728 x 90

تظاهرات در استانهای جنوبی عراق، ۸کشته و ۶۰زخمی، قیام علیه دخالتهای رژیم ایران

تظاهرات مردم عراق
تظاهرات مردم عراق

دولت عراق تلاش می‌کند تظاهرات ادامه داری که از ۱۷تیرماه ۹۷ در جنوب این کشور شروع شده و هنوز هم ادامه‌دارد را مهار کند. در این تظاهرات تا کنون ۸تن کشته و نزدیک به ۶۰نفر مجروح شده‌اند. وزارت بهداشت عراق نیز گفت در این تظاهرات چندین کشته و زخمی به‌جا گذاشته شده است. در مقابل مقامات عراقی می‌گویند برخلاف این‌که معترضان خواسته‌های برحقی دارند ولی این تظاهرات ساختگی است.

 

۱۰روز تظاهرات عراق - ۸کشته - نزدیک به ۶۰مجروح

به گزارش العربیه در پی نزدیک به ده روز تظاهرات و اعتراض علیه کمبود خدمات دولتی و فساد، اعتراض ساکنان بصره به حوزه نفتی الزبیر رسیده است. تظاهر کنندگان عراقی در بصره به دولت دو روز مهلت دادند تا به خواسته‌های مردم پاسخ دهد. این در حالی است که دولت عراق وعده داده است ۱۰هزار فرصت شغلی را برای مردم ایجاد خواهد کرد. دولت عراق امیدوار است با ارائه این خدمات بتواند آرامش را در اطراف حوزه‌های نفتی این استان برقرار کند.

 

تلاش تظاهر کنندگان برای آزاد کردن دستگیر شدگان

منابع دولتی عراق فاش کردند تلاشهایی برای تهاجم به یکی از مراکز پلیس در منطقه الشعب وجود داشته است. مهاجمین قصد داشتند تا بعضی دستگیر ‌شدگان تظاهرات اخیر را آزاد کنند.

در حالی که تظاهرات ضدحکومتی در استانهای جنوبی ادامه دارد پلیس استان دیالی نیز اشاره کرد طرفهای ناشناس دعوت کرده‌اند تا این تظاهرات به مناطق دیگر عراق نیز منتقل شود.

 

تظاهرات عراق - تجمع معترضان  در ورودی حوزه نفتی الزبیر 

پلیس عراق اعلام کرد روز سه‌شنبه ۲۶تیر ۹۷ حدود ۲۵۰تن از معترضان در ورودی اصلی حوزه نفتی غول‌پیکر الزبیر در استان بصره تجمع کردند. این تجمع نیز بیانگر ادامه تظاهرات در جنوب عراق است.

تظاهرات اخیر که مناطق مختلف در جنوب عراق را فرا گرفته، علیه بدی خدمات دولتی، وخامت در وضعیت زندگی و فساد دولتی صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز، مسئولان در حوزه نفتی الزبیر که توسط شرکت ایتالیایی «انی» اداره می‌شود تأکید کردند این تظاهرات هنوز بر روند تولید نفت تاثیری نگذاشته است.

در روزهای اخیر بارها دسته‌هایی از معترضان در مقابل حوزه‌های نفتی استان بصره تجمع کردند.

اکنون اعتراضها در مناطق جنوب عراق، وارد هفته دوم خود شده است. یک مقام مسئول امنیتی عراقی گفت دو معترض عراقی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در شهر سماوه کشته شده‌اند.

 

تظاهر کنندگان برخی معابر مرزی ایران را بستند

معترضان خواهان فرصتهای شغلی و بهبود خدمات دولتی هستند. آنها تعدادی از معابر مرزی با ایران را بستند و مانع عبور کالا شدند. تظاهر کنندگان طی روزهای اخیر به مقرهای احزاب وابسته به رژیم ایران حمله کردند. آنها همچنین بنرهای خمینی و خامنه‌ای را آتش زدند

 

تظاهرات عراق و اختلال در اینترنت

در پی این اعتراضها، اینترنت نیز در عراق مختل شده است. نجف، کربلا، ذی‌قار، المثنی، الناصریه و العماره، از دیگر مناطقی است که شاهد تظاهرات مردم بوده است. بغداد نیز با تظاهرات جنوب اعلام همبستگی کرد ه است.

با ادامه تظاهرات در استانهای جنوبی، دولت عراق اعلام کرد برای فرو نشاندن خشم مخالفان طرح‌هایی را دارد. او گفته است ۳.۵تریلیون دینار عراقی (حدود ۳میلیارد دلار) را برای ساخت و ساز و توسعه زیربنایی در بصره اختصاص خواهد داد.

اطلاعات حاکی از آن است که مقامات دولتی قصد دارند آن دسته از مسؤلان دولتی که نامشان در شعارهای تظاهر کنندگان آمده است را برکنار کنند و آنها را محاکمه نمایند.

 

تظاهرات عراق و اصلاحات دولت عبادی در استانهای جنوبی و میانی

منابع مطبوعاتی نیز گفتند اصلاحاتی که دولت وعده داده شامل بودجه برای استانهای جنوبی و میانی و الزام شرکتهای نفت و گاز خارجی به استخدام کارگران عراقی است.

 

در همین حال قرار است بعد از آن که گفتگو با رژیم ایران بر سر تأمین برق عراق با شکست روبه‌رو شد، یک هیأت از طرف دولت به عربستان سعودی سفر کند تا در زمینه‌های برق و خدمات از این کشور کمک بگیرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8bf45c12-1f2d-4148-aadb-58fc367134da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات