728 x 90

جنگ در اوکراین - ازسرگیری نبرد در نزدیکی مجتمع صنعتی "آزوفستال" در ماریوپل

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳اردیبهشت، در گزارش تحولات جنگ اوکراین در شصت ونهمین روز خود گفت: . در جبهه دونتسک تلاش اصلی‌اشغالگران بر به‌دست گرفتن کنترل کامل شهرکهای «روبیژن» و «پوپاسنا» و پیشروی در این محور متمرکز است. حملات دشمن در این مسیر هم‌چنان ادامه دارد.

طی بیست و چهار ساعت گذشته یگانهای پدافند هوایی و نیروی زمینی اوکراین هفت فروند پهپاد اورلان-۱۰ و یک فروند پهپاد فورپست دشمن را مورد اصابت قرار دادند.

در همین مدت هم‌چنین دوازده حمله اشغالگران در استانهای دونتسک و لوهانسک دفع شدند که طی آن شش دستگاه تانک، پنج سامانه توپخانه، ۲۲ خودروی زرهی و هشت خودرو از انواع مختلف روسیه منهدم شدند.

نیروهای مقاومت محلی نیز با افزایش فعالیت‌های خود در مناطق تحت اشغال روسیه، نیروهای دشمن را متحمل خساراتی کردند. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۱۳اردیبهشت)

 

 

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:

آنچه ما در پوپاسنا مشاهده کرده‌ایم، بی‌شباهت به دیگر روستاهای دونباس نیست. یعنی وارد شدن به منطقه، اعلام پیروزی کردن و سپس خروج از منطقه و باز پس دادن آن به نیروهای اوکراینی. این دست به دست شدن طی دو روز گذشته بسیار اتفاق افتاده است.

طی چهل و هشت ساعت گذشته نیروهای اوکراینی توانسته‌اند روسها را تا چهل کیلومتری شرق خارکیف عقب برانند و کنترل منطقه خارکیف اکنون در دست ارتش اوکراین است، این خود نمونه بارزی از مقاومت سرسختانه نیروهای اوکراین است. اگر چه موشک‌باران مستمر از جانب روسها بر این منطقه وجود دارد. 

در ماریوپل ما هم‌چنان شاهد بمبارانهای کور با بمبهای غیردقیق و غیرهدفمند هستیم. (وزارت دفاع آمریکا ۱۲اردیبهشت)

واشنگتن پست ۱۳ اردیبهشت به‌نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: غیرنظامیان اوکراینی محاصره شده در شهر ماریوپل، طی روزهای شنبه و یکشنبه گذشته کارخانه فولاد آزووتسال را ترک کرده‌اند. برخی از آنها به همراه هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد و صلیب‌سرخ راهی قلمرو تحت کنترل کی‌یف شدند و برخی دیگر ترجیح دادند در منطقه جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو بمانند.

ورشینین، یک مقام محلی منطقه ماریوپل گفت: پس از انتقال غیرنظامیان، روسیه آنچه در کارخانه باقیمانده است را با خاک یکسان خواهد کرد. وی هم‌چنین گفت: البته این آسان نخواهد بود زیرا ما به هر طریق تا آخرین جنگنده خود از ماریوپل دفاع خواهیم کرد و البته روسیه نیز متحمل تلفاتی خواهد شد. (واشنگتن پست۱۳ اردیبهشت)

 

 

بنا به گزارش رویترز یکی از دستیاران شهردار ماریوپل روز دوشنبه گفت، روسیه به‌محض خروج اتوبوسهای غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزووتسال شهر ماریوپل، گلوله‌باران این کارخانه را از سر گرفت. ماریوپل که تاکنون شاهد شدیدترین درگیریها و حملات روسیه در اوکراین بوده است، اکنون عمدتاً در دست روسیه قرار گرفته، اما تعداد نامعلومی از غیرنظامیان و جنگجویان در آزوفستال در محاصره قرار دارند که شبکه پناهگاهها و تونل‌های آن پناهگاهی برای هفته‌ها بمباران روسیه فراهم کرده است. (رویترز۱۲ اردیبهشت)

روز دوشنبه ۱۲اردیبهشت سرلشکر کریلو بودانف، فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین در مصاحبه با شبکه خبری «نیو وویس-اوکراین» گفت: مشکلات ارتش روسیه اکنون بسیار آشکارند... . از آغاز جنگ تاکنون، عملیات رزمی واقعی، مشکلات واقعی را نشان داده‌اند. آنها در کمیت نمایش بسیار خوبی داشته‌اند، اما به‌طور قطع در کیفیت چنین چیزی وجود نداشته. تلفات نیرویی که روسیه در این مدت متحمل شده، به‌شدت بر آنها تأثیر گذاشته.

فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین در پاسخ به این سؤال که طرح روسیه برای اعلام پیروزی بزرگ در ۹مه در دونباس چیست گفت: البته این هدف آنهاست، اما طبق ارزیابیهای نظامی کنونی، چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا زمان کافی برای تحقق چنین هدفی را در اختیار ندارند و چنین موفقیتی به هیچوجه برایشان ممکن نیست.

اگر آنها نتوانند تا قبل از موعد ۹مه دونباس را تسخیر کنند، در اینصورت فرآیند سیاسی آن در داخل روسیه پیچیده‌تر خواهد شد. به‌خصوص این‌که در سالروز پیروزی در جنگ جهانی دوم بایستی در مورد این موضوع حرف بزنند. (سایت خبری نیوز وویس اوکراین: ۱۲اردیبهشت)

 

وزارت دفاع انگلستان، روز سه‌شنبه در یک بررسی اجمالی از کم و کیفی توانمندی ارتش روسیه گفت: ارتش روسیه اکنون در نتیجه تهاجم به اوکراین، چه به‌لحاظ مادی و روانی  بسیار ضعیفتر شده است. تحریم‌ها نیز بهبود از این وضعیت را مشکل‌تر خواهد کرد. این شرایط، تأثیر پایداری بر توانایی روسیه برای حفظ یک نیروی نظامی متعارف خواهد داشت. (وزارت دفاع بریتانیا ۱۲اردیبهشت)

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه با وزیر امور خارجه دانمارک در کی‌یف ملاقات کرد. در این ملاقات زلنسکی بر ضرورت دریافت کمکهای نظامی بیشتر تأکید کرد. در این ملاقات طرفین، تلاش مشترک خود را برای کشاندن عاملان جنایات جنگی به دادگاههای بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار دادند. (سایت زلنسکی ۱۲اردیبهشت)

 

 

رویترز گزارش داد در یک تغییر موضع، آلمان اعلام کرد از ممنوعیت فوری نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. این تغییر موضع روز دوشنبه از سوی آلمان، که بزرگترین مشتری انرژی روسیه است، می‌تواند مسکو را از یک درآمد بزرگ در عرض چند روز محروم کند. اتحادیه اروپا در حال آماده کردن بسته تحریم‌ها علیه فروش نفت روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین می‌باشد.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از جمله تحریم احتمالی خرید نفت روسیه را در این هفته تأیید کند.

کی‌یف می‌گوید صادرات انرژی روسیه به اروپا که تاکنون عمدتاً از تحریم‌های بین‌المللی مستثنی شده، هر روز میلیون‌ها یورو به بودجه جنگی کرملین افزوده است. (رویترز۱۳ اردیبهشت)

 

روز دوشنبه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در مصاحبه با کانال تلویزیونی ZDF گفت

ما تحریم‌ها را لغو نخواهیم کرد، مگر این‌که روسیه با اوکراین به توافق برسد و طبعاً چنین چیزی هم از طریق یک قرارداد صلح تحمیلی به‌دست نخواهد آمد. (یوتیوب ضد. د. اف: ۱۲اردیبهشت)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a06eb2e-0dc4-4bd4-9806-81ce96a7ddba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات