728 x 90

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و اعلام شکست مذاکرات گروسی با رژیم آخوندی در تهران

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان سفرش به ایران در برابر اعضای شورای حکام گفت: من مذاکرات گسترده‌ای با مقامات ارشد رژیم ایران داشتم، اما به‌رغم تمام تلاش‌های من، این مذاکرات برای رسیدگی به مسائل پادمانی رژیم ایران، که در دو گزارش من به تفصیل آمده است، بی‌نتیجه ماند.

وی در توضیح مسائل حل ناشده افزود: برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و رژیم ایران در۱۲سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به سایت کرج باعث شده، آژانس نتواند بر تمامی تأسیسات و مکانهای رژیم ایران طبق برجام نظارت داشته باشد. این موضوع به‌طور جدی بر توانایی آژانس بر استمرار نظارت بر این سایتها تأثیر می‌گذارد، امری که برای بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

علاوه بر این، وجود ذرات متعدد اورانیوم در سه نقطه ایران که به‌طور دستی به این اماکن منتقل شده و منشأ آن به آژانس اطلاع داده نشده، و هم‌چنین، وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکانها، نشانه روشنی است که مواد یا تجهیزات هسته‌یی در این مکانها وجود داشته است.

گروسی در ادامه گزارش خود به اعضای شورای حکام درباره رفتار گستاخانه مأموران رژیم هنگام بازرسی بدنی بازرسان گفت: من نسبت به گزارشهایی که طی آن بازرسان آژانس در معرض بازرسیهای فیزیکی بیش از حد تجاوزگرانه در تأسیسات هسته‌یی رژیم ایران قرار می‌گیرند، نگران هستم. من مجدداً از رژیم ایران می‌خواهم برای اصلاح این وضعیت مطابق با روالهای امنیتی پذیرفته شده بین‌المللی به اقدام فوری دست بزند. (سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی۳ آذر)

رافائل گروسی در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از اجلاس شورای حکام به خبرنگاران گفت: مشورتها و مذاکرات ما در ایران به نتیجه‌یی نرسیدند و ما به توافقی نرسیدیم، و موضوعات حل ناشده کماکان باقیست. ولی من دست برنمی‌دارم و به تلاشم در این زمینه ادامه می‌دهم. (سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کنفرانس مطبوعاتی گروسی ۳آذر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e0f392e7-6167-47a1-8f6e-87d74e28907b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات