728 x 90

جمعیت «زیر خط فقر ایران» در سه سال اخیر دو برابر شده است

زیر خط فقر در ایران
زیر خط فقر در ایران

یک کارشناس حکومتی با اشاره به نتایج برخی مطالعات انجام شده در زمینه فقر که از سوی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی رژیم انجام شده گفت: کشور در ۱۰زمینه آسیب پذیر شده که یکی از آنها، حاشیه نشینی است؛ در حال حاضر میزان جمعیت حاشیه نشین از ۲۵درصد کل جمعیت کشور در حال عبور است.

فرشاد مومنی، کارشناس حکومتی با اشاره به پژوهش‌های اخیر هشدار می‌دهد که افزایش سریع جمعیت زیر خط فقر در ایران به مرحله "شوک‌آوری" رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۰آبان، وی با اشاره به نتایج بدست آمده از گزارش فقر در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی رژیم در خصوص وضعیت نامطلوب فقر در روستاها و توجه به این نکته که جمعیت زیر خط فقر در روستاها بیش از جمعیت زیر خط فقر شهری است گفت: گفته میشود هر سیاست فقرزایی که در دستور کار قرار میگیرد با اینکه ممکن است ابتدا به ساکن و در ظاهر بر جامعه روستایی بی‌تاثیر باشد اما نتایج آن نشان میدهد که آسیب پذیری جامعه روستایی از این سیاست‌ها بیشتر است.

مومنی می‌گوید در یک دهه گذشته بیش از پنج بار شاهد سبقت شاخص cpi روستایی نسبت به شهری بوده‌ایم که این مسأله اگر در هر کجای دنیا رخ می‌داد آنها دچار نگرانی می‌شدند چرا که این شاخص بر مواردی دلالت دارد که "اساس امنیت ملی را متزلزل می‌کند و توسعه را ناممکن می‌سازد".

شاخص قیمت مصرف‌کننده (cpi) نمایانگر تغییرات در بهای کالاهای مصرفی و خدمات خریداری شده در سبد خرید خانوار است که با در نظر گرفتن مؤلفه‌های دیگر مانند میزان افزایش حقوق می‌تواند تصویری از وضعیت معیشتی شهروندان به دست دهد.

کارشناس حکومتی افزایش روستاهای خالی از سکنه را نگران‌کننده خوانده و می‌گوید در موج اصلاحات ارضی در رژیم گذشته فقط جمعیت و نیروی فعال روستایی مهاجرت می‌کرد و پیوند و همدلی آنها با روستا از بین نمی‌رفت اما اکنون با "پدیده تخلیه روستاها به‌طور کامل" مواجه هستیم.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «نتایج پژوهش‌ها، به‌ویژه مطالعه مؤسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و این نیازمند گفتگوهای جدی است و باید بررسی شود که چه عواملی موجبات ایجاد این شوک را فراهم کرده است!؟»

معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رژیم سی‌ام مهرماه با استناد با این پژوهش اعلام کرد تا پایان سال گذشته ۲۶میلیون ایرانی در فقر مطلق زندگی می‌کرده‌اند.

این معاونت می‌گوید با توجه به افزایش قیمت‌ها، عدم افزایش متناسب دستمزدها و بیکاری حدود ۲میلیون نفر بر اثر پاندمی کرونا، برآورد می‌شود جمعیت زیر خط مطلق فقر تا پایان سال به ۳۰میلیون نفر افزایش یابد.

 

وی با بیان این‌که جامعه ایران از جنبه‌های مختلف بسیار آسیب‌پذیر شده‌افزود یکی از این جنبه‌ها حاشیه‌نشینی است و در حال حاضر میزان جمعیت حاشیه‌نشین در حال فراتر رفتن از ۲۵درصد کل جمعیت کشور است.

بحرانهای زیست‌محیطی که اغلب به‌خاطر سوءمدیریت و ناکارآمدی مسئولان پیامدهای آن تشدید می‌شود، بیکاری، فقر و افزایش شدید اجاره‌بها از عواملی هستند که مدام جمعیت بیشتری را به حاشیه شهرها می‌کشانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04a79abd-1b43-4e45-bd03-ae0693aa1148"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات