728 x 90

تلویزیون تاپ چنل آلبانی: دادگاه سوئد برای استماع ۷شاهد کلیدی از اعضای مجاهدین خلق در محاکمه حمید نوری به‌آلبانی منتقل شده است

گزارش تلویزیونی تاپ چنل از دادگاه
گزارش تلویزیونی تاپ چنل از دادگاه

گزارش تلویزیونی تاپ چنل از دادگاه که روز چهارشنبه ۱۹آبان: در تابستان ۱۹۸۸، ۳۳۰۰۰نفر از مخالفان جمهوری اسلامی در مدت ۳ماه در ایران اعدام شدند. محاکمه جنایات جنگی در سوئد آغاز شده است، اما به‌دلیل مسائل امنیتی، شهادت خانواده‌های قربانیان که بخشی از مجاهدین خلق در آلبانی هستند، در دادگاه دورس، جایی که گزارشگر ما در آن مستقر است، مورد استماع قرار می‌گیرد.

 

خبرنگار: اینجا در دادگاه دورس، برای اولین بار در حقوق آلبانی، طرفین دعوا خارجی خواهند بود و نه آلبانیایی. زیرا دادگاه استکهلم که در ۱۰ اوت دادگاه جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی علیه یکی از مجریان کشتار سال۱۹۸۸ در زندانهای ایران آغاز شد، تصمیم گرفته است بخشی از محاکمه را به اینجا منتقل کنند. انتقال دادگاه از سوئد به آلبانی به این دلیل که تعداد قابل توجهی از شاهدان و خانواده‌های افرادی که در دهه۸۰ و کشتار ۱۹۸۸ اعدام شدند در اینجا زندگی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانیم، شهر مانز در نزدیکی دورس، از سال۲۰۱۳ محل استقرار اردوگاه اشرف۳ است و حدود ۲۸۰۰ عضو ایرانی مجاهدین خلق در آن زندگی می‌کنند.

صبح امروز اولین جلسه استماع هفت شاهد عینی و شاهدان کلیدی در دادگاهی که در سوئد در حال برگزاری است آغاز شد. قضات سوئدی اولین شهادت را شنیدند، شهادت محمد زند که در مورد کشتار سال۱۹۸۸ در زندانهای ایران که بیش از ۳۰۰۰۰نفر در آن جان خود را از دست دادند، شهادت داد. امروزه نیز مشخص نیست که مزار بیشتر این افراد در کجا قرار دارد. خانواده‌ها به جستجوی اجساد آنها ادامه می‌دهند تا از سرنوشت عزیزان خود مطلع شوند. در همین حال، اپوزیسیون ایرانی در اینجا در اشرف۳ و هم‌چنین در کشورهای دیگر به تلاشهای خود برای امکان بازگشت به کشور خود ادامه می‌دهند.

 

مجری: فکر می‌کنم فعالیت‌های دیگری هم برای بزرگداشت قربانیان این کشتار انجام می‌شود؟

خبرنگار: بله، فعالیت‌های دیگری نیز وجود دارد. روز چهاردهم نمایشگاهی با تصاویر تکان‌دهنده از اعدام‌های ایران در اشرف۳ ارائه می‌شود. در اینجا همان‌طور که می‌بینید اولین جلسه به‌تازگی به پایان رسیده است. اولین شهادت در این فرآیند بسیار مهم، ارائه شده است. هم‌چنین متوجه شدم که شهادتهای دیگری نیز به‌صورت آنلاین ارائه شده است، اما اهمیت این محاکمه به حدی است که دادگاه سوئد تصمیم به انتقال آن به دورس گرفت. در اینجا نه تنها شاهدان، بلکه اعضای خانواده قربانیان نیز حضور دارند، که در واقع بسیار خوشحالند که دریچه‌ای برای محاکمه عاملان آن قتل‌عام باز شده است که هنوز محاکمه نشده‌اند و امیدوارند که عدالت از این طریق اجرا شود موضوعی که برای آنها اهمیت دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/638aa8dc-9b1d-4af1-9a55-c8270e3f1875"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات