728 x 90

توقیف هواپیمای بوئینگ شرکت ماهان ایر توسط آمریکا

ماهان ایر
ماهان ایر

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۳بهمن خبر از اجرای حکم توقیف هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ که پیش‌تر در مالکیت شرکت ماهان ایر وابسته به نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران بود داد.
متیو اولسن، معاون دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در این باره گفت: «این هواپیمای ساخت آمریکا توسط یک شرکت هواپیمایی ایرانی تحریم‌شده در یک معامله ناقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده و مستقیماً سود رسان به سپاه پاسداران، که خود یک سازمان تروریستی است، جابه‌جا شده بود».
متیو اکسلراد، معاون وزیر بازرگانی در امور اعمال مقرارت صادرات نیز در سخنانی پیرامون هواپیمای توقیف شده گفت: «ماهان‌ایر که به حمل سلاح و جنگجویان سپاه پاسداران و حزب‌الله شناخته می‌شود، با فروختن این هواپیما به یک شرکت باربری هوایی ونزوئلا محدودیت‌های صادراتی ما را زیر پا گذاشت. اکنون [این هواپیما] دارایی دولت ایالات متحده است».
بر اساس مدارک مستند دادگاه صادر‌کننده حکم توقیف، غلامرضا قاسمی، کاپیتان این هواپیما از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و هم‌چنین سهامدار و عضو هیأت مدیره شرکت تحریم‌شده «قشم فارس ایر» وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.
خاطرنشان می‌شود که هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷، متعلق به شرکت «اِمتراسور» ونزوئلا بود که دو سال پیش از شرکت ایرانی «ماهان‌ایر» وابسته به نیروی تروریستی قدس که در فهرست سازمانهای تروریستی آمریکا طبقه‌بندی شده است خریداری شده بود.
هواپیمای مزبور روز ۱۶ خرداد سال گذشته از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به مقصد اروگوئه پرواز کرد، اما اروگوئه به این هواپیما اجازه ورود نداد و مجبور شد به آرژانتین بازگردد.
استبان آکینو مدیر دبیرخانه اطلاعات ملی پاراگوئه در این رابطه اعلام کرد: «کشورش در همکاری با آرژانتین برای شناسایی خدمه هواپیمای توقیفی ماهان در فرودگاه بوئنوس‌آیرس به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد غلامرضا قاسمی خلبان این پرواز عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است».
قاضی فدریکو ویلنا نیز از سازمان اطلاعات آمریکا خواست تا اطلاعات لازم برای تعیین هویت خلبان غلامرضا قاسمی و شواهد احتمالی ارتباطش با سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را از طریق وزارت امور خارجه آرژانتین در اختیار او قرار دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99b68ab3-90e0-4bea-b5f8-ec1c2f2d4b9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات