728 x 90

توافق اردن و روسیه بر سر شروط آتش‌بس در جنوب سوریه

توافق اردن و روسیه بر سر شروط آتش‌بس در جنوب سوریه
توافق اردن و روسیه بر سر شروط آتش‌بس در جنوب سوریه

در حالی که رژیم اسد مناطق حومه استان درعا را شدیداً بمباران می‌کند قرار است امروز چهاردهم تیر ۹۷ شورای امنیت ملل‌متحد نشست فوق‌العاده‌ای را در این رابطه برگزار کند. کویت و سوئد که مسئولیت دوره‌ای شورای امنیت را بهعهده‌ دارند این نشست را درخواست داده‌اند.

استان درعا شاهد بمبارانهای شدید اسد با پشتیبانی شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم است. این حملات باعث کشته و مجروح شدن صدها غیرنظامی و آواره شدن صدها هزار تن دیگر از ساکنان منطقه شده است.

 

دیدار وزیران خارجه اردن و روسیه

به نوشته الشرق‌الأوسط پس از گفتگوهای ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن با همتای روسی‌اش سرگیی لاورف در مورد جنوب سوریه طرفین توافق کردند که گفتگو با گروه‌های مسلح اپوزیسیون در مناطق مرزی اردن را ادامه دهند.

وزیران خارجه دو کشور در کنفرانسی مطبوعاتی بر ضرورت اجرای توافقات بر سر کاهش تنش در مناطق جنوبی سوریه و نیز مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

وزیر خارجه اردن گفت به‌دلیل وجود نزدیک به یک میلیون و دویست هزار پناهنده سوری در خاک اردن و تعداد زیاد دیگری که در مرزهای این کشور با سوریه زندگی می‌کنند مسأله کمک به آنها هنوز موضوع نگرانی این کشور است.

 

روسیه می‌گوید شبه‌‌نظامیان رژیم ایران باید از روسیه خارج شوند

وزیر خارجه روسیه اشاره کرد که بر اساس توافق کاهش تنش در جنوب سوریه هیچ گروه خارجی نباید در این مناطق حضور داشته باشد. او در ارتباط با حضور شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در این منطقه گفت درصورتی‌که آنها از سوریه خارج شوند همه چیز بر وفق مراد خواهد بود.
او اضافه کرد که کشورهای غربی تنها نمی‌خواهند که رژیم ایران از جنوب سوریه خارج شود بلکه خواهان آنند که از کل منطقه خارج شوند و گفته می‌شود که رژیم ایران می‌بایست از تمام کشورهای عرب خارج شود و در حوزه مرزهای خود عمل کند و در این صورت است که صلح در هر کجا فراگیر می‌شود.

او در اشاره ضمنی به توسعه‌طلبیهای رژیم ایران در کشورهای منطقه به‌ویژه در سوریه گفت « واضح است که این امر نمی‌تواند محقق شود و امکان ندارد که مشکلات منطقه را بدون مشارکت کشورهای بزرگ حل کرد.»
چند هفته پیش نخست‌وزیر اسراییل در سفری که به مسکو داشت از روسیه خواسته بود که شبه‌‌نظامیان ایرانی و عوامل وابسته به آنها از مناطق مرزی سوریه خارج شوند. همچنین توافق شد که در صورت احساس تهدید امنیتی از طرف شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران اسراییل مواضع آنها را مورد تهاجم نظامی قرار دهد. در این رابطه شبه‌‌نظامیان حزب‌الله لبنان که خود را در معرض تهاجم نظامی اسراییل می‌دیدند از حومه استان درعا عقب‌نشینی کردند ولی با لباس سربازان اسد مجدداً به همین مناطق بازگشتند تا هدف تهاجم قرار نگیرند.

 

مطالب مرتبط

از پشت خنجر زدن مکرر روسها!

سوریه، استان درعا منطقه فاجعه زده اعلام شد

رژیم ایران در باتلاق سوریه - گفتگو با دکتر سنابرق زاهدی

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/771c9d64-be98-4b07-8ca3-4511f37558b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات