728 x 90

جنگ در غزه و اسراییل در بیست‌و‌دومین روز - سازمانهای امدادرسانی غزه از طریق استارلینک ارتباطات اینترنتی خود را برقرار می‌کنند

بمباران غزه
بمباران غزه

اخبار بیست‌ودومین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

آخرین تحولات جنگ از رویترز، اسکای نیوز و العربیه:

وزرات بهداشت غزه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل را ۷۳۰۷کشته که از میان آنان ۳۱۹۵کودکان و ۱۸۶۳زنان می‌باشند. هم‌چنین آمار مفقودین را ۱۸۰۰نفر گفته‌اند که ۱۰۰۰نفر آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. تعداد کل مجروحان نز ۱۹۷۴۳نفر عنوان شده است.

ایلان ماسک اعلام کرد برای اکیپهای نجات و امداد که در کادر سازمانهای بین‌المللی شناخته شده هستند اینترنت ماهواره‌یی فراهم می‌کند.

 نخست‌وزیر اسراییل می‌گوید حماس از بیمارستانهای غزه به‌عنوان مراکز فرماندهی استفاده می‌کند.

گالانت وزیر دفاع اسراییل: هر چه فشارها بر حماس بیشتر شود، شانس بازگرداندن گروگانها بیشتر می‌شود. ما هیچ علاقه‌یی به گسترش جنگ نداریم، اما در همه جبهه‌ها آماده هستیم.

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل: جنگ در داخل غزه دشوار و طولانی خواهد بود. نتانیاهو از مردم غیرنظامی غزه خواست به مناطق امن بروند

به‌گفته دیپلمات‌ها، امارات متحده عربی روز شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در پی گسترش عملیات زمینی اسراییل در غزه و قطع شبکه‌های مخابراتی، «در اسرع وقت» تشکیل جلسه دهد.

ایلی کوهن وزیر خارجه اسراییل: اسراییل برخی از نمایندگان دیپلماتیک خود در ترکیه را به‌دلیل اظهارات نگران کننده آنکارا فراخوانده است.

هرزی حالیوی رئیس ستاد کل ارتش اسراییل: همزمان با ادامه عملیات نیروهای زمینی در منطقه تحت بمباران فلسطین، ارتش اسراییل در حال حرکت به مرحله جدیدی از جنگ خود با حماس در غزه است.

سخنگوی شاخه مسلح حماس: حماس در آستانه دستیابی به توافق با اسراییل بر سر گروگانهای گروه شبه‌نظامی فلسطینی است، اما اسراییل این احتمال را متوقف کرده بود.

هرزی حالیوی رئیس ستاد کل ارتش اسراییل: نیروهای زمینی در حال انجام عملیاتی مهم و پیچیده هستند. دشمن صدها کشته دارد و زیرساخت هایش ویران شده است

وزیر خارجه اسراییل گفت: فرستادگان خود را به ترکیه فراخوانده است و روابط اسراییل و ترکیه را تجدید نظر خواهد کرد.

وزارت‌خارجه عربستان روز شنبه با انتشار بیانیه‌یی هر گونه عملیات زمینی توسط نیروهای اسراییلی را که ممکن است جان غیرنظامیان فلسطینی را تهدید کند، محکوم کرد.

تلویزیون العربیه:

غازی حمد از فرماندهان حماس در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت: ما خواهان اجرای فوری قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و ارسال کمکهای انسانی به غزه هستیم. دولتهای عربی و اسلامی بایستی روی کشورهای حامی اسراییل فشار بیاورند

غازی حمد: از کشورهای عربی و اسلامی خواهان طرد سفرای اسراییل از کشورهایشان هستیم.

رئیس‌جمهور مصر در پاسخ به سقوط پهپاد در مصر گفت که مصر یک کشور قوی است که باید حاکمیت آن محترم شمرده شود.

رئیس‌جمهور مصر: گسترش درگیریها در غزه به نفع هیچکس در منطقه نیست.

رئیس‌جمهور مصر: اگر دایره درگیریها در منطقه گسترده‌تر شود. به مانند یک بمب ساعتی است که زیان آن متوجه همگان خواهد شد.

رئیس‌جمهور مصر: تلاش زیادی خواهیم کرد تا به خواسته‌های بیش از ۲میلیون فلسطینی که در غزه در محاصره هستند پاسخ داده شود.

دفاع شهری فلسطین: حملات و ضربات اسراییل در شب گذشته بایستی ویران شدن کامل صدها ساختمان در مناطق مختلف غزه شده است.

تلویزیون اسکای نیوز:

ارتش اسراییل اعلام کرد به نقاطی که در جنوب لبنان اقدام به شلیک کرده است پاسخ داده است.

بمباران شدید اسراییل مجدداً علیه مناطق متفرقه در نوار غزه از سر گرفته شد.

خانواده‌های گروگانهای اسراییلی بعد از بمباران فشرده‌ای که در غزه انجام گرفته است نگران بوده و خواهان توضیحاتی هستند.

خبرنگار اسکای نیوز: کمی قبل رگبار موشکها از غزه به سمت شهرهای اسراییل شلیک شد.

 

 

  • خبرگزاری فرانسه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه، قدرتهای غربی را مقصر اصلی قتل‌عام فلسطینیان توسط ارتش اسراییل در غزه خواند.
  • خبرگزاری فرانسه: یوآو گالانت وزیر دفاع اسراییل روز شنبه گفت که جنگ اسراییل با گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس با بمباران شدید شبانه نوار غزه وارد مرحله جدیدی شده است.
  • گالانت طی اظهاراتی با اشاره به شبکه تونل‌های نظامی که حماس در زیر غزه ساخته، گفت: ما وارد مرحله جدیدی از جنگ شده‌ایم. دیشب زمین غزه لرزید. ما از بالای زمین و زیر زمین حمله کردیم. دستورالعمل به نیروها روشن است: اقدام تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت...
  • هزاران تظاهر کننده حامی فلسطین روز شنبه در مرکز لندن راهپیمایی کردند تا پس از آن که ارتش اسراییل حملات هوایی و زمینی خود را به نوار غزه گسترش داد، از دولت بریتانیا خواستند درخواست آتش‌بس کند. پیش از این، جیمز کلیورلی، وزیر خارجه، از کسانی که در تظاهرات حامی فلسطین شرکت می‌کنند، خواست که مراقب اطلاعات نادرست و دستکاری اطلاعاتی باشند. 
  • غزه روز شنبه پس از آن که اسراییل عملیات هوایی و زمینی خود را گسترش داد که به‌نظر می‌رسد همان حمله زمینی است که مدت‌هاست وعده داده شده بود، علیه شبه‌نظامیان حماس که مناطق تحت کنترل فلسطین را کنترل می‌کردند، تا حد زیادی با جهان خارج قطع شد. 
  • هلال احمر فلسطین اعلام کرد که اسراییل ارتباطات را قطع کرده است.
  • درخواست مجدد ارتش اسراییل از ساکنان غزه برای تخلیه شمال غزه در آستانه عملیات قریب‌الوقوع اسرائیل
  • سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز شنبه به شبکه الجزیره گفت که تعداد کشته‌شدگان غزه به ۷۷۰۳نفر و مجروح شدن ۱۹۷۳۴نفر رسیده است. 
  • سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که بمباران غزه توسط اسراییل مغایر با قوانین بین‌المللی است و خطر ایجاد فاجعه‌یی را در پی دارد که می‌تواند چندین دهه طول بکشد.
  • عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر روز شنبه نسبت به گسترش درگیریها در غزه هشدار داد و گفت این منطقه در خطر تبدیل شدن به یک بمب ساعتی است.
  • ارتش اسراییل روز شنبه اعلام کرد که یک موشک زمین به هوا که از لبنان به سمت یکی از پهپادهای اسراییل شلیک شده بود را متوقف کرده است.
  • مقامات لبنانی دستورالعمل‌های احتیاطی را در صورت تخلیه فرودگاه بیروت صادر کردند.
  • اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه به تجمعی خواهد پیوست که انتظار می‌رود یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های حامی فلسطین از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس باشد.
  • دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید نیروهایش هم‌چنان در میدان نبرد هستند.
  • ارتش اسراییل روز شنبه اعلام کرد که شب گذشته وارد شمال غزه شده و همزمان با افزایش حملات خود به گروه شبه‌نظامی حماس، عملیات نظامی خود را با پیاده‌نظام و سپاه زرهی در منطقه محاصره شده فلسطین گسترش داده است.
  • ارتش اسراییل می‌گوید در روز شنبه به کامیونهای حاوی غذا و آب و دارو اجازه ورود داده است.

 

 

  • ​بنا به‌گفته منابع خبرگزاری فلسطینی وفا، آمار قربانیان بمبارانهای اسراییل در غزه را تا صبح شنبه بیش از ۷۳۰۰ کشته و ۱۸۵۶۷ مجروح می‌باشد.
  • خبرگزاری فلسطینی وفا، خبر داد: سحرگاه شنبه نیروهای اسراییل در کرانه غربی به اردوگاه جلزون در شمال رام‌الله حمله کرده و تعداد از فلسطینیان ساکن این منطقه را دستگیر کردند.
  • آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد، در بیانیه خود در مورد وضعیت بشردوستانه خاورمیانه اعلام کرد: سیستم امور بشردوستانه در غزه با فروپاشی کامل مواجه است که عواقب غیرقابل تصوری برای بیش از ۲میلیون غیرنظامی خواهد داشت.
  • خبرگزاری فلسطینی وفا، در آخرین گزارش خود از بمباران غزه نوشت: شامگاه جمعه ۵ آبان تا صبح شنبه، غزه شاهد خونین‌ترین بمبارانهای اسراییل از ۷اکتبر تاکنون بود. این حملات بر مناطق شمال غزه، اطراف بیمارستان شفا و بیمارستان اندونزی متمرکز بود. در اثنا حمله کلیه ارتباطات اینترنتی غزه نیز قطع شد.
  • این خبرگزاری اضافه کرد: سحرگاه شنبه اردوگاه ساحل در منطقه نصیرات و بیت لاهیات و بیت حانون و مناطقی در شرق غزه نیز هدف بمبارانهای سنگین قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن شد.
  • خبرگزاری فلسطینی وفا، در خبر دیگری نوشت: شدت بمبارانهای شب گذشته به حدی بود که اکیپهای پدافند غیرنظامی و آمبولانسها قادر به استخراج مجروحان از زیر آوار ساختمانها و انتقال آنها به بیمارستانها نبودند و برخی از شهروندان با خودروهای شخصی خود به این کار مبادرت کردند.

 

  • رویترز: ارتش اسراییل می‌گوید شلیک موشک از لبنان را خنثی کرده است
  • ارتش اسراییل روز شنبه اعلام کرد که یک موشک زمین به هوا که از لبنان به سمت یکی از پهپادهای خود شلیک شده بود را متوقف کرده و با حمله به سایت پرتاب پاسخ داده است.
  • آسوشیتدپرس: اسراییل روز شنبه پس از قطع ارتباطات و ایجاد یک تقریباً قطعی اطلاعات در نوار غزه با افزایش بمباران و آتش توپخانه در طی شب، عملیات زمینی گسترده‌ای را اعلام کرد.
  • تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی در پستی در پلتفرم شبکه اجتماعی X، نوشت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) با کارکنان و مراکز بهداشتی خود در غزه ارتباطی ندارد.
  • حماس روز شنبه اعلام کرد پس از آن که ارتش اسراییل حملات هوایی و زمینی خود را به مناطق تحت محاصره فلسطینیان گسترش داد، شبه‌نظامیان این گروه در غزه برای مقابله با حملات اسراییل با «قوت و نیروی کامل» آماده هستند. او گفت که نیروی هوایی اسراییل حملات گسترده‌یی را به تونلهای حفر شده توسط حماس و سایر زیرساختها انجام داده است.
  • تدروس آدهانوم گبریسوس می‌گوید که خاموشی در غزه هم‌چنین دسترسی آمبولانسها به مجروحان را غیرممکن می‌کند
  • نظامیان اسراییلی می‌گویند که رئیس آرایش هوایی حماس را که به برنامه‌ریزی حمله اکتبر کمک کرد، کشته است.
  • پنتاگون روز جمعه اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماسی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان در جریان عملیات در غزه تأکید کرد.
  • بایدن می‌گوید آمریکا آماده است تا اقدامات بیشتری را در پی حملات گروه‌های مرتبط با ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام دهد.

 

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی گزارشی آمار تلفات سرسام‌آور جنگ غزه را ارائه کرد که توسط وزارت بهداشت غزه و مقامات اسراییلی و هم‌چنین ناظران بین‌المللی و گروه‌های امدادی تهیه شده است:

۱۴۰۰ تعداد کشته‌شدگان اسراییلی | ۷۳۲۶ تعداد کشته‌شدگان فلسطینی | ۵۴۳۱ تعداد مجروحان اسراییلی | ۱۸۹۶۷ تعداد زخمیهای فلسطینی | ۲۵۰۰۰۰ تعداد آوارگان اسراییلی | ۱.۴میلیون تعداد آوارگان فلسطینی در غزه | ۲۲۹گروگان‌گیری سربازان و غیرنظامیان در غزه

 

 

فاکس نیوز نوشت: تانکهای ارتش اسراییل در عملیات گسترده به غزه حمله کردند

رویترز نوشت: در اطلاعیه ارتش اسراییل آمده است: ارتش تمام فعالیت‌های نظامی حماس را در سراسر غزه هدف قرار می‌دهد

رویترز افزود: نماینده اسراییل در سازمان ملل می‌گوید: تنها راه برای نابودی حماس، ریشه‌کن کردن آنها از تونلها و شهر زیرزمینی ترور است که حماس ایجاد کرده

نیویورک تایمز: همزمان با ادامه حملات هوایی گسترده به نوار غزه، شامگاه جمعه رگبار موشک به مرکز اسراییل شلیک شد. صدای آژیر خطر تا جنوب عسقلان نیز شنیده شد

رویترز: در بحبوحه گزارشات بمباران سنگین غزه، سخنگوی ارشد نظامی اسراییل گفت، نیروهای زمینی و هوایی اسراییل عملیات را در غزه افزایش داده‌اند

 

وال استریت ژورنال نوشت: اسراییل می‌گوید در حالی که حملات هوایی آمریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را هدف قرار می‌دهد، با واشنگتن همکاری نزدیک دارد.

وال استریت به‌نقل از وزیر دفاع اسراییل افزود: محاصره سوخت غزه برای تضعیف دفاع حماس قبل از تهاجم زمینی مورد انتظار ضروری است.

رویترز گزارش داد: در حالی که جنگ غزه بیداد می‌کند، پاپ فرانسیس روز دعا برای صلح جهانی برگزار می‌کند

بر اساس گزارش رویترز سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد نیروهای زمینی اسراییل در حال گسترش عملیات در غزه هستند

سایت آکسیوس ۶آبان نوشت: ارتش اسراییل تهاجم زمینی بزرگی را در غزه آغاز کرد. ارتش اسراییل جمعه شب به وقت محلی اعلام کرد که نیروهای زمینی این رژیم در حال گسترش عملیات خود در غزه هستند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل گفت: در چند ساعت گذشته، تعداد حملات هوایی در غزه را به میزان قابل توجهی افزایش دادیم. دو مقام اسراییلی گفتند... نیروهای زمینی ما امشب عملیات خود را گسترش می‌دهند و ارتش اسراییل در همه ابعاد برای تحقق اهداف جنگ عملیات می‌کند.

هاگاری گفت که ارتش اسراییل به حملات خود در شهر غزه و اطراف آن ادامه خواهد داد و تأکید کرد که اسراییل از غیرنظامیان فلسطینی که هنوز در این منطقه مانده‌اند می‌خواهد به بخش جنوبی نوار «جایی که بسیار امن‌تر است» بروند.


حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که در حال مقابله با تهاجم نظامی اسراییل به شهر بیت حانون در شمال نوار غزه و در شرق اردوگاه آوارگان البریج در مرکز این منطقه است.

یک مقام ارشد اسراییلی به آکسیوس گفت، تهاجم ارتش اسراییل که از روز جمعه آغاز شد، بیشتر در شمال نوار غزه انجام می‌شود. این مقام افزود که این بسیار بزرگتر و مهمتر از حملات محدودی است که در روزهای اخیر انجام شده است... .

 

واشنگتن پست- شنبه ۶آبان نوشت: معترضان روز جمعه با فراخوانی برای آتش‌بس در غزه، به ترمینال گراند سنترال در نیویورک [ایستگاه قطار بین شهری اصلی در مرکز شهر نیویورک که بزرگترین جمعیت یهودی در کل آمریکا را دارد] سرازیر شدند. گروه فعال صدای یهودی برای صلح Jewish Voice for Peace این اقدام را در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک تحصن توصیف کرد. شرکت‌کنندگان بنری برافراشتند که روی آن نوشته شده بود «دیگر برای هیچکس»

 

رویترز شنبه ۶آبان نوشت:
وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای اسراییلی خود بر حفاظت از غیرنظامیان غزه تأکید کرد. - پنتاگون روز جمعه اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماسی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان در جریان عملیات در غزه تأکید کرد.

 

واشنگتن پست ۵آبان نوشت: ایالات متحده در ارتباط با اسراییل مصرانه مخالف حمله زمینی به غزه است و خواهان یک کارزار جنگی جراحی [عملیات ویژه، حملات دقیق و هدفمند به اهداف و زیرساختهای حماس] است
مقامات آمریکایی می‌گویند که تهاجم زمینی تمام‌عیار خطر جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه را به همراه دارد و جان صدها گروگان را به خطر می‌اندازد.

 

پزشکان بدون مرز ۵آبان نوشتند: «ما عمیقاً نگران وضعیت غزه هستیم»

پزشکان بدون مرز «ما به‌شدت نگران وضعیت غزه هستیم. ما ارتباط خود با برخی از همکاران فلسطینی خود در زمین را دست داده‌ایم. ما به‌ویژه برای بیماران، کادر پزشکی و هزاران خانواده‌ای که در بیمارستان الشفا و سایر مراکز بهداشتی پناه گرفته‌اند، نگران هستیم».

 

عفو بین‌الملل روز ۶آبان نوشت: «عفو بین‌الملل از اسراییل می‌خواهد تا فوراً به حملات بی‌مورد و نامتناسبی که تاکنون تعداد زیادی غیرنظامی از جمله بیش از ۳۰۰۰کودک را کشته و صدمه زده است، پایان دهد. همین حالا #آتش‌بس #CeasefireNOW»

 

عفو بین‌الملل: «این قطع ارتباط [در غزه توسط اسرائیل] به این معنی است که به دست آوردن اطلاعات و شواهد حیاتی در مورد نقض حقوق‌بشر و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه و شنیدن مستقیم از کسانی که این نقضها را تجربه می‌کنند دشوارتر خواهد بود.
این قطعی ارتباط در غزه در حالی رخ می‌دهد که حملات بی‌رویه به خانه‌ها و مناطق غیرنظامی و تخریب گسترده زیرساختهای غیرنظامی از جمله زیرساختهای ارتباطی حیاتی صورت می‌گیرد. این امر با یک بحران انسانی فاجعه‌بار ناشی از محاصره غیرقانونی ۱۶ ساله غزه توسط اسراییل که از ۹ اکتبر با محاصره کامل غزه تشدید شده است، دسترسی مردم غزه را به غذا، آب، برق، سوخت و کمکهای بشردوستانه قطع کرده است».

 

رویترز- شنبه ۶آبان نوشت: اداره حمل و نقل شهر نیویورک گفت که در اواخر روز جمعه در نیویورک، صدها معترض که خواستار آتش‌بس در درگیری بودند، مقامات را مجبور کردند که ترمینال گراند سنترال، یکی از مراکز حمل و نقل بزرگ شهر را ببندند.
این تظاهرات توسط گروهی به نام صدای یهودی برای صلح سازماندهی شد.

 

حماس می‌گوید نیروهایش در شمال و مرکز نوار غزه در حال نبرد با نیروهای اسراییلی هستند.

حماس می‌گوید نیروهایش با سربازان اسراییلی در شمال و مرکز نوار غزه در حال جنگ هستند.

قطعی اینترنت و تلفن در غزه ادامه دارد.

اسرائیل گفته بود که در حال گسترش عملیات زمینی خود در مناطق فلسطینی است. این امر با تشدید حملات هوایی همراه شده که سخنگوی ارتش اسراییل گفته تونل‌های حماس و زیرساخت‌های دیگر را هدف قرار می‌دهند.

مقام‌های اسراییل از تأیید این‌که این حملات مقدمه حمله زمینی بزرگ‌تر است خودداری کرده‌اند. دهها هزار سرباز اسراییلی در امتداد مرز غزه تجمع کرده‌‍اند. اسراییل بار دیگر از غیرنظامیان در شمال غزه خواسته تا به سمت جنوب غزه بروند.

 

آمریکا می‌گوید «آماده اقدامات بیشتر علیه گروه‌های مرتبط با ایران» است

پس از آن‌که پنتاگون اعلام کرد جنگنده‌های این کشور تأسیسات نظامی مرتبط با سپاه پاسداران در سوریه را دو روز پیش بمباران کرده‌اند، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده نیروها این کشور چنان‌چه لازم شود «آماده‌اند که اقدامات بیشتری» هم انجام دهند.

این اظهارات را بایدن در نامه‌یی به رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا، مایک جانسون، نوشته است.

روز جمعه جانسون در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشته بود که تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفتگو کرده و به او از بابت «حمایت آمریکا اطمینان» داده است.

 

اگر چه ارتش اسراییل روز جمعه از گسترش حملات خود و ورود نیروهای زمینی ارتش این کشور به داخل غزه خبر داده بود اما مقامات دولت این کشور از پاسخ به این سؤال که «آیا این حملات آغازگر عملیات گسترده زمینی است که طی سه هفته پیش بارها اسراییل از آن برای نابودی حماس سخن گفته بود» سر باز می‌زند.

آیلون لوی، یک سخنگوی دولت اسراییل در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «اسرائیل حملات زمینی خود در نوار غزه را وسعت بخشیده است اما فراتر از این، من نمی‌توانم درباره جزییات یک عملیات نظامی در حال اجرا چیزی بگویم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eaabfd04-aac9-4ba4-a794-5caf006d6b69"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات