728 x 90

جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا - رژیم ایران قصد دارد سلاح هسته‌یی داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۶اردیبهشت خلاصه مذاکرات جلسه استماع کمیته روابط خارجی را که با حضور آنتونی بلینکن و در مورد ایران انجام شد منتشر کرد.

 

میت رامنی:

من می‌خواهم در زمان کوتاهی که در اختیار دارم، با اعلام حمایت خود با اظهارات سناتور ریش، عضو عالی‌رتبه، و رئیس منندز در رابطه با ایران به پایان برسانم. من اتفاقاً معتقدم که ایران در یک مقطع زمانی تصمیم دارد که یک سلاح هسته‌یی داشته باشد. آنها مذاکره خواهند کرد و تا زمانی که بتوانند در مذاکره با ما تأخیر می‌کنند. اما آنها در نهایت قصد دارند توانایی هسته‌یی داشته باشند.

هم‌چنان که عضو عالیرتبه (کمیته روابط خارجی) قبلاً در مورد این موضوع گفته بود برنامه آنها به پیش می‌رود، سانتریفوژهای بیشتری به چرخش در آمده، ذخایر بیشتری از مواد شکافت پذیر ایجاد شده است.

 

آنتونی بلینکن:

بنابراین خواست تسلیحاتی شدن بسیار خطرناک است. به همین دلیل است که این توافق در حول و حوش مواد شکافت پذیر طراحی شد و ما هم‌چنان معتقدیم که هر نقصی که داشته باشد، اگر طبق شرایط خودش بتوانیم به توافق برگردیم، این خواسته را برآورده می‌کند. از بین همه پاسخ‌هایی که ما داریم، بهترین پاسخ برای موضوع هسته‌یی است، اما ما در آن موقعیت نیستیم.

 

سناتور کریس مورفی (دموکرات):

برای همکاران من که می‌دانید، به درستی نگرانی‌های مهمی در مورد حمایت ایران از سازمانهای تروریستی، از نیروهای نیابتی منطقه‌ای، پولی که برای برنامه موشکهای بالستیک خود صرف می‌کنند، دارند آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد در مدت زمانی که ما از توافق هسته‌یی خارج بوده‌ایم، در دوره‌ای که این تحریم‌های مهم از جمله تحریم‌های سپاه را اعمال کرده‌ایم، نشان دهد ایران حمایت خود را از سازمانهای تروریستی کاهش داده است. یا سازمانهای نیابتی و یا پولی که برای برنامه موشک‌های بالستیک خود خرج می‌کنند را کاهش داده‌اند؟

 

آنتونی بلینکن:

سناتور، برعکس، پاسخ منفی است. ما شاهد دو موضوع بوده‌ایم. اولاً، در دوره زمانی که روی سیاست اصلی مذاکره می‌شد، در سال۲۰۱۲، تا زمان اجرایی شدن کامل آن و زمانی که دولت ترامپ در ۲۰۱۸ از آن خارج شد، در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ عملاً هیچ حمله‌یی به آمریکاییان موجود در خاورمیانه صورت نگرفت. زمانی که از توافق خارج شدیم، زمانی که نام سازمان تروریستی خارجی را به سپاه اعمال کردیم و زمانی که سلیمانی کشته شد، و هیچکس برای مرگ او اشک نمی‌ریزد، اما من فقط واقعیتها را بیان می‌کنم، وقتی آن چیزها اتفاق افتاد، حملات به نیروهای ما، به پرسنل ما، به مردم ما به طرز چشمگیری افزایش یافت.

این یک واقعیت ناگوار است که ایران مایل است منابعی را که در اختیار دارد، برای حمایت از نظامیان خودش، برای حمایت از ابزارهای مختلف بی‌ثبات‌سازی و ترور خود، از جمله قدس، صرف‌نظر از درآمدهایش، از منابع دیگر، اختصاص می‌دهد.

و بنابراین ما شاهد حمایت دائم از آن نیروها حتی در زمان حداکثر فشار بوده‌ایم. دوباره می‌گویم، ما اهداف مشابهی داریم. سؤال این است که چگونه می‌توانیم به این اهداف به بهترین نحو برسیم؟ این چیزی است که ما نگران آن هستیم.

 

سناتور تد کروز: ‍

همان‌طور که می‌دانید ایران اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است و سپاه پاسداران اصلی‌ترین سازمان تروریستی آن است همان‌طور که وزارت‌خارجه در ۲۰۱۸ گفته است ایران یک رژیم غیرقانونی است که از تروریزم برای ابزار اصلی حکومت خود استفاده می‌کند و سپاه پاسداران در فعالیت‌های تروریستی و تروریزم از زمان آغاز پیدایش خود در ۴۰سال پیش شرکت داشته است و حمایت سپاه پاسداران از تروریسم «بنیادین و نهادینه» شده است.

سپاه پاسداران بیش از ۶۰۰ آمریکایی را در عراق کشته است. آنها بخش وسیعی از اقتصاد ایران را کنترل می‌کنند و از آن برای تأمین مالی تروریسم استفاده می‌کنند.

ما از گزارشات عمومی می‌دانیم که وزارت‌خارجه هرماه بیش از ۲میلیون دلار صرف حفاظت از مقامات پیشین از جمله وزیر خارجه پیشین پمپئو می‌کند و سرویسهای مخفی نیز حفاظت مشابهی را برای مشاور امنیت ملی پیشین جان بولتون تأمین می‌کنند.

به‌خاطر چنین فعالیت‌هایی بود که دولت ترامپ بدرستی سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در لیست سازمانهای تروریستهای خارجیFTO لیست‌گذاری کرد. همان‌طور که می‌دانید لیست سازمانهای تروریستی خارجی قدرتمندترین ابزاری است که ما داریم و حمایت عامدانه از سپاه پاسداران دارای ممنوعیت کیفری تا حد حبس ابد دارد.

به گفته گزارشات علنی مذاکرات به‌خاطر این موضوع متوقف شده است. برای پیشبرد مذاکرات مذاکره‌کنندگان آمریکایی در دولت بایدن و مقامات دولت بایدن تلاش کرده‌اند که راهی برای پاسخ منطقی به خواسته‌های ایران پیدا کنند. شما خودتان با گفتن این‌که سپاه تحت تحریم‌های ضعیف‌تر باقی خواهند ماند این نگرانی هارا کم اهمیت دانسته‌اید.

در وین نیز گزارش‌شده است مذاکره‌کنندگان آمریکایی از ایران خواسته‌اند که ما بازای لغو لیست‌گذاری انجام اقدامات تروریستی را متوقف کنند و به‌طور مشخص از تلاش برای کشتن مقامات پیشین آمریکایی دست بردارند. به گفته این گزارشات ایرانیان به شما گفته‌اند، خیر!

می خواهم از شما سؤال کنم آیا این حقیقت دارد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی درخواست مشخص برای این تعهد کرده‌اند که سپاه پاسداران از کشتن مقامات پیشین آمریکایی دست بردارد و آیا این درست است که آنها پاسخ منفی داده‌اند!؟

 

آنتونی بلینکن:

سناتور من نمی‌خواهم وارد جزییات مذاکرات بشکل علنی شوم و خوشحال می‌شوم که به‌طور خصوصی در مورد آن صحبت کنم ولی بگذارید به چند موضوع که شما گفتید بپردازم که فکر می‌کنم مهم می‌باشند.

اولاً من با دیدگاه شما در مورد سپاه موافقم و به‌خصوص برخی از عناصر متشکله آن و به‌طور مشخص نیروی قدس که در اساس مسئول اعمال وحشیانه‌ای که در رابطه با آمریکاییان صورت می‌گیرد می باشد و از جمله که بدرستی گفتید به انجام این کار ادامه می‌دهد. بنابراین ما بسیار با این نقطه‌نظر موافقیم و با شما موافقم. ما در طی دوران این دولت تحریم‌هایی که صادر کرده‌ایم ۸۶تحریم از ۱۰۷تحریم و لیست‌گذاری توسط این دولت علیه سپاه پاسداران یا شرکای آن بوده است، به همان دلیلی که شما گفتید و هیچ‌کدام از آنها ربطی به توافق اتمی ندارد خواه این تحریم‌ها اعمال شده یا نشده باشد.

 

سناتور تد کروز:

آقای وزیر می‌دانید که ما زمانمان محدود است. من می‌خواهم روی این سؤال مشخص تمرکز کنم. آیا این درست است که سپاه پاسداران عملاً تلاش می‌کند که مقامات ارشد پیشین آمریکا را به‌قتل برساند؟

 

آنتونی بلینکن:

من نمی‌دانم در یک جلسه علنی به شما چه می‌توانم بگویم ولی بگذارید بگویم که تهدیدی جاری علیه مقامات آمریکایی در حال و در گذشته و جود داشته است.

 

سناتور تد کروز:

من فرض می‌گیرم که شما موافق باشید که تلاش برای کشتن یک وزیر خارجه یا وزیر خارجه سابق یک اقدام بسیار سنگینی است.

گزارشات علنی متعددی بوده است که ما از آنها خواسته‌ایم که یک قول ساده بدهند که یک وزیر خارجه پیشین را به‌قتل نرسانند و آنها رد کرده‌اند! هیچ موضوع محرمانه‌ای در این باره و جود ندارد اگر آنها عملاً رد می‌کنند و به کرات می‌گویند خیر ما می‌خواهیم که وزیر خارجه شما بکشیم پس این ایده که مذاکره‌کنندگان ما در وین بنشینند و بگویند خوب حالا چند میلیارد دلار بیشتر می‌توانیم به شما بدهیم! آیا این معنی دارد! می‌خواهم فقط سؤالات واقعی را از شما بپرسم آیا شما از آنها خواستید که از کشتن وزیر خارجه پیشین دست بردارند و آنها گفته‌اند خیر ما تلاشمان را خواهیم کرد که او را به‌قتل برسانیم؟

 

آنتونی بلینکن:

البته در محتوی تمامی ارتباطاتی که ما به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با ایران داشته‌ایم یکی از پیام های قوی که ما برای آنها ارسال کرده‌ایم این بوده که باید از هدف قرار دادن افراد ما دست بردارند. و این را لحظاتی پیش گفتم.

 

سناتور یانگ

می خواهم از شما درخواست کنم که متعهد شوید که نماینده ویژه رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد ما هم پیش از آن که بر سر توافقی موافقت شود و اعلام شود در این کمیته حاضر شود؟

آنتونی بلینکن

ما دنبال فرصتی خواهیم بود تا که اطمینان پیدا کنیم که تا جایی که می‌توانیم نفرات را توسط او یا اعضای تیم او توجیه کنیم و از این‌که در این مورد با شما کار کنیم خوشحال خواهم شد.

 

سناتور یانگ

آیا نماینده ویژه رابرت مالی می‌تواند در این کمیته حاضر شود و می‌توانم در این رابطه موافقت شما را داشته باشم که این امر پیش از پایان این دوره و قطعاً پیش از اعلام توافقنامه‌ای که شما بر سر آن به توافق رسیده اید، باشد؟

 

آنتونی بلینکن

تنها راهی که می‌توانم ببنیم که لغو شده باشد این است که ایران گام های ضروری را بردارد که لغو آن لیست‌گذاری را بتوان توجیه کرد، زیرا ایران می داند که برای تحقق آن چه کاری باید انجام دهد

 

سناتور یانگ:

آیا موافقید که لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران صرفاً در پای میز مذاکره لغو نخواهد شد به این معنی که نه فقط امتیازاتی که پای میز مذاکره داده شود بلکه باید که در پروسه‌ای از رفتار سازنده در طی مدت زمانی باید انجام شود که من تنها با ابهام در مورد این موضوع صحبت می‌کنم اگر که لیست‌گذاری سپاه بخواهد لغو شود؟

 

آنتونی بلینکن:

این کار بدون ربط داشتن به مذاکرات اتمی و تنها در رابطه با لیست‌گذاری تروریستی می‌تواند باشد که نیازمند آن است که ایران اقدامات معینی را برای پایدار ماندن آن انجام دهد

تکرار می‌کنم عملاً موضوع لیست‌گذاری برای شما دستاورد زیادی نخواهد داشت زیرا تحریم‌های بسیار زیادی علیه سپاه پاسداران وجود دارد که اصلی‌ترین تحریم تا جایی که به لیست‌گذاری سازمانهای تروریستی برگردد ممنوعیت سفر می‌باشد و در جایی که افرادی که متأثر از این ممنوعیت خواهند بود تا جایی که به سپاه پاسداران برگردد همان‌طور که می‌دانید یک نیروی بزرگ است که نیروهای بسیاری به آن وابسته‌اند لذا آنها قادر به سفر نخواهند بود این در حالی که افرادی که به واقع نفرات شرور می‌باشند هیچوقت قصد سفر به هیچ کجا را ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a83d73f-eaee-4303-92c0-8fa94756a242"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات