728 x 90

حمایت برنده نوبل اوکراینی از تحقیق درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۹۸۸

خانم الکساندرا ماتویچوک، برنده جایزه نوبل از اوکراین
خانم الکساندرا ماتویچوک، برنده جایزه نوبل از اوکراین

 سایت کی‌یف پست صدای اوکراین ( kyive post) روز چهارشنبه ۱ شهریور ضمن انعکاس کنفرانس «چهار دهه جنایت علیه بشریت و مصونیت از مجازات» به‌مناسبت سی و پنجمین سالگرد قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی که با شرکت شماری از برجسته‌ترین قضات و حقوق‌دانان بین‌المللی در پاریس روز دوشنبه ۳۰مرداد برگزار شد، نوشت:

الکساندرا ماتویچوک حقوق‌دان برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۲۲) از اوکراین، به‌شدت از حقوق ایرانیانی که توسط دولتشان تحت آزار و اذیت قرار دارند، حمایت کرده است.

نشست شورای ملی مقاومت ایران روز دوشنبه با حضور حقوقدانان و شخصیتهای سیاسی بین‌المللی از جمله رئیس سابق دیوان کیفری بین‌المللی در پاریس برگزار شد. این سی‌و‌پنجمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی توسط رژیم ایران بود.

برنده جایزه صلح نوبل اوکراینی ۲۰۲۲، الکساندرا ماتویچوک، رئیس مرکز آزادیهای مدنی اوکراین، از طریق یک لینک آنلاین به کنفرانس پیوست.

«سی‌و‌پنج سال پیش، رژیم ایران هزاران و هزاران نفر را اعدام کرد. ماتویچوک در ویدئویی ضبط شده گفت: جامعه بین‌المللی هنوز در مورد تعداد کشته‌شدگان بحث می‌کند، اما آنچه واضح است این جنایت علیه بشریت است که محدودیتی ندارد. قربانیان هنوز منتظر عدالت هستند».

کنفرانس روز دوشنبه با عنوان قتل‌عام ۱۹۸۸، ضروری برای پاسخگویی بود و محل برگزاری با متنی تزیین شد که آن کشتار را به‌عنوان جنایت مداوم علیه بشریت معرفی کرد و قول داد که فداکاریها در راه آزادی را گرامی بدارد.

سخنران اصلی این مراسم، مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت، با بیان این‌که عاملان این کشتار از چهار دهه مصونیت از مجازات برخوردار بوده‌اند، خواستار تحقیقات و پیگرد بین‌المللی اعضای قدیمی رهبری رژیم از جمله علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه غلامحسین محسنی اژه‌ای.

رجوی اعلام کرد: «محاکمه این جنایتکاران پیامی قاطع از عدالت و پاسخگویی به جامعه جهانی ما خواهد بود».

ماتویچوک این احساس را در پیام خود به کنفرانس تکرار کرد و گفت که معافیت از مجازات در گذشته پیامدهای روشنی در زمان حال دارد. او در ادامه گفت که مصونیت رژیم ایران به‌ویژه آن را برای ادامه و گسترش فعالیت‌های بدخواهانه خود، از جمله حمایت فعال از جنگ روسیه علیه اوکراین، جرأت داده است.

من در کی‌یف زندگی می‌کنم و شهر زادگاهم، مانند هزاران شهر دیگر اوکراین، دائماً توسط پهپادهای ایرانی گلوله‌باران می‌شود. آنچه می‌خواهم با این مثال بگویم این است که اگر رژیمهای استبدادی با یکدیگر همکاری کنند، ما به‌عنوان یک مردم باید از مبارزه برای عدالت و آزادی یکدیگر حتی بیشتر حمایت کنیم. به همین دلیل است که من همبستگی صمیمانه خود را با مردم ایران اعلام می‌کنم و از ایده ایجاد کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای افشای حقیقت آنچه در سال۱۹۸۸ رخ داده و عاملان آن به دست عدالت می‌پردازد، حمایت می‌کنم.

کشتار سال۱۹۸۸ توسط یک فتوای تنظیم شده توسط روح‌الله خمینی، رهبر وقت ایران، انجام شد که اعلام کرد که مخالفت سازمان‌یافته با نظام دینی دلیلی بر «دشمنی با خدا» است و بنابراین مجازات آن اعدام است. در نتیجه، «کمیسیونهای مرگ» در سراسر کشور برای ارزیابی دیدگاهها و وابستگی‌های زندانیان سیاسی با تمرکز بر حامیان گروه اپوزیسیون پیشرو دموکراسی‌خواه، سازمان مجاهدین خلق ایران (مجاهدین خلق ایران) تشکیل شد. 

به‌طور گسترده به‌رسمیت شناخته شده است که بیش از ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در این کشتار کشته شدند که حدود ۹۰درصد آنها اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند. اکثر قربانیان مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند و اگر چه مکان برخی از این مکانهای دفن توسط گروه‌های فعال در طول سال‌ها شناسایی شده است، رژیم به سمت تخریب آن مکانها حرکت کرده است و در نتیجه بر نیاز مجدد به تحقیقات مستقل فوری و فوری افزوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0415a29-ce8e-43e8-bafb-39fd65843d7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات