728 x 90

خبرگزاری فرانسه: تورم و اصلاح یارانه‌ای در ایران قدرت خرید مردم را بلعیده است

تهران - مغازه یک قصابی
تهران - مغازه یک قصابی

خبرگزاری فرانسه روز ۲۹خرداد در گزارشی از بازاری در تهران، با اشاره به وضعیت گرانی کالاها و مواد اولیه و ناتوانی مردم برای خرید حداقلهای مواد غذایی نوشت: ایرانیان از بازاری در منطقه مولوی در جنوب تهران خرید می‌کنند که بسیاری از آنها از کاهش شدید قدرت خرید به‌دلیل افزایش تورم و اصلاح یارانه‌ها رنج می‌برند.

تهران - علی در بیرون قصابی خود در جنوب پایتخت ایران شاهد آن بوده که تورم و اصلاح یارانه‌ای قدرت خرید او و مشتریانش را بلعیده است.

قصاب علی می‌گوید: «چه بگویم؟ با این گرانی‌ها به سختی می‌توانم اجاره مغازه‌ام را بپردازم»، در حالی که به‌گفته کارشناسان، بحران زندگی روزمره ایرانی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌گفته کارشناسان، نرخ تورم سالانه از سال۲۰۱۸ به‌طور عمده از ۴۰درصد گذشته است.

صاحب مغازه: آخر این لوبیایی که داره داخل کشورت تولید میشه به تحریم چیکار داره! درسته که هزینه‌ها رفت بالا کارگر هم قیمتش رفت بالا یک مقدار تأثیر داره ولی من در کار مواد غذایی به اون اعتقاد ندارم.
میشه بگن روغن خامش داره از اونور میاد که الحمدالله خامش هم به تحریم کار نداره مال دوستان و کشورهای همسایه است که با ما ارتباط دارند هست کلیه جنس‌هایی که من دارم ۶برابر گرون شده حالا یک تعدادی هستند که ۴برابر گرون بشه ولی او ۴برابر یه هم امروز به فردا دوباره تورم همان ۶برابره. و مردم هم قدرت خرید دیگه ندارند. الآن رستوران دار میآد می‌گه به من روغن یک لیتری به من بده!

صاحب یک مغازه گوشت فروشی: فروش خیلی اومده پایین خیلی خیلی. هی نصف شده قدرت خرید مردم خیلی کم شده دیگه همین دیگه چی بگم دیگه از این گرونتر بشه یعنی!؟ من قبلاً ۵۰ تا می‌کشتم الآن شده روزی ده تا. با این هزینه گرونی کرایه مغازه‌ام من خیلی هنر کنم کرایه مغازه‌ام را به‌زور در بیارم حالا من قصابم باور کن شاید هفته‌یی یک بار هم الآن گوشت نخورم. این جوری بگم دیگه. من همدرد مردم ام. قبلاً هفته‌یی یک کیلو گوشت می‌خوردم الآن هفته‌یی یک کیلو هم نمی‌تونم بخورم چرا؟ گوشت کیلویی ۱۵۰تومن ۱۲۰تومن چی بگیم دیگه!؟ تنها گوشت نیست که‌! همه چیز گرون شده.

یک شهروند: خود دولت حقوق را سالی یکبار اضافه می‌کنه برو ببین روغن چند بار اضافه می‌شه. قند و شکر چند بار اضافه می‌شه؟ به همه فشار میاد.

یک نانوا: از آن روزی که جنس‌ها گرون شده پختمون هم بیشتر شده چون مردم رو آوردن به نون. دیگه نمی‌تونن برن برنج بخرن روغن بخرن رب بخرن فقط نون خالی میتونن مردم بخرن بخورن!

یک مرد شاغل: اجناس که وحشتناک پوشک گرون، شیرخشک گرون، لباس گرون، یعنی موندیم که چکار کنیم هر چی در میاریم داریم خرج بچه و خودمون می‌کنیم که اموراتمون بگذره. یعنی پس‌انداز هیچی برامون نمی‌مونه ما جفتمون هم شاغلیم هم من خودم شاغلم و هم خانمم ولی هیچ پس اندازی اصلاً نمی‌مونه. یک روز نیام سرکار یک هفته عقبیم.

علی ۵۰ساله به خبرگزاری فرانسه گفت، ”فروش من به میزان قابل توجه، تقریباً نصف، کاهش یافته است“ .

او افزود: ”چه بگویم؟ من یک قصابم و شاید تو حرفم را باور نکنی اما بعضی وقتها من برای یک هفته گوشت نمی‌خورم. قیمت همه چیز بالا رفته است“ .

تورم در سطح جهانی به‌صورتی نامیمون بازگشته که به‌خاطر قیمت بالای انرژی و غذا بوده که عمدتاً به‌خاطر تجاوز روسیه به اوکراین، یک تولیدکنندهٔ عمدهٔ گندم، و به‌خاطر تحریم‌های مرتبط با این تجاوز روی مسکو بوده است.

اما سالیان است که ایران درگیر افزایش سرسام‌آور قیمتها بوده که بنا به صندوق بین‌المللی پول از سال۲۰۱۸، هر ساله ۳۰% بالا رفته است...

اصغر، یک کارمند ۶۳ساله بازنشستهٔ دولت لب به شکایت گشود: ”قیمت همه چیز و از جمله گوشت بالا رفته است“ .

”ما قبلاً بیشتر خرید می‌کردیم. حالا همه کمتر خرید می‌کنند، همه تحت فشار هستند“ .

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که افزایش قیمت در ایران از سال۲۰۱۸ سالانه بیش از ۴۰% بوده که بالاتر از میزان محاسبه شده توسط صندوق بین‌المللی پول است.

او می‌گوید که اخیراً هم به‌خاطر ”افزایش شدید تورم جهانی“ بواسطهٔ جنگ اوکراین و در مضیقه بودن دولت ایران به‌لحاظ ارز که در اواسط ماه مه ”اصلاحات رادیکال“ را با قطع سوبسید اجرایی کرد، به آن دامن زده شده است.

این متخصص که قبلاً به سران رژیم ایران مشورت داده گفت که تغییر اصلی سیاست توسط دولت رئیسی الغای نرخ تبادل ارز با سوبسید برای وارد کردن مایحتاج زندگی یعنی گندم، روغن خوراکی و دارو بوده است.

این نرخ ”ترجیحی“ که از سال۲۰۱۸ ارائه شد ۴۲۰۰۰ریال در مقابل یک دلار بوده است...

او می‌گوید، ”تخمین زده می‌شود که اگر ایران بخواهد امسال به خرج غیرمسئولانهٔ ارزها مثل سالیان قبل ادامه دهد، کشور به ۲۲میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز خواهد داشت“ .

او افزود، ”حتی در صورت احیای توافق اتمی... دولت چاره‌ای جز منتفی کردن نرخ ترجیحی نداشت“ .

بنا به آمار و ارقام منتشر شده توسط رسانه‌های ایران، از اوایل ماه مه تاکنون، قیمت گوشت قرمز ۵۰%، قیمت مرغ و شیر ۲برابر، اسپاگتی ۳برابر، و روغن آشپزی ۴برابر شده است.

صدها ایرانی در شهرهای متعدد به خیابان‌ها آمده‌اند تا علیه افزایش قیمتها اعتراض کنند و این علاوه بر تظاهرات‌های چندین ماهه توسط افراد متخصص و بازنشستگان است که خواهان حقوق و مزایای بازنشستگی متناسب با تورم هستند...

در بازارهای تهران، توجهات به تبعات و تأثیرات تورم است تا دلایل آن.

رئیسی، که در ماه اوت به قدرت رسید، از همان آغاز گفت که اصلاحات دردناک سوبسید قیمت نان، سوخت و دارو را در برنخواهد گرفت. لذا مصرف نان افزایش یافته است.

شادی، یک زن خانه‌دار چادری در نزدیکی یک نانوایی سنتی در جنوب تهران به خبرگزاری فرانسه گفت، ”صف نانوایی‌ها طولانی‌تر شده چرا که قیمت برنج بالا رفته و مردم به خوردن نان رو آورده‌اند“...

اصلاحات یارانه‌ای تاکنون کار چندانی برای تثبیت نرخ ارز در بازار سیاه انجام نداده که در ۱۲ژوئن به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۳۳۰۰۰۰ریال در مقابل هر دلار رسید و امید به ابقای توافق اتمی کاهش یافته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e2ede64-5c50-4d75-bfd7-4c8cad76f61b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات