728 x 90

ترور و آدم ربایی شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در بصره

تظاهرات ضد دولتی در بصره . آرشیو
تظاهرات ضد دولتی در بصره . آرشیو

بعد از تظاهرات بصره، لیست تصفیه و ترور ادامه دارد. گزارش اسکای نیوز از آدم‌کشیهای شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در استانهای جنوب عراق با این جمله شروع می‌شود.

 

به گزارش اسکای نیوز ۴مهر۹۷: بعد از تظاهرات گسترده‌یی که به مدت چندین ماه در بصره ادامه داشت مردم این استان شاهد دستگیریهای گسترده، آدم‌ربایی و تروراند و تعدادی از فعالان که در راه‌اندازی راهپیماییهای ضددولتی دست داشته‌اند ترور شده‌اند.

روز سه‌شنبه در روز روشن سعاد العلی فعال ۴۶ساله عراقی در منطقه العباسیه بصره به‌دست عوامل رژیم ایران ترور شد. بر اساس فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی گذاشته شده در حالی که او سوار بر خودرو خود بود فردی به او شلیک می‌کند

این فعال عراقی ریاست سازمان دوستی جهانی برای حقوق‌بشر را به عهده داشت.

عکس او در سایتش درج شده و آن‌چنانکه پیداست این عکس را در تظاهرات زنان دربصره گرفته است.

 

او در سایتش نوشته است، سعاد العلی رئیس سازمان دوستی جهانی برای حقوق‌بشر در تظاهرات برای مطالبه حقوق مشروع مردم شرکت کرد تا با برادران و فرزندان و خانواده خود در بصره همبستگی کند.

او گفت ما آزاده‌ایم و در مواجهه با ظلم ایستادگی می‌کنیم و این تظاهرات را با هر خطر و مانعی که بر سر راه آن وجود داشته باشد ادامه خواهیم داد.

 

ترور فعال حقوق‌بشر در بصره در روز روشن

ترور العلی بخشی از سلسله ترورهای حقوق‌دانان مؤید تظاهرات است. خشن‌ترین ترور مربوط به جبار عبدالکریم حقوق‌دان مدافع تظاهر کنندگان بصره است که در ژوئن گذشته با بیش از ۱۵گلوله به‌دست افراد مسلح ناشناس در مقابل مرکز پلیس الهادی در مرکز استان ترور شد.

فعالان دیگر نیز توسط افراد مسلح ناشناس در بصره و ذیقار در جنوب عراق ترور شدند و تعدادی از آنها نیز در بغداد که با سلاحهای مجهز به صداخفه‌کن هدف قرار گرفتند نجات یافتند.

افراد مسلح ناشناس به کسانی اطلاق می‌شود که عملیات ترور را اجرا می‌کنند یا فعالان و حقوق‌دانان طرفدار تظاهرات ضدحکومتی در بصره که به‌خاطر کمبود آب آشامیدنی و برق و افزایش بیکاری در بصره به‌عنوان استانی نفت خیز تظاهرات می‌کنند را می‌ربایند.

 

شبه‌نظامیان ایران

رسانه‌ها صحبت از مجروح شدن فردی دیگر در ترور سعاد العلی کردند که گمان می‌رود همسرش بوده است ولی پلیس استان بصره بیانیه‌یی صادر کرد و گفت در ساعت ۱۵.۳۰متهم فراری عماد طالب مبارک به روی سعاد حبیب لجاج العلی فعال حقوق‌بشر زاده سال۱۹۷۲آتش گشود.

در بیانیه پلیس بصره آمده است در حالی که سعاد العلی در منطقه العباسیه در نزدیکی شرکت سامسونگ در خودرو اش بود از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت و راننده‌اش حسین حسن طعمه الحلفی متولد سال ۱۹۸۷از ناحیه کمر مجروح شد.

 

یک منبع حقوقی به اسکای نیوز عربی به شرط ناشناس ماندن گفت شبه‌نظامیان طرفدار ایران از قبیل عصائب و کتائب حزب‌الله و نجبا لیست افرادی که باید ترور شوند را از کنسولگری ایران در بصره دریافت کرده‌اند. در این لیست تعداد زیادی از فعالان آورده شده و نیز ۱۴فعال مدنی ربوده شده‌اند

بصره که در آن دو میلیون نفر زندگی می‌کنند شاهد تظاهراتی بود که طی آن مردم تعدادی از ساختمانهای دولتی و احزاب سیاسی و نیز کنسولگری رژیم ایران و مقر شبه‌نظامیان حشدالشعبی را بعد از کشته شدن چندین نفر توسط پلیس به آتش کشیدند.

 

ساکنان محلی دولت را به فساد متهم می‌کنند و آن را مسؤل خرابی زیرساختها در این منطقه نفت خیز می‌دانند که سهم بزرگی از داراییهای نفتی عراق را در خود دارد. آنها همچنین نسبت به دخالتهای رژیم ایران در کشورشان انتقاد کردند.

 

محمد الربیعی فعال حقوقی عراقی به اسکای نیوز گفت ترورها و تصفیه‌های فیزیکی و ربودن فعالان امر تازه‌یی نیست بلکه این امور به موازات تظاهرات انجام می‌شود.

او اضافه کرد بغداد از سال ۲۰۱۵شاهد رویدادهای مشابهی بوده است. از جمله فعالانی مانند جلال الشمحانی و واعی المنصوری ناپدید شده و حتی در زندانها هم نیستند.

جلال الشمحانی فعال و یکی از برجسته‌ترین سازماندهندگان تظاهرات میدان تحریر در سپتامبر ۲۰۱۵در یکی از رستورانهای مرکز بغداد توسط افراد مسلح ناشناس در روز روشن ربوده شد و هنوز نیز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

ولی از نظر ربیعی موضوع جدید در بصره این است که دستگاههای امنیتی از سلامتی فعالان ربوده شده نزد آدم ربایان صحبت می‌کنند و این‌گونه آدم‌رباییها را به باندهایی مرتبط می‌کنند که در بصره در امنیت زندگی می‌کنند.

 

مطالب مرتبط

تظاهرات عراق علیه دخالتهای رژیم ایران، آتش زدن عکسهای خمینی در بصره

تظاهرات عراق، حمله به دفاتر و مراکز احزاب وابسته به رژیم ایران

تظاهرات عراق، خشم مردم علیه رژیم ایران

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1679877e-eb40-4cd1-8a8c-6f77be601d82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات