728 x 90

تلگراف انگلستان: مریم رجوی در روز جهانی زن گفت: «قیام و شجاعت بی‌نظیر زنان ایرانی توجه جهانیان را به‌خود جلب کرده است

خانم مریم رجوی  رئیس جمهور برگزیده مقاومت
خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت

تلگراف انگلستان: در حالی که جهان روز جهانی زن را جشن گرفت جنبش در حال رشد زنان در ایران هیچ نشانه‌یی از کند شدن از خود بارز نمی‌کند.

همان‌طور که مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران در سخنرانی روز جهانی زن گفت قیام و شجاعت بی‌نظیر زنان ایرانی توجه جهانیان را به‌خود جلب کرده است.

روزنامه تلگراف انگلستان در گزارشی تحت عنوان «تحت تعرض، شکنجه و زندانی: زنان ایرانی که برای آینده دخترانشان می‌جنگند»، نوشت: آنچه به‌عنوان یک فریاد (در ایران) آغاز شد، به‌یک جنبش انقلابی در کشوری تبدیل شد که (حکومت آن) مدت‌هاست با زنان به‌عنوان شهروندان درجه‌دو رفتار کرده است.

با این حال، در حالی که جهان روز جهانی زن را جشن گرفت، جنبش در حال رشد (زنان در) ایران هیچ نشانه‌یی از کند شدن از خود بارز نمی‌کند

همان‌طور که مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران آخر هفته گذشته در سخنرانی روز جهانی زن، گفت: «قیام و شجاعت بی‌نظیر زنان ایرانی توجه جهانیان را به‌خود جلب کرده است دختران شورشی از تهران تا زاهدان گفتند که چه با حجاب چه بی‌حجاب، پیش به‌سوی انقلاب. از ۳۰سال پیش گفته‌ایم که همین نیروی بالندهٔ زن بپا خاسته قیام را بر می‌انگیزاند. روزی می‌رسد که زنان ایران استبداد مذهبی آخوندها را به‌زیر می‌کشند».

این زن (مریم رجوی) فعالیت سیاسی خود را در سن ۲۲سالگی پس از کشته‌شدن خواهرش نرگس توسط ساواک، پلیس دولتی ایران، تحت حکومت شاه آغاز کرد. خواهر دیگر او، معصومه، در حالی‌که باردار بود در سال۱۹۸۲ توسط رژیم خمینی اعدام شد. سازمان مجاهدین خواهان آن هستند که پس از سرنگونی خامنه‌ای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به‌مردم ایران بگیرد.

در سال۲۰۰۶، رجوی یک سخنرانی برجسته در شورای اروپا در استراسبورگ ایراد کرد که در آن خواستار «برابری کامل زنان و مردان» در ایران از جمله حق زنان ایرانی برای «انتخاب آزادانه پوشش» شد.

او با بیان آرزوی خود برای ایران آینده، عاری از استبداد، با سیستم قضایی مدرن مبتنی بر حاکمیت قانون و انتخابات آزاد و دموکراتیک با مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی، اعلام کرد: «هر شکلی از تبعیض علیه زنان لغو خواهد شد».

۱۷ سال بعد، به نظر می‌رسد که اوضاع در حال دگرگونی است زیرا تعداد فزاینده‌یی از زنان در معرض خطر تعرض، شکنجه، زندان و حتی مرگ قرار می‌گیرند تا آزادی را برای دخترانشان که مدتها از آن محروم بوده‌اند به‌ارمغان بیاورند.

این هزینهٔ فوق‌العاده‌یی را به‌همراه داشته است، به‌نحوی که سازمان مجاهدین تخمین می‌زند دست‌کم ۷۵۰معترض در قیام اخیر کشته شده‌اند؛ شامل ۸۴زن و دست‌کم ۷۰کودک بین دو تا ۱۷سال. اکثر آنها با شلیک گلوله کشته شدند، اما برخی از آنها باباتون مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

گمان می‌رود دست‌کم ۳۰۰۰۰مبارز دستگیر شده و تحت شکنجه‌های جسمی و روانی، قرار گرفته‌اند.

تلگراف در ادامهٔ این گزارش می‌افزاید: «با توجه به‌این‌که سپاه پاسداران اکثر بیمارستانها را در اختیار دارد و رژیم حتی خرید لوازم کمکهای اولیه را زیر نظر دارد، مجروحان اعتراضات مجبور می‌شوند تحت پوشش تاریکی به‌دنبال کمک پزشکی باشند که توسط ارتش مخفی پزشکان شبانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند که در کانون‌های‌شورشی مخفی فعالیت می‌کنند.

در این هفته، مشخص شد که بیش از ۱۰۰۰دانش‌آموز ایرانی – که اکثراً دختران دانش‌آموز بودند – در طول سه ماه گذشته در موج گزارش‌شده از مسمومیت‌ها، احتمالاً با گاز سمی، بیمار شده‌اند.

با این حال، جنبش مقاومت هم‌چنان به‌شتاب خود ادامه می‌دهد. زیرا معترضان، به‌ویژه آنهایی که در اواخر نوجوانی و اوایل ۲۰سالگی خود هستند، از شبکه‌های خصوصی مجازی آنلاین برای دور زدن محدودیت‌های سخت اینترنت در کشور جهت هماهنگ‌کردن شورش و رساندن صدای خود استفاده می‌کنند.

به‌گفته شاهین قبادی: «مقاومت با وجود سرکوب‌ها ادامه دارد. ایران کشور انقلاب‌هاست، اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم چیزی بسیار متفاوت از بهار عرب است.

«جوانان بسیار سازماندهی شده‌اند و به‌ویژه زنان نقش محوری ایفا کرده‌اند. در پنج ماه گذشته، ۱۰۰۰مجتمع دشمن و ۷۵۰خودرو با استفاده از کوکتل مولوتف که عمدتاً توسط زنان پرتاب می‌شد، منهدم شدند.

آنچه ما شاهد آن هستیم، اساساً نقطهٔ اوج صد سال تلاش برای دموکراسی و حقوق‌بشر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97515a4f-4e3a-44af-9a6f-4882650dd08c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات