728 x 90

حمایت اتحادیه اصناف دانمارک از اعتصابها در ایران

اعتصابها در ایران
اعتصابها در ایران

اتحادیه اصناف دانمارک با ۳۰۰هزار عضو طی اطلاعیه‌یی حمایت خود را از اعتصاب معلمان، رانندگان کامیون، کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد، و سرکوب و دستگیری و تهدید اعدام آنها را محکوم کرد.

 

در اطلاعیه اتحادیه اصناف دانمارک آمده است:

ما می‌دانیم که اعتصاب از پیش اعلام شده معلمان امروز آغاز شده است خواسته آزادی همکاران زندانی با خواسته‌های بهتر شدن آموزش، دستمزد برابر با تورم و‌ غیره ادغام شده است.

ما نگران سرنوشت رانندگان بازداشتی هستیم که دادستانی رژیم ایران آنها را تهدید به اعدام کرده است. ما از خواسته‌های صنفی رانندگان حمایت می‌کنیم.

ما اخبار اعتراضات و اعتصابات رشته‌های مختلف کارگری از جمله کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز را دنبال می‌کنیم.

 

اتحادیه اصناف دانمارک با تأکید بر این‌که تحولات ایران را دنبال می‌کند نگرانی شدید خود را از زندانی کردن معلمان و کارگران اعلام کرده و خواستار آزادی بلادرنگ آنها شد.

 

 

اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان در روزهای ۲۲و ۲۳آبان

روز سه‌شنبه ۲۲آبان ماه، معلمان و فرهنگیان در مدارس و دبیرستانها در شهرهای مختلف و در پاسخ به فراخوان قبلی، اعتصاب و تحصن کردند و در اعتراض به وضعیت معیشتی و زندگی زیر خط فقر، از رفتن به کلاسهای درس خودداری کردند و در دفاتر مدارس و دبیرستانها تجمع کردند.

 

فرهنگیان در مدارس مختلف دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود:

جای معلم زندان نیست، معیشت، منزلت حق مسلم ماست، تحقیر حق معلم نیست

بر روی تابلوی برخی کلاسهای درس نیز نوشته شده بود:

معلم زندانی آزاد باید گردد، آموزش رایگان حق همه، زندگی می‌گوید زیر بار ذلت نباید رفت، این اعتصاب به‌رغم تهدیدات و اقدامات سرکوبگرانه رژیم علیه معلمان شکل گرفت.

اعتصاب فرهنگیان با حمایت دانش‌آموزان و اولیاء آنها در مدارس شهرهای مختلف همراه بود.

 

اعتصاب روز سه‌شنبه معلمان در شهرهای یزد، همدان، ساوه، ساری، بابل، چابکسر، رشت، بانه، سقز، سنندج، مریوان، دیواندره، دهگلان، زیویه، سروآباد، کامیاران، لنج‌آباد، کرمانشاه، ماهیدشت، زنجان، قزوین، شیراز، لامرد، کازرون، شوش، اهواز، ایلام، سیروان، ایوان‌غرب، بوشهر، جم، عسلویه، تهران، شهریار، شهرکرد، اردبیل، اصفهان، همایونشهر، کرج، جلفا، ارومیه و تبریز و استان البرز گسترش یافته است.

این اعتصاب در ۵۲شهر از ۲۰استان و در ۱۱۴مدرسه، دبیرستان و هنرستان شکل گرفت.

 

خانم مریم رجوی با درود به معلمان آزاده که در اعتراض به وضعیت معیشتی، نداشتن امنیت شغلی و برای آزادی همکاران زندانی و تبعیدی‌شان دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند درود فرستاد و گفت: دیکتاتوری ضدفرهنگی و ضدایرانی آخوندی فرهنگ و آموزش و پرورش را به قهقرا کشانده است.

 

معلمان در سراسر ایران روز چهارشنبه ۲۳آبان ماه دومین روز از اعتصاب و تحصن دو روزه خود را ادامه دادند.در این اعتصاب که بنا بر فراخوان قبلی در روزهای ۲۲و ۲۳آبان برگزار شد معلمان در دفاتر مدارس تجمع کرده و از رفتن به کلاسهای درس خودداری کردند.

مدارس و دبیرستانها در شهرهای تهران،‌اسلامشهر، بهارستان، اصفهان، نجف آباد، همایون شهر، کرج، ایلام، تبریز،‌ جلفا، ارومیه، سیروان، مشهد، کوآر، لامٍرد، زیویه،کامیاران، بیستون، دولت آباد، ماهیدشت، کوهدشت، ساری، شاهین دژ، بوشهر، زنجان،‌ بجنورد، شیراز، کازرون،‌ قزوین،‌ قم، ‌بانه، سنندج،‌ سقز، دیواندره، مریوان، مهاباد، سردشت، دهگلان، کرمانشاه، ‌روانسر، بیستون، بابل، اراک، همدان،‌یزد شاهد اعتصاب یکپارچه معلمان بود.

معلمان خواستار رفع تبعیض در نظام آموزشی، افزایش حقوق و دستمزدهایشان متناسب با تورم کنونی، آزادی معلمان زندانی، بیمه فراگیر، تحصیل رایگان، مزایای شغلی و توقف طرح معلمِ تمام وقت هستند.

در برخی از مدارس، دانش‌آموزان نیز از اعتصاب معلمین خود حمایت کردند. در همدان دانش‌آموزان با تجمع در کلاس درس، پای تابلو نوشتند: جای معلم در کلاس درس است نه زندان

دانش آموزان دختر در کرمانشاه با تجمع در کلاس درس، در حمایت از معلمان اعتصابی خود نوشتند:

تحصیلات رایگان حق مسلم ماست

تعلیم و تربیت رایگان حق من است

 

کرمانشاه دومین روز اعتصاب سراسری معلمان و فرهنگیان

روز سه‌شنبه ۲۲آبان استادان دانشگاه علوم پزشکی فارابی کرمانشاه در اعتراض به وضعیت اسفبار آموزش سر کلاس حاضر نشدند. دانشجویان این دانشگاه نیز از ساعت ۱۱صبح تا ۶عصر در محوطه دانشگاه تجمع کرده و خواستار آزادی بیان و کاهش هزینه تحصیل شدند.

این اعتصاب در۸۱شهر و ۲۵استان کشور و در ۳۴۸مدرسه و دبیرستان و هنرستان گسترش یافته است.

 

مریم رجوی به معلمان آزاده تحصن کننده در سراسر ایران درود فرستاد و عموم هموطنان به‌ویژه جوانان و دانش‌آموزان را به همبستگی و حمایت از خواستهای برحق آنان فرا‌خواند.

 

مریم رجوی: وضعیت فاجعه‌بار معلمان شاغل و بازنشسته و چپاول حقوق کارگران و رانندگان زحمتکش را محصول سیاست‌های چپاولگرانه و سرکوبگرانه رژیم آخوندها دانست و گفت تا این رژیم بر سر کار است این وضعیت وخیم‌تر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85dca53f-8a3a-40b1-8c59-c58ec200ce11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات