728 x 90

حمید ابوطالبی: بازگشت به برجام ممکن نیست، رژیم ایران بر سر دوراهی

حمید ابوطالبی
حمید ابوطالبی

حمید ابوطالبی؛ مشاور سیاسی آخوند روحانی در رشته توئیتی با عنوان «تحقق ناپذیری تکنیکال برجام»؛ بازگشت به برجام از جانب غرب را یک محال و رژیم را بر سر دوراهی می‌داند که ملزم به تغییرات ولو صوری در تمامی شعارهایش خواهد بود.
این کارگزار رژیم در رشته توئیت خود با اذعان به تغییرات معادلات جهانی از یک‌سو و ضعف رژیم آخوندی در صحنه جهانی می‌نویسد: «برجام، که برای موافقانِ دیپلماسی در عرصه جهانی صورت پاندورا به‌معنای (تمامی نعمت‌ها) را به خود گرفته بود، پس از گشوده‌شدن جعبه‌ٔ آن، صرفاً مصیبت‌هایش بود که پراکنده گردید؛ و اکنون، «امیدِ باقی مانده در جعبه» هم رنگ باخته و برجام دیگر یک واقعیت تامّ نیست!
زیرا بازگشت به برجام و یا ایجاد تغییرات در آن به‌لحاظ تکنیکی دیگر ممکن نیست».
وی در ادامه نوشتار خود با اعتراف به وضعیت بحرانی رژیم آخوندی ادامه می‌دهد: «ایران هم بر سر دو راهی است؛ چرا که بازگشت به برجام اگر چه در شرایط فعلی به سود کشور است، ولی معنای آن عدول از تمامی شعارهای انتخاباتی است. لذا باید تغییراتی، ولو صوری، شکل بگیرد تا بشود آنرا به‌عنوان تحول استراتژیک جلوه‌گر ساخت! به نوعی همان «توافق موقت» غرب؛ که البته پذیرفته نشده است».
ابوطالبی در ادامه نوشتار خود تنها چاره برای رژیم را مذاکره «مستقیم و جامع» دانسته و می‌نویسد: «به‌علاوه و به‌لحاظ تکنیکی، توافق موقت-هر چه که باشد- به‌معنای تعیین‌تکلیف انقضاهای زمانی برجام نیست؛ نبود زمان، تحولات داخلی ایران، و ورود ایران و آمریکا به عرصه انتخابات هم امکان ریسک سیاسی برای توافق را از میان برده است. لذا غرب از مکانیسم ماشه برای بازگشت به فصل هفت بهره خواهد گرفت.
بنابراین در وضعیت جدید و نقش روسیه و چین، بازگشت غرب به برجام ناممکن خواهد بود؛ برجام به‌لحاظ تکنیکی و زمانی قابلیت دوام ندارد؛ امید باقیمانده در جعبه پاندورا از بین رفته است؛ و این هم که آمریکا دیپلماسی را تنها راه‌حل مسأله هسته‌یی می‌داند، چیزی جز مذاکره «مستقیم و جامع» با ایران نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e0df00d-b537-4d14-93a7-047f90e4a808"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات