728 x 90

پایان یافتن مأموریت جاوید رحمان گزارشگر سازمان ملل در امور ایران و جانشینی مای ساتو

جاوید رحمان - مای ساتو
جاوید رحمان - مای ساتو

با پایان یافتن دوره مأموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌بشر در ایران، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خانم مای ساتو، یک پژوهشگر و استاد دانشگاه را به جای وی انتخاب کرد.

خانم مای ساتو اهل ژاپن کارشناس حقوق کیفری است. وی کارنامه مفصلی در مبارزه با اعدام دارد و در مبارزه با قتل‌های فراقانونی، تخلفات قضایی، تخلفات ضابطان قضایی و پلیس و قوانین بین‌المللی حقوق بشر هم سابقه‌ای طولانی دارد.

یادآوری می‌شود جاوید رحمان شش سال این سمت را برعهده داشت و گزارشهای افشاگرانه و مستندی از نقض شدید حقوق‌بشر در ایران در سازمان ملل متحد به ثبت رساند. وی قتل‌عام سال ۶۷ توسط رژیم آخوندی را جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی توصیف کرد.

جاوید رحمان رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن و استاد حقوق اسلامی، شریعت اسلامی و فعال حقوق‌بشر پاکستانی بریتانیایی بود که در ژوئن ۲۰۱۸ به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران معرفی شد. این مأموریت فروردین ۱۴۰۳ توسط شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برای یک سال دیگر تمدید شد.

مای ساتو، دانشمند علوم اجتماعی ژاپنی که قرار است در پایان ماه ژوئیه به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌بشر در ایران جایگزین جاوید رحمان شود یک «کارشناس درجه یک» در حقوق کیفری است و به‌گفته ناظران یکی از مدافعان برجسته حقوق‌بشر توصیف شده است.
ساتو، برنده جایزه جرم‌شناس جوان ژاپن در سال ۲۰۱۴، در حال حاضر دانشیار دانشگاه معتبر موناش استرالیا است. پیش از این به‌عنوان محقق و دانشیار در دانشگاه ملی استرالیا و هم‌چنین مدرس و دانشیار در دانشگاه ریدینگ و افسر تحقیقاتی آکسفورد-هاوارد و عضو فوق دکترا در دانشگاه آکسفورد، هر دو در بریتانیا، کار کرده است.

دیکتاتوری آخوندی با انتصاب خانم مای ساتو گزارشگر ویژه ملل متحد در امور ایران مخالف کرد.

نماینده رژیم در شورای حقوق‌بشر گفت: جمهوری اسلامی هر گونه انتصاب یا تمدید مأموریت گزارشگر ویژه را قاطعانه رد می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56046340-b062-47f7-ab90-3677b459e1da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات