728 x 90

جلسه شورای حقوق‌بشر در ژنو و محکومیت نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران

شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو
شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو

در پنجاه و چهارمین جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو نمایندگان کشورهای مختلف نقض فاحش حقوق‌بشر به‌ویژه موج اعدامها را محکوم کردند.

نماینده انگلستان گفت: رژیم ایران به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد. لایحه عفاف و حجاب برای ادامه این سرکوب است.

نماینده بلژیک گفت: به کارگیری و استفاده از خشونت به وسیله مقامات رژیم ایران علیه همه کسانی که از حقوق‌بشر دفاع می‌کنند و در برابر تبعیض مداوم و سیستماتیک علیه زنان و دختران موضع می‌گیرند، به‌شدت محکوم می‌کنیم. ما از احکام سنگین صادر شده برای معترضان، از جمله استفاده از مجازات اعدام، نگران و وحشت‌زده شده‌ایم.

نماینده فنلاند تأکید کرد: رژیم ایران هیچ توجیهی برای مجازات اعدام به‌ویژه علیه کسانی که برای آزادی مبارزه می‌کنند ندارد.

نماینده سوئد گفت: در ایران، وضعیت حقوق‌بشر هم‌چنان مایه نگرانی عمیق است. سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات و افزایش استفاده از مجازات اعدام نگران‌کننده است. ما نسبت به‌ادامه بازداشتهای خودسرانه در ایران ابراز نگرانی می‌کنیم و خواستار آزادی همه شهروندان سوئدی و اتحادیه اروپا هستیم که به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند.

نماینده آمریکا هم در جلسه شورای حقوق‌بشر گفت: رژیم ایران با سرکوب بیشتر به خواست مردم برای آزادی پاسخ می‌دهد.

در این جلسه نماینده نروژ گفت: نروژ عمیقاً نگران تلاشهایی است که در ایران با هدف کنترل بر زنان و دختران انجام می‌شود، از جمله لایحه حجاب اجباری که مجازاتهای شدیدتری را علیه زنان وضع می‌کند.

نماینده اسپانیا به‌نمایندگی از اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به‌شدت نگران وضعیت حقوق‌بشر در سراسر ایران است، وضعیتی که در سال گذشته بدتر شده است. آزادی عقیده و بیان و دیگر آزادیهای مدنی و هم‌چنین حقوق افراد متعلق به اقلیتهای قومی و مذهبی به‌طور فزاینده‌یی محدود شده است.

ما از نحوه برخورد مقام‌های رژیم ایران با مخالفتهای داخلی ابراز انزجار می‌کنیم. این شامل استفاده از احکام شدید و اجرای مجازات اعدام علیه افرادی است که از آزادیهای مدنی خود استفاده کرده‌اند.

نماینده هلند گفت: ما هم‌چنان نگران سرکوب شدید در ایران هستیم، به‌ویژه زنان و افراد متعلق به اقلیتهای قومی یا مذهبی. ما هم‌چنین از رژیم ایران می‌خواهیم سرکوب را متوقف کند و اجازه دسترسی به گزارشگر ویژه و مأموریت حقیقت‌یاب را بدهد و با آنها همکاری کامل بکند.

پنجاه و چهارمین دوره شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد از روز ۱۱سپتامبر (۲۰شهریور) آغاز و تا ۱۳ اکتبر (۲۱مهر) ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd474c46-cf47-42dc-9dba-7210eec74fc8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات