728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم - جلسه مجمع عمومی ملل متحد

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

در حالی‌که پیشروی نیروهای روسی در جبهه‌های مختلف متوقف شده و آخرین تلاش برای وارد شدن به کیف نیز شکست‌خورده و پس رانده شده است هیأت مذاکره‌کننده اوکراین متشکل از وزیر دفاع و مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و هیأت روسیه در مرز بلاروس مذاکرات خود را آغاز کردند

به گزارش رویترز، در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین گفته شده است گفتگوها بر روی آتش‌بس و عقب‌نشینی فوری نیروهای روسی از خاک اوکراین متمرکز خواهد بود.

رئیس تیم مذاکره‌کننده روسی گفت روسیه به توافقی که شامل منافع طرفین باشد علاقمند است. متعاقباً وزارت‌خارجه روسیه ضمن تأیید آغاز مذاکرات با هیأت اوکراینی از اظهارنظر در مورد هدف مسکو از مذاکرات خودداری کرد.

 

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که تاکنون ۵۳۰۰نظامی روسی کشته شده، ۲۹ هواپیمای ۲۹ هلیکوپتر روسی سرنگون و و ۱۵۱ تانک و زرهی نیروهای روسیه منهدم شده است

 

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در تشریح تحولات نظامی اوکراین گفت: دو سوم نیروهای روسیه اکنون در داخل خاک اوکراین هستند که با مقاومت سخت اوکراینی‌ها روبه‌رو شده‌اند. تاکنون هیچیک از شهرهای اصلی اوکراین به دست نیروهای روسی تسخیر نشده‌اند. این منبع افزود: به‌نظر ما پیشروی نیروهای روسیه به دو دلیل کند شده است. اول مقاومت اوکراینی‌ها که با روشهای خلاق ستونهای نظامی روسیه را مورد تهاجم قرار داده‌اند. دوم کمبود سوخت و مشکلات لجستیکی که به‌طور خاص بر پیشروی آنها تأثیر جدی گذاشته است. نیروهای روسیه که از شمال غرب و شمال شرق به سمت کی‌یف پیشروی کرده بودند، اکنون در ۳۰ کیلومتری پایتخت متوقف شده‌اند.

زلینسکی رئیس‌جمهوراوکراین روز دوشنبه ۹اسفند در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم اوکراین گفت: زمانی که من به ریاست‌جمهوری انتخاب شدم، گفتم هر کدام از ما رئیس‌جمهور هستیم. برای این‌که همه ما در قبال کشور زیبایمان مسئولیم. اما اکنون زمان آن رسیده که هر کدام از ما یک رزمنده باشیم. رزمنده مستحکم و پابرجاست و من مطمئنم ما پیروز می‌شویم. پیروز باد اوکراین.

 

 جلسه مجمع عمومی سازمان ملل

به‌دنبال اجلاس شورای امنیت سازمان ملل که شب گذشته تشکیل اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی ملل متحد درباره جنگ اوکراین را تصویب کرد، اجلاس اضطراری مجمع عمومی ملل متحد امروز دوشنبه برزگزار شد

در اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی ملل متحد دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترز گفت: جنگ اوکراین پیامدهای فاجعه باری دارد. ما اسنادی داریم که غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفته‌اند. بحران در حال تشدید است. این جنگ باید متوقف شود. مرزهای بین‌المللی اوکراین باید به‌رسمیت شناخته شود. کشورهای عضو باید منشور ملل متحد را رعایت کنند. ما نیاز به صلح داریم

 

نماینده اوکراین در سخنان خود گفت: یک جنگ تمام‌عیار در مرکز اروپا در جریان است. روسیه و تنها روسیه این جنگ را شروع کرد و اکنون بلاروس هم به آن پیوسته است. صدها شهروند اوکراینی و دهها کودک کشته شدند. روسیه به شهر خارکیف موشک شلیک کرد و شهروندان بی‌گناه کشته شدند موشکهای روسی زیرساختهای صنعتی و سوخت اوکرانی را مورد تهاجم قرار داده است. پلها و فرودگاهها مورد حمله قرار می‌گیرند. شهرهای متعددی تخریب شدند.

وی صدای یک سرباز روسی را که قبل از کشته شدن با مادرش سخن گفته است پخش کرد. این سرباز خطاب به مادرش می‌گوید ما شهرها و شهروندان غیرنظامی را بمباران می‌کنیم. آنها خود را زیر زرهیهای ما می‌اندازند و اجازه پیشروی نمی‌دهند. وقتی ما را به اوکراین فرستادند گفتند از شما استقبال می‌شود اما مردم به ما می‌گویند فاشیست.

نماینده اوکراین گفت: آنچه الآن در اوکراین انجام می‌شود بدتر از آنچیزی است که توسط نازیها صورت گرفت. اکنون باید اقدام کرد. زمان کمک به اوکراین است.

 

نماینده روسیه در سخنرانی خود گفت: در روزهای اخیر موضوع روسیه با انبوهی از دروغهای رسانهای فضا را پر کرده است... ما در حال دفاع از خود در مقابل رژیم اوکراین هستیم که به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و عضویت در ناتو است... خیلی مأیوس کننده است که دوستان غربی ما به حمایت از چنین رژیمی برخاستهاند... استقرار نیروهای ناتو در خاک اوکراین برای ما خط قرمز است... خیلی از شما می‌گویید الآن چکار باید کرد. به‌نظر ما شورای امنیت می‌تواند نقش خود را بازی کند... به همین دلیل ما علیه قطعنامه‌ای که علیه روسیه و علیه اوکراین است رأی می‌دهیم... . مخالفت ما به‌خاطر آنچه در پیشنویس آمده بود نیست، به‌خاطر چیزهایی است که باید در آن ذکر می‌شد اما نوشته نشد... باز هم تکرار می‌کنم، فضای کنونی به‌خاطر دروغهایی است که توسط دولت اوکراین در مورد بمباران شهروندان، کودکستانها، مناطق غیرنظامی و... منتشر شده است... تأسیسات چرنوبیل با نظارت پلیس اوکراین سالم است و کار معمولی خود را می‌کند... متأسفانه شورای امنیت به وظیفه خود برای حفظ امنیت جهانی عمل نکرده است... . روسیه آغاز کننده این بحران نبود و ما خواهان پایان دادن به این جنگ هستیم.

 

نماینده اتحادیه اروپا گفت:

به‌نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر از جمله مولداوی، آلبانی، و چند کشور دیگر صحبت می‌کنم. ابتدا همبستگی و حمایت خود را از مردم اوکراین که قهرمانانه در مقابل تهاجم روسیه می‌جنگند اعلام می‌کنم

ما از روسیه و از نیروهایی که از روسیه حمایت می‌کنند می‌خواهیم قوانین بین‌المللی را رعایت کنند. ما قویاً دخالت بلاروس در بحران اوکراین را محکوم می‌کنیم. ما خواهان تمامیت ارضی اوکراین طبق مرزهای بین‌المللی هستیم.

ما نمی‌توانیم مانند گذشته بی‌عمل باشیم، زیرا نسلهای ما قیمت آنرا خواهند داد.

مردم اوکراین و همه مردم دنیا به ما و عمل ما چشم دوختهاند... امیدوارم این مجمع از قطعنامه صادر شده شورای امنیت حمایت کند.

 

نماینده انگلستان گفت:

نماینده انگلستان در جلسه مجمع عمومی ملل‌متحد گفت: روسیه، اوکراین را بدون این‌که تحریکی علیه آن صورت بگیرد. اشغال کرده است. ما آماده هستیم در مقابل حمله روسیه در کنار مردم اوکراین بایستیم. این حمله‌یی، به منشور ملل‌متحد است. اگر الآن ایستادگی نکنیم امنیت مرزها و استقلال هر کشوری در مخاطره قرار می‌گیرد. پیام ما خیلی روشن است. ما از مردم اوکراین متحدا حمایت می‌کنیم و از پوتین می خواهیم جنگ را متوقف کند

 

نماینده دانمارک گفت:

من به‌نمایندگی از جانب کشورهای نوردیک صحبت می‌کنم.

مردم دنیا با وحشت به تراژدی موجود در اوکراین نگاه می‌کنند. رهبری روسیه استقلال و تمامیت ارضی کشور دیگر و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است... . تا زمانیکه شهروندان اوکراینی قادر باشند به کشور خود بازگردند ما در کنار مردم اوکراین خواهیم ایستاد... بگذارید روشن کنم که هر جنایت علیه بشریت و هر نقض قانونی بدون مجازات باقی نخواهد ماند. دادگاه بین‌المللی هم گفته است که اوضاع را از نزدیک دنبال و همه جنایتهای انجام شده را ثبت می‌کند.

 

نماینده فرانسه گفت:

روسیه هر روز به تهاجم خودش به اوکراین ادامه می‌دهد... . مجمع عمومی امروز مسئولیتی تاریخی دارد تا این‌که صدای مردم دنیا از جمله روسیه را برای توقف جنگ توسط روسیه بلند کند. تا روسیه تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را به‌رسمیت بشناسد... وقتی اوکراین با نیرویی مسلح در مقابل مردمش مواجه است و در مقابل تجاوز به خاکش قرار گرفته... مجبور است از خودش دفاع کند.

 

نماینده گرجستان گفت:
اتحادیه اروپا از جانب ما صحبت کرد. اما می‌خواهم بگویم برعهده ما در مجمع عمومی است که نشان بدهیم این مجمع برای چه هدفی درست شده است. آنچه که اتفاق افتاد یک زنگ خطر برای همه ما بود... یکبار دیگر حمایت گرجستان را از تمامیت ارضی اوکراین از جمله شامل کریمه و دونباس اعلام می‌کنم.

 

نماینده لهستان گفت:

من از همه کشورهای عضو می‌خواهم از این قطعنامه حمایت کنند... این قطعنامه راه را برای یک راه‌حل دیپلماتیک باز خواهد کرد... بدون شک ما با بدترین بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم تابه‌حال روبه‌رو هستیم.

داستایوفسکی در کتاب جنایت و مجازات گفت: اقدم به یک جنایت خودش بدترین مجازات است، چون هیچ جنایتی بدون مجازات باقی نمی‌ماند

 

نماینده استرالیا گفت:

آنچه که در اوکراین اتفاق می‌افتد اجازه نمی‌دهد ما سکوت کنیم... خیلی خوشحالیم که سازمان ملل برای کمک به نیازمندان در اوکراین وارد اقدامهای عملی شده است. جنگ علیه اوکراین اقدامی علیه بند ۴ منشورهای سازمان ملل است...

دادگاه محکمه بین‌المللی باید هر گونه نقض قوانین حقوق‌بشری و نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را مورد بازرسی و تحقیق قرار دهد. استرالیا حمایت خود را از اوکراین اعلام می‌کند،

 

نماینده جمهوری چک گفت:

ما علاوه بر تأیید بیانیه اتحادیه اروپا می‌گوییم از روسیه می‌خواهیم فوراً همه نیروهای خود را از اوکراین بیرون ببرد و استقلال و تمامیت ارضی آنرا به‌رسمیت بشناسد. بگذارید بگویم یک کشور عضو این مجمع با نقض قوانین بین‌المللی به خاک کشور عضو دیگری تجاوز کرده است. ما نمایندگان ۱۹۳کشور که در اینجا جمع شده‌ایم وظیفه بسیار مشخصی برای نگه‌داشتن منشورهای سازمان ملل و قوانین بین‌المللی داریم. .

 

نماینده سوئیس گفت:

ما با دولت اوکراین همبستگی خود را اعلام و نگرانی خود را از آنچه می‌گذرد اعلام می‌کنیم.

سوئیس به‌شدت نگران استفاده از سلاحهای خوشه‌ای توسط روسیه است و از کمکهای انسان‌دوستانه به اوکراین حمایت می‌کند

 

تحولات سیاسی

شورای امنیت سازمان ملل متحد یکشنبه شب ۸اسفند به پیشنهاد مشترک آلبانی و آمریکا برگزار شد و با 11رأی موافق تشکیل اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی در مورد اوکراین را تصویب کرد

در این جلسه نمایندگان کشورهای مختلف علیه حمله روسیه به اوکراین موضع‌گیری کردند و خواستار توقف این حملات شدند

نماینده اوکراین خطاب به رئیس و اعضای شورای امنیت گفت: از شما می‌خواهم به تصاویر و فیلمهای آنچه هر روز و هرشب در اوکراین اتفاق افتاده نگاه کنید. روسیه بر تجاوز خود مصر بود ولی شکست خورد

وی ضمن ارائه گزارشی از بدرفتاریهای نیروهای روسیه نسبت به اسرای اوکراینی گفت: اما در مقابل ما اسرای روسی را در اماکن امن نگه می‌داریم و شماره تلفن‌هایی را به‌طور عمومی اعلام می‌کنیم تا همه مادران و خانواده‌های روسی بتوانند از سرنوشت فرزندانشان که در اوکراین اسیر یا کشته شده‌اند مطلع شوند. (رویترز، خبرگزاری فرانسه: ۹ اسفند۱۴۰۰)

 

لیندا گرینفیلد نماینده آمریکا گفت: ما می‌خواهیم اعلام کنیم وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد اوکراین توسط روسیه ما را از مورد حسابرسی قرار دادن روسیه متوقف نمی‌کند. روسیه یک کشور مستقل را مورد تجاوز قرار داد.

نماینده آلبانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت آلبانی از تصویب این قطعنامه استقبال می‌کند. این قطعنامه که تصویب شد درهای مجمع عمومی این ارگان بزرگ را باز کرد تا یک اقدام غیرموجه و تجاوزکارانه را مورد اعتراض قرار داده و محکوم کند.

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت گفت

رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه شده است تا به وضعیت انسان‌دوستانه در اوکراین رسیدگی شود. فرانسه در کنار مکزیک پیشنویس قطعنامه‌ای را ارسال کرده است تا که دسترسی بلامانع مردم اوکراین به نیازهای ضروری را تضمین کند.

 

صبح امروز جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو با سخنان آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل آغاز شد

آنتونیو گوترز گفت: تشدید عملیات نظامی توسط روسیه در اوکراین منجر به تشدید نقض حقوق‌بشر می‌شود. ما نتیجه اجتناب‌ناپذیر جنگ را که تلفات غیرنظامی، زنان، کودکان و مردان هستند می‌بینیم. آنها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. ما گرسنگی، فقر و نابسامانی عظیم اقتصادی را می‌بینیم. من پیوسته خواستار پایان تهاجم و بازگشت به مسیر گفتگو و دیپلماسی شده‌ام (سایت سازمان ملل متحد: ۹اسفند۱۴۰۰).

 

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد گفت: حمله نظامی به اوکراین جان بیشماری را به خطر انداخته است. دفتر ما ۴۰۶نفر تلفات در میان شهروندان را به ثبت داده است که شامل ۱۰۲کشته از جمله ۷ کودک و ۳۰۴ زخمی است. اکثر شهروندان به وسیله سلاحهای انفجاری که منطقه وسیعی را می‌پوشاند، کشته شدند. حمله با توپخانه‌های سنگین و سیستم‌های رگباری پرتاب موشک و ه هم‌چنین حملات هوایی صورت گرفته است.

شورای حقوق‌بشر گزارش کرده است که ۴۲۲هزار نفر کشور را ترک کردند و تعداد بیشتری آواره شده‌اند (سایت سازمان ملل متحد: ۹اسفند۱۴۰۰).

 

روز دوشنبه ۹اسفند، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد بانک مرکزی روسیه را تحت تحریم‌های خود قرار داده است. در این بیانیه آمده است: امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی هر گونه نقل و انتقال و تبادل با بانک مرکزی فدراسیون روسیه، مرکز داراییهای روسیه را برای هر آمریکایی ممنوع اعلام می‌کند. این اقدام به‌طور مؤثر هر گونه انتقال سرمایه‌های موجود روسیه در آمریکا را به‌حالت سکون در آورده و چنین تبادلاتی را برای هر آمریکایی در سراسر جهان ممنوع می‌کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز گفت: امروز، آمریکا و متحدان و شرکای ما، مانع از دسترسی پوتین به ذخائر مالی جنگی خود به‌منظور کاهش تأمین بودجه حمله به اوکراین شدند. این اقدام هم‌چنین مانع از کاهش ضربه تحریم‌های ما علیه پوتین خواهد شد.

هم‌چنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد فعالیت سفارت خود در شهر مینسک، پایتخت بلاروس را به‌حالت تعلیق در آورده و به کادرهای خود و خانواده‌های آنان اجازه داده است داوطلبانه سفارت آمریکا در مسکو را ترک کنند.

روز دوشنبه ۹اسفند دولت هلند یک محموله تسلیحاتی به اوکراین ارسال داشت. وزیر دفاع هلند ضمن تأیید این خبر گفت تجاوز روسیه به خاک اوکراین باید متوقف شود (خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه ۹ اسفند۱۴۰۰).

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزرای دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد طرح‌هایی برای تأمین مالی مشترک تحویل تسلیحات به ارزش ۵۰۰میلیون یورو به اوکراین و این شامل طیف وسیعی از تسلیحات دفاعی برای عقب‌راندن نیروهای روسیه بحث خواهند کرد.

 

 

کاربران اوکراینی با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از چگونگی مقاومت خود را به نمایش گذاشتند. از جمله در شهر شرنیهیو، مردم با ایجاد سدهای انسانی در مقابل تانکهای روسی، مانع از پیشروی آنها شدند.

 

خارکیف - انهدام زرهیهای روسی در وسط شهر

 

جاده بین بوچا و ایرپین - انهدام تانک

 

ایرپین - انهدام ستون روسی در یک کمین

 

نیروهای مردمی اوکراینی در دفاع از شهر و متوقف کردن ستون نظامی روسیه

 

مقاومت مردم اکراین 

 

به گزارش میل آنلاین، ۶۰ داوطلب انگلیسی برای جنگیدن در کنار مردم اوکراین علیه نیروهای روسیه به این کشور سفر کرده‌اند. این ۶۰تن که نیروهای ویژه و رزمنده سابق ارتش انگلستان بوده‌اند امروز وارد اوکراین می‌شوند. این اقدام در واکنش به فراخوان رئیس‌جمهور اوکراین در مورد تسلیح عمومی برای مقابله با ارتش روسیه صورت می‌گیرد. (میل‌آنلاین انگلستان ۹ اسفند۱۴۰۰)

 

میل انلاین هم‌چنین گزارش کرد: هکرها علیه دولت روسیه اعلام جنگ سایبری کرده‌اند. یک مجموعه از هکرها وبسایت سه خبرگزاری روسیه را قطع کرده و به شبکه روسی RT را نیز حمله کردند. روز دوشنبه پیامهای خطا هنگام وصل به شبکه‌های «تاس، فون‌تانکا و کومرسانت» روی وبسایت آنها ظاهر شد. پیامی که روی سایت فون‌تانکا ظاهر شد نوشته بود «این دیوانگی را متوقف کنید». (همان)

 

در همبستگی با اوکراین مردم کشورهای مختلف جهان از جمله در مسکو، مادرید، اتاوا و در ژاپن دست به تظاهرات زدند و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند

در مسکو پلیس ضدشورش به تظاهرات کنندگان حمله و شماری را دستگیر کرد. (رویترز، خبرگزاری فرانسه: ۹ اسفند۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e7aae0eb-2570-4ca3-b5af-25368265d554"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات