728 x 90

خبرگزاری فرانسه: ایران با وضعیت بد اقتصادی، آبستن نا آرامی‌ها است

اعتراضات  در ایران
اعتراضات در ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه رژیم ایران با یک بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو است که در واقعیت نتیجۀ نهایی تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام است. این بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی به بحران بی‌اعتمادی مردم به رهبران جمهوری اسلامی ایران آمیخته است و از گویاترین نشانه‌های این بحران بی‌اعتمادی غیبت بی‌سابقۀ رأی دهندگان در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری است که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر شد.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است در نتیجۀ این بحرانها تولید سرانۀ ایران حتی در سال آینده به دورۀ پیش از بحران، یعنی خروج آمریکا از برجام در سال٢٠١٨ نخواهد رسید. به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه آیندۀ اقتصاد ملی ایران به مذاکرات و تلاشهای جاری برای احیای برجام گره خورده است. اما، کلیه تلاش‌ها در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه بوده، در حالی که ابراهیم رئیسی با کسری بودجۀ هولناکی روبه‌رو است که بدون ازسرگیری صادرات نفت، یعنی رفع تحریم‌های آمریکا آن هم در درازمدت از بین نخواهد رفت.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که بر اساس آمار رسمی نرخ تورم که بی‌وقفه قدرت خرید مردم ایران را طی سال‌های گذشته کاهش داده ماه گذشته به ٥٤درصد رسید، هر چند منابع مستقل نرخ تورم را بسیار بیش از رقم رسمی می‌دانند. در یک سال گذشته سقوط ارزش ریال نیز هم‌چنان ادامه داشته و خبرگزاری فرانسه از آن به‌عنوان "سقوط در جهنم" یاد کرده و افزوده است که در چنین وضعیت اقتصادی نامساعدی، دولت رئیسی با حذف یارانه‌های نان و افزایش قیمت مایحتاج عمومی از قبیل روغن و لبنیات تدابیر بسیار سختی علیه طبقات محروم جامعه اتخاذ کرده است.

مدیر روزنامۀ حکومتی "شرق" به خبرگزاری فرانسه گفته است که بعد از این تدابیر، افق اقتصادی ایران دیگر روشن نیست و بر اساس پیش‌بینی اقتصاددانان قیمت‌ها هم‌چنان رو به افزایش خواهند گذاشت. خبرگزاری فرانسه در پایان به‌نقل از یک کارشناس آمریکایی مسائل ایران نوشته است که رژیم ایران با آشوب و ناآرامی‌های اقتصادی و اجتماعی بزرگتری روبه‌رو خواهد شد (خبرگزاری فرانسه ۱۱ مرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1fb216a4-63ab-42f7-9beb-1f5ee6d00eb2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات