728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - چهارشنبه ۱۸ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین برغم گذشت دو هفته از شروع آن با شدت جریان دارد و شهرهای مختلف این کشور شاهد بمباران و موشکبارانهای گسترده است.

از صبح امروز آژیرهای خطر حمله هوایی در کی‌یف، چرنیهیو، لوبنی، پولتاوا و واسیلکیف به‌شکل متناوب به صدا در آمدند.

در همین حال رویترز به نقل از مقامات دولت انگلستان نوشت: پدافند هوایی اوکراین در برابر جتهای جنگنده روسیه از موفقیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و احتمالاً روسیه را از کنترل حریم هوایی اوکراین باز می دارد.

اوله سینهوبوف Oleh Synehubov فرماندار منطقه خارکف گفت که نیروهای اوکراینی نیروهای روسی را که قصد ورود به شهر خارکف در شرق این کشور داشتند، مهار کردند.

مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروهای روسیه بارها تلاش کرده اند تا میکولایف، پایتخت منطقه ای جنوبی را تصرف کنند، اما توسط نیروهای اوکراینی عقب رانده شدند.

رویترز همچنین گزارش کرد:  یک مقام ارشد دولتی اوکراین گفت برای شکست روسیه لازم است اوکراین حمله روسیه را برای ۷ تا ۱۰ روز آینده متوقف کند. بنابراین ما بایستی ۷ تا ۱۰ روز دیگر بایستیم و مقاومت کنیم.

 

لهستان اعلام کرد آماده است تا جنگنده‌های میگ-۲۹ را جهت انتقال به اوکراین به پایگاه هوایی آمریکا در المان منتقل کند تا از آنجا به اوکراین تحویل شوند.

اما وزارت دفاع آمریکا بعد ازظهر ‌۱۷ اسفند اعلام کرد طرح تحویل هواپیماهای میگ لهستان به اوکراین عملی نیست. سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما به مشورت با دولت لهستان و دیگر متحدانمان در ناتو ادامه می‌دهیم، اما مشکلات و موانع لجستیکی در حال حاضر طرح لهستان را غیر عملی میکند.

 

روز چهارشنبه وزیر دفاع انگلستان در اجلاس پارلمان این کشور اعلام کرد انگلستان تحویل موشکهای ضدهوایی به اوکراین را دنبال میکند. رویترز که این خبر را مخابره کرد به نقل از وی گفت: در پاسخ به درخواستهای اوکراین، دولت بریتانیا تصمیم گرفته است ارسال موشکهای ضدهوایی با سرعت بالای استار استریک به اوکراین که توسط انسان هم قابل حمل هستند را بررسی کند. ما معتقدیم چنین سیستمی در چهارچوب سلاحهای دفاعی تعریف شده است، اما قابلیت دفاع اوکراین در برابر حملات هوایی را افزایش می‌دهد.  (رویترز ۱۸ اسفند۱۴۰۰)

 

وزارت دفاع آمریکا در بررسی آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: ما همچنان می‌بینیم که مقاومت اوکراین باعث کندی حرکت روس‌ها به ویژه در شمال می‌شود. در حوالی کی‌یف نیروهای روسی در محورهای شمال و شمال غرب پیشرفتی نداشته‌اند و همچنان در فرودگاه هوایی هوستومل متوقف هستند. با اینحال توپ‌باران و آتشباری کور بر روی کی‌یف با موشکهای دوربرد همچنان ادامه دارد که منجر به وارد آمدن خساراتی به زیرساختها، اماکن دولتی و اقامتگاههای غیر نظامی شده است.

سخنگوی پنتاگون همچنین افزود: مقاومت و درگیری در شهرهای خارکیف و چرنیهیو در شرق و همچنین میکلایف در جنوب ادامه دارد. روز گذشته با هدف قرار گرفتن بزرگترین پالایشگاه نفت و گاز در شرق اوکراین، بیش از ۲۴ ایستگاه توزیع بنزین از کار افتادند که در نتیجه آن، نزدیک به یک میلیون مصرف کننده‌ در مناطق دونتسک و ژاپوریژیا از داشتن بنزین محروم شده‌اند. برق شهرهای بزرگی مانند خارکیف، چرنیهیو، دونتسک، کی‌یف و لوهانسک از یک هفته قبل بطور کامل قطع است و این شهرها نیز از داشتن بنزین محروم مانده‌اند. (وزارت دفاع آمریکا ۱۷ اسفند۱۴۰۰)

 

 

با وجود ادامه شدید جنگ و بمباران در شهرهای مختلف اوکراین گروههای مختلف هنری مردمی و وابسته به ارتش این کشور با اجرای برنامه های هنری در مناطق جنگی به تلاش برای بالا بردن روحیه مقاومت در میان مردم این کشور دست زده اند.

در بحبوحه ادامه جنگ در اوکراین وزارت خارجة روسیه اعلام کرد ما ترجیح می‌دهیم که هدفهایمان در اوکراین از طریق دیپلوماسی تأمین شود.

رویترز اعلام کرد: لاوروف وزیر خارجه روسیه برای تماس با همتای اوکراینی خود در روز چهارشنبه به ترکیه سفر می کند.

 

ظهر روز چهارشنبه زلنسکی رئیس جمهور اوکراین طی سخنانی گفت:

از روز اول تجاوز روسیه، اوکراین مرتباً به شرکایمان می‌گوید که اگر شما حریم هوایی اوکراین را نبندید شما هم مسئول مرگ مردم اوکراین خواهید بود. روسیه از موشک و بمب برای کشتن مردم ما استفاده می‌کند و زیرساختهای ما را هدف قرار می‌دهد . این مسئولیت و وظیفه اخلاقی جهان است تا که به ما کمک کند و جت‌های جنگنده برای اوکراین فراهم کند ولی مشکلی در رابطه با لجستیک وجود دارد. ما توافق مکتوب میان آمریکا و لهستان درمورد آنرا داریم ولی همزمان ما می شنویم آنها می گویند که پیشنهاد لهستان قطعی نیست. ببینید! ما در جنگیم ما زمان نداریم این یک بازی پینگ پنگ نیست! ما درمورد جان انسانها صحبت می کنیم. این تصمیمات را سریع بگیرید لطفاً هواپیماهای جنگی برای ما بفرستید. (اسکای نیوز ۱۸اسفند۱۴۰۰)

 

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه طی سخنانی خطاب به پارلمان انگلستان گفت: ️از روز چهارم جنگ، ما شروع به اسارت گرفتن روس‌ها کردیم و آنها را تحت هیچ آزاری قرار ندادیم و با آنها با انسانیت رفتار کردیم.

در روز ششم، موشک های روسیه به محلی که نازی‌ها هزاران نفر را کشتند،اصابت کرد.

در روز نهم جنگ ما شروع به دریافت حمایت ناتو کردیم، اما نه به اندازه ای که می‌خواستیم.

در یازدهمین روز جنگ، شهرها و بیمارستان ها با موشکهای روسی بمباران شدند.

تلفات ارتش روسیه از ۱۰‌هزار نفر فراتر رفت و یک ژنرال روسی نیز در میان کشته‌ها می‌باشد.

نیروهای روسی شهر ماریوپل را محاصره کرده و اجازه ورود مواد غذایی به شهر را نمی دهند.

اوکراینی ها نمی خواستند قربانی این جنگ شوند. اکنون سوال این است که هستیم یا نه و پاسخ این است که بله هستیم و خواهیم بود. ما تن به ذلت نمی‌دهیم، تسلیم نمی‌شویم، تا آخرین نفر در زمین، دریا و هوا می‌جنگیم. در جنگل‌ها، خیابان‌ها، سواحل رودخانه‌ها می‌جنگیم و از کشورهای متمدن کمک می‌گیریم. فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش دهید، آن را به عنوان یک کشور تروریستی معرفی کنید و امنیت آسمان ما را تامین نمایید. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۶ اسفند۱۴۰۰)

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان بعد از سخنرانی زلنسکی در پارلمان انگلیس گفت: هیچگاه در خلال قرن‌ها در تاریخ دموکراسی پارلمانی‌مان در اینجا به چنین سخنرانی‌ای گوش نداده بودیم. یک پایتخت بزرگ اروپایی اکنون در تیررس سلاح های روسی است. رئیس جمهور زلنسکی برای دموکراسی و آزادی محکم ایستاده است. این یک دفاع برحق است. فکر می‌کنم که او در این پارلمان قلب همه را تحت تاثیر قرار داد. در این لحظه تمام مردم اوکراین در برابر یک تهاجم وحشیانه در حال دفاع از خانه‌ها و خانواده‌شان هستند. و با شهامتشان و با جانفشانی‌شان الهام‌بخش میلیونها نفر هستند. من فکر می‌کنم امروز یکی از افتخار‌آمیزترین عبارات این است که «من یک اوکراینی هستم». بله این لحظه‌ای است که ما باید اختلافات سیاسی و حزبی‌مان را کنار بگذاریم و من می‌دانم که از طرف تمام مجلس صحبت می‌کنم. و می‌گویم که انگلستان و متحدان ما مصمم هستند که فشار بیاوریم.

با سلاح برای دوستان اوکراینی‌مان، نیاز آنها برای دفاع از وطنشان را تأمین کنیم، زیرا آنها شایسته این هستند. با سخت تر کردن تحریم ها فشار بیاوریم و ما فردا ورود نفت روسیه را قطع می کنیم. و ما هر روشی را که بتوانیم بکار می‌گیریم، دبپلوماتیک  و انسانی و اقتصادی تا زمانی که اوکراین یکبار دیگر آزاد شود. (توییتر ۱۷اسفند۱۴۰۰)

 

 

زلنسکی همچنین طی سخنانی خطاب به مردم اوکراین گفت، ... تحریمهای اعمال شده توسط آمریکا باعث می‌شود که اشغالگران بهای تجاوز خود را بپردازند... هر یک سنت پولی که به روسیه برود تبدیل به گلوله و موشک می‌شود که بر سر یک کشور مستقل می‌بارد. روسیه یا باید جنگ را متوقف کند، یا دیگر پولی نخواهد داشت تا جنگهای دیگری را شروع کند. این تحریمها تنها ضرر مالی به روسیه نیست، بلکه وضعیت اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک این کشور را نیز تضعیف می‌کند. انگلستان نیز واردات نفت و فراورده‌های نفتی از روسیه را تحریم می‌کند... من امروز در سخنرانی‌ام در پارلمان انگلستان از شرایط سخت دیگر، ولی مشابه نیز صحبت کردم. در سال ۱۹۴۰ که استبداد به یک جزیره کوچک حمله کرد و همه فکر می‌کردند که این جزیره قادر به دفاع از خود نیست. ولی بعد معلوم شد که به یمن تدبیر، ایستادگی، حمایت مردم و گذشت و فداکاری و باور به اینکه آینده از آن آنهاست این جزیره مقاومت کرد... ما نیز مقاومت می‌کنیم و پیروز می‌شویم... جهان از ایستادگی ما صحبت می‌کند و متعهد به بازسازی کشورمان بعد از جنگ است، زیرا می‌دانند که این روز بدون شک فرامی‌رسد...

 

من از کسانیکه در روسیه از ما حمایت می‌کنند و هر روزه به خیابانها می‌ایند و مقاومت می‌کنند تقدیر می‌کنم، زیرا آنها برای صلح می‌جنگند... ما به هیچکس در جهان اجازه نمی‌دهیم تا رنجی که مردم ما، زنان و کودکان ما کشیده‌اند را نادیده بگیرند. تاکنون ۵۰ کودک اوکراینی طی ۱۳ روز جنگ کشته شده‌اند. این رقم غم‌انگیزی است. یک ساعت بعد این رقم به ۵۲کودک رسید. من هرگز نمی‌بخشم، و می‌دانم که شما هم هرگز متجاوزین را نخواهید بخشید... اینها بطور ابدی در خاطره همه باقی خواهند ماند.... (یوتیوب ۱۷ اسفند۱۴۰۰)

 

اولنا زلنسکایا همسر رئیس جمهور اوکراین در نامه سرگشاده‌ای به نمایندگان رسانه‌های خبری جهان نوشت: باور به اینکه چه اتفاقی بیش از یک هفته پیش افتاد غیرممکن است. کشور من آرام بود و شهرها، شهرک‌ها و روستاها مملو از زندگی عادی بود... من شهادت می‌دهم که علیرغم اطمینان مبلغان کرملین که این تهاجم را "عملیات ویژه" می نامند، کشتار غیرنظامیان است! بدترین چیز در مورد کودکان قربانی است.... (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۷ اسفند۱۴۰۰)

به گزارش رسانه های خبری، بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست تا ۱۲میلیارد دلار برای جنگ در اوکراین اختصاص داده شود.

نیویورک تایمز روزچهارشنبه نوشت: همزمان با تلاش آمریکا و کشورهای ناتو برای یافتن راههای کمک به سیستم دفاعی اوکراین ، بدون درگیری مستقیم با روسیه، معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه سفر سه روزه خود به لهستان و رومانی را آغاز کرد.

نیویورک تایمز افزود: کشورهای ناتو تا کنون موشکهای زمین به هوا و انواع تسلیحات دیگر را در اختیار اوکراین قرار داده است.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از وزارت خارجه چین نوشت؛ این کشور بسته کمکهای انسان‌دوستانه به ارزش هشتصد هزار دلار به اوکراین ارسال خواهد کرد. (نیویورک تایمز ۱۷ اسفند۱۴۰۰)

 

کی‌را رودیک، نماینده پارلمان و رهبر اپوزیسیون اوکراین به تلویزیون فاکس نیوز گفت، تحریمها علیه روسیه یک ماه طول خواهد کشید تا اثرگذار باشد، اما در این مدت مردم اوکراین هستند که کشته میشوند. ما همگی علیه این دشمن واحد متحدیم. ما این دشمن را می شناسیم و می دانیم که باید آن را متوقف کنیم.

خانم رودیک افزود: اما برای مردم ما منطقه پرواز ممنوع برفراز اوکراین مهم است، جتهایی که ما نیاز داریم، برایمان مهم است. حفاظت هوایی پاسخ نیازهای ماست. ما باید زور را با زور پاسخ دهیم. حمایت نظامی بایستی ضمیمه حمایتهای اقتصادی شود. این دو باید در کنار هم باشند، زیرا زمان محدود است و ما با جانهایمان و خونمان زمان می خریم تا این تحریمها موثر بیفتند...

خانم رودیک افزود: یادداشت تفاهم بوداپست در سال 1994 توسط چهار کشور اوکراین، روسیه، آمریکا و انگلستان امضا شد و اوکراین تمامی سلاحهای اتمی را تحویل داد تا ما به ازاء امنیت و حاکمیت مستقلش حفاظت شود و حالا ما می خواهیم که جهان به تعهد خود عمل کند. (فاکس نیوز ۱۸ اسفند ۱۴۰۰)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/014a8765-0626-4c09-bdd5-411f90ec4a64"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات