728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم - ضدحمله ارتش اوکراین در خارکیف و ایزیوم

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

 

 

روز پنجشنبه ۱۵اردیبهشت سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در گزارشی از هفتاد و یکمین روز جنگ اوکراین گفت: نیروهای روسیه اکنون با تمام قوا تهاجمات خود را در جبهه شرق، محور دونتسک-لوهانسک به‌منظور به‌دست گرفتن کنترل این منطقه و تحکیم مواضع خود ادامه می‌دهد. هدف آنها ایجاد یک کریدور میان این منطقه و شبه جزیره اشغال شده کریمه است. در بیست و چهار ساعت گذشته هواپیماهای روسیه با بمبارانهای مستمر تلاش کردند خطوط دفاعی اوکراین در این منطقه را از هر گونه تحرکی بازدارند.

روسیه همزمان در منطقه «ترانس نیستری» در مرز مولداوی، نیز دست به اقدامات تحریک‌آمیز نظامی از جمله تغییر آرایش نظامی نیروهای خود زده است.

در ماریوپل نیروهای اشغالگر عملیات نفوذ به کارخانه فولاد آزووتسال Azovestalرا به‌منظور درهم شکستن مقاومت نیروهای اوکراینی تحت محاصره در آنجا را آغاز کرده و با پشتیبانی هوایی تلاش دارند با نابودی کامل منطقه کنترل کارخانه فولاد را به‌دست بگیرند.

بنا بر اطلاعات رسیده، تیپ ۳۸ تفنگداران مکانیزه مربوط به لشکر تلفیقی سی و پنجم روسیه، به‌خاطر تلفات سنگین، از ادامه نبرد بازمانده و به پشت جبهه منتقل شده است. هم‌چنین واحدهای سپاه دوم وابسته به ارتش تلفیقی هشتم روسیه در جبهه جنوب نیز به‌خاطر مشکلات لجستیکی و تسلیحاتی، عملاً کارآیی خود را از دست داده‌اند.

در مناطق خرسون و میکلایف، واحدهای مسلح اوکراین موفق به باز پس‌گیری برخی مناطق اشغالی شدند.

در درگیریهای بیست و چهار ساعت گذشته یازده عملیات تهاجمی نیروهای روسیه در جبهه دونتسک-لوهانسک دفع شد که طی آن پنج تانک، هفت نفربر زرهی و پنج خودروی نظامی آنها منهدم شدند. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۱۴اردیبهشت)

 

 

روز چهارشنبه فرمانده یکی از واحدهای جنگنده مستقر در کارخانه فولاد آزووتسال در ماریوپل، با ارسال یک پیام ویدئویی گفت:

پادگان ماریوپل هم‌چنان در مقابل دشمن مقاومت می‌کند. از روز چهارشنبه نیروهای دشمن به داخل منطقه اطراف کارخانه فولاد نفوذ کرده‌اند. اکنون جنگهای تن به تن و خونین میان ما و آنان در جریان است. من به سربازانم که با تلاشهای فوق انسانی در مقابل فشار دشمن مقاومت می‌کنند می‌بالم و از همه مردم جهان به‌خاطر حمایت عظیمشان از ماریوپل سپاسگزارم. سربازان شجاع من شایسته چنین حمایتی هستند. اکنون شرایط برای ما بی‌نهایت سخت شده است. اما اهمیت نمی‌دهیم. ما تا به آخر به اجرای فرمان دفاع از ماریوپل ادامه خواهیم داد. (رویترز: ۱۴ اردیبهشت )

 

 

یک فرمانده ارتش آمریکا روز چهارشنبه گفت آموزش ارتش اوکراین توسط نیروهای چندملیتی مرکب از کشورهای مختلف، در پایگاههایی در غرب اوکراین ادامه دارد. وی گفت: «هدف از این آموزشها بازگرداندن اوکراینیها به میدان جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن همراه با مهارتهای لازم برای استفاده از امکانات تسلیحاتی جدیدی است که در اختیار آنها گذاشته شده است. (وزارت دفاع آمریکا۱۴ اردیبهشت)

 

 

روز چهارشنبه سخنگونی وزارت دفاع آمریکا در توصیف وضعیت جنگ در اوکراین گفت به‌نظر ما روسها در دونباس و جنوب، پیشرفتی را که مورد نظرشان بود به‌دست نیاورده اند و به‌لحاظ زمانبندی از طرحشان عقب هستند و به‌نظر ما کند بوده‌اند. از نظر ما علت این عقب‌ماندگی دو چیز است. یکی مقاومت سرسختانه اوکراینیها و دیگری مشکلات لجستیکی که به آنها اجازه نمی‌دهد خیلی در عمق پیشروی کنند. (وزارت دفاع آمریکا۱۴ اردیبهشت)

عصر چهارشنبه ۱۴ اردبیهشت یک گردهمایی از طرف رسانه‌های خبری دانمارک با شرکت هزاران تن در همبستگی با اوکراین و برای شنیدن پیام زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مرکز شهر کپنهاگ برگزار شد. در این گردهمایی که «نوری در تاریکی» نام داشت، پس از اجرای چند برنامه هنری، مته فردریکسن Mete Fredriksen نخست‌وزیر دانمارک طی سخنانی با ابراز نگرانی از این‌که جنگ خونینی مجدداً به اروپا بازگشته است، از زلنسکی دعوت کرد سخنانش را آغاز کند.

زلنسکی در پیام ویدئویی خود با اشاره به سالروز پایان جنگ دوم جهانی گفت که اکنون دوباره جنگ به اروپا بازگشته است و این بار در اوکراین

زلنسکی سپس با ذکر آماری از تلفات انسانی ناشی از جنگ و هم‌چنین نابودی مراکز فرهنگی، آموزشی و زیرساختهای اقتصادی اوکراین گفت: «امروز همه ما در اوکراین باید تصمیم بگیریم که چگونه در جهان زندگی کنیم. آیا صلحی برای ما و شما وجود خواهد داشت؟... شما اکنون می‌توانید با سلاح «آری به پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا» در این جنگ به ما کمک کنید.

وی در پایان از حمایتهای مردم دانمارک از اوکراین سپاسگزاری کرد. (رویترز: ۱۴ اردیبهت)

 

 

روز چهارشنبه اورسولا فوندر لاین، رئیس کمیسیون اروپا بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا را به تحریم نفتی روسیه فراخواند. وی هم‌چنین پیشنهاد داد اسبربانک، بزرگترین بانک روسیه و دیگر بانک‌های اصلی این کشور از سیستم مالی بین‌المللی سویفت حذف شوند. فوندر لاین که در اجلاس پارلمان اروپا در استراسبورگ سخنرانی می‌کرد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست واردات نفت خام خود از روسیه را ظرف شش ماه و ورود محصولات پالایشگاهی را تا پایان سال جاری از این کشور متوقف کنند. (رویترز۱۴ اردیبهشت)

زلنسکی در پیام چهارشنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت دولت اوکراین در همکاری با سازمان ملل موفق شده است ۳۴۴نفر از ساکنان بخشهای مختلف شهر ماریوپل و نواحی اطراف را از منطقه درگیریها خارج و به شهر زوبوریژیا Zoporizia منتقل کند. وی خاطرنشان کرد این تعداد، علاوه بر صد و پنجاه نفری هستند که در روزهای گذشته از کارخانه فولاد آزووتسال نجات یافتند.

زلنسکی گفت این افراد اکنون تحت رسیدگیهای درمانی و انسان‌دوستانه قرار دارند و افزود دولت اوکراین و سازمان ملل در حال تلاش برای نجات افراد محاصره شده در کارخانه آزووتسال می‌باشند. زلنسکی هم‌چنین گفت ضمن ارائه گزارشی از کارهای انجام شده به دبیرکل ملل متحد، از وی خواسته است به تلاشهایش برای نجات بقیه ساکنان و به‌خصوص جنگجویان محاصره شده در آزووتسال ادامه دهد.

 

 

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، والری زالوژنی، اعلام کرد که ارتش اوکراین در جهت خارکیف و ایزیوم ضدحمله انجام داده است. زالوژنی در بیانیه‌ای در اکانت تلگرام خود نوشت: با ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده آمریکا تلفنی گفتگو کرده است.
زالوژنی با بیان اینکه به تشریح آخرین وضعیت اوکراین به میلی پرداخته است، نوشت: من به میلی گفتم که نیروهای دشمن در منطقه لوهانسک تجمع نظامی کردند، درگیری‌های شدید در مناطق پوپاسنا، کرمینا و تورسکه ادامه دارد و ارتش اوکراین در جبهه‌های خارکیف و ایزیوم ضدحمله انجام داده است.
زالوژنی خاطرنشان کرد که آنها همچنین در مورد موضوع ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین با میلی گفتگو کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c7a208b-a467-41be-8c74-9df291b59460"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات