنت شورای ملی مقاومت، حامل آینده و دنیای جدیدی هستید همه ما به‌وجود زنانی مانند شما بسیار افتخار می‌کنیم. دیدن مبارزه شما و زنان ایران نیروی تازه‌یی به ما می‌بخشد و نشان می‌دهد که انقلاب در ایران از طریق زنان رخ خواهد داد و این برای من یک پیام امید است.

 

خانم مریم رجوی درگذشت دریغ‌انگیز خانم میشل ریواسی را به بستگان و همکاران و دوستان وی به‌ویژه در پارلمان اروپا تسلیت گفت و تأکید کرد من در خانم ریواسی یک خواهر عزیز و رزمنده یک مدافع سرسخت دموکراسی و حقوق‌بشر و یک دوست فراموش نشدنی یافته بودم.

خانم رجوی افزود مردم فرانسه یک نماینده و مدافع صمیمی، پارلمان اروپا یک عضو ارزنده، محیط‌زیست یک مدافع واقعی و صمیمی و مقاومت ایران یک دوست بزرگ را از دست داده‌اند.

 

میشل ریواسی نماینده پارلمان اروپا از فرانسه:

«من بسیار مفتخرم و ما به‌عنوان نمایندگان پارلمان اروپا بسیار مفتخریم که شما اینجا هستید، زیرا شما نماد مقاومت هستید. شما پرزیدنت شورای ملی مقاومت در ایران هستید و با توجه به سابقه‌یی که بین فرانسه و ایران وجود دارد، اعتراف می‌کنم که همهٔ ما به‌وجود زنانی مانند شما بسیار افتخار می‌کنیم و بدانید که هر کاری از دستمان بر بیاید در سطح پارلمان اروپا انجام خواهیم داد تا ایران، آزادی خود را باز یابد.

دومین پیامی که می‌خواستم به شما بدهم در رابطه با زنان است. قبل از هر چیز، خوشحالم که شما یک زن هستید و پرزیدنت شورای ملی (مقاومت) هستید. دیدن مبارزه این زنان، این دختران جوانی را که به‌نحوی قوی‌تر از پلیس‌هایی بودند که قصد خشونت داشتند و می‌خواستند آنها را تحقیر کنند و آبرویشان را ببرند، نیروی تازه‌یی به ما می‌بخشد و به ما نشان می‌دهد که انقلاب در ایران از طریق زنان رخ خواهد داد، این‌که شما پرزیدنت شورای ملی (مقاومت) هستید به‌عنوان یک نماد مهم است، زیرا از یک‌سو نشان می‌دهید که حامل آینده هستید، حامل زندگی هستید و حامل دنیای جدیدی هستید. بنابراین می‌بینید که به واقع در سطح پارلمان اروپا ما از ارزش‌ها دفاع می‌کنیم. خوشبختانه در اروپا ما به ارزش‌ها پایبندیم و می‌توانیم فشار بیاوریم برای برابری بین زن و مرد، برای تعامل بیشتر و برای شفافیت.

می‌خواهم بگویم که باید همهٔ ما از خواب غفلت بیدار شویم. هدف ما چیست؟ ما خواهان دنیایی هستیم که رفاه برای همه وجود داشته باشد، نه فقط برای خواصی که ادعا می‌کنند مرامشان بالاتر از بقیه است و به خود حق می‌دهند که با مردمشان بدرفتاری کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62ac79d5-87a9-4f28-a99a-6333db1d16d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات