728 x 90

جیره‌بندی نان در دولت آخوند ابراهیم رئیسی

جیره‌بندی نان
جیره‌بندی نان

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم روز ۲۱دیماه گفت: جزئیات کارت نان در دولت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما پیشنهاد اولیه این است که ارز ترجیحی نان حذف شود و دولت به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد.

سایت دیدبان ایران رژیم روز دوشنبه ۲۷دی نوشت: بعد از رونماییِ طرحِ «کارت نان»، تعدادی از کارگران و بازنشستگان نسبت به این طرح ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شده‌اند؛ یک بازنشسته‌ٔ حداقل‌بگیر در این رابطه می‌گوید: این طرح آدم را یاد جیره‌بندی نان در زمان جنگ جهانی اول یا کم شدن نان بعد از اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم می‌اندازد؛ آیا سیاست «جیره‌ٔ نان» قطعی است؟

وی افزود: مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعداً دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، میرکاظمی اعلام کرده که طرح پرداخت کارت نان، در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما این طرح، سؤالات و ابهاماتی به‌وجود می‌آورد؛ این‌که آیا قرار است نان نیز مانند بنزین سهمیه‌بندی و دونرخی شود و بعد در بازار به دو قیمت یافت شود؛ آیا قرار است کوپنهای نان دست به دست بچرخد و عده‌یی با فروش آن سود هنگفت به جیب بزنند! و از همه مهم‌تر، گیریم که بعد از حذف ارز دولتی، نان را کوپنی کردند و مانع از افزایش قیمت آن برای بخشی از مصرف‌کنندگان (تجربه‌ٔ تاریخی نشان داده که یارانه‌های دولت نصیب همه‌ٔ افراد واجد شرایط نمی‌شود و همیشه فقط بخشی از جامعهٔ هدف را دربر می‌گیرد) شدند، برای سایر کالاها که احتمالاً با آزادسازی گران می‌شوند، چه می‌توان کرد؛ برای مرغ و تخم‌مرغ و سبزیجات و دارو و... ؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2acf9eb3-0112-4938-91ce-8a49b9857ded"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات