728 x 90

تحلیل‌گر حکومتی: ارتباط با عربستان صرفاً یک اتفاق منطقه‌ای با وساطت چین است و هیچ ارتباط معناداری با برجام پیدا نمی‌کند

رحمان قهرمانپور تحلیلگر حکومتی
رحمان قهرمانپور تحلیلگر حکومتی

تحلیل‌گر حکومتی: ارتباط با عربستان حتی در حوزه اقتصادی نیز چندان تحول خاصی صورت نخواهد گرفت و تحولات صرفاً کوتاه‌مدت و موقتی هستند. مسأله ارتباط ایران و عربستان توانایی و استعداد حل کردن مشکلات سیاست خارجی ایران را ندارد، اما برخی تلاش می‌کنند موضوع را فراتر از حد واقعی جلوه دهند.

رحمان قهرمانپور تحلیلگر حکومتی در مورد توافق رژیم ایران و عربستان گفت: «توافق ایران و عربستان استعداد حل کردن سایر مشکلات سیاست خارجی ایران را ندارد، اما برخی تلاش می‌کنند موضوع را فراتر از حد واقعی جلوه دهند. این توافق، امنیتی‌ست؛ طرفین از این توافق نمی‌خواهند به روابط استراتژیک بلندمدت برسند.

قهرمان‌پور: برخی معتقدند که اگر این توافق منجر به افزایش نقش چین در مسأله برجام شود حتی می‌تواند برجام را دوقطبی کند، اما به‌طور کلی ایران، عربستان و برجام ارتباطی با هم ندارند. زیرا برجام در سطح جهان در موضوع امنیت بین‌الملل پیگیری می‌شود، بنابراین ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

ارتباط با عربستان صرفاً یک اتفاق منطقه‌یی با وساطت چین است و هیچ ارتباط معناداری با برجام پیدا نمی‌کند و حتی در حوزه اقتصادی نیز چندان تحول خاصی صورت نخواهد گرفت و تحولات صرفاً کوتاه مدت و موقتی هستند.

وی در ادامه نسبت به احتمال افزایش تجارت ایران با کشورهای منطقه و الزام پذیرش اف.ای.تی.اف و برجام برای پیشبرد این تجارت افزود: در بحث ایران و عربستان، دو طرف نگاه امنیتی به مسأله دارند یعنی نه ایران و نه عربستان از این توافق نمی‌خواهند به یک روابط استراتژیک بلندمدت و همه‌جانبه برسند. در گذشته نیز روابط ما با عربستان از وجوه مختلف گسترش پیدا نکرد و روابط شکننده بوده است. واقعیت این است که اتفاق خاصی نیافتاده است که بگوییم حجم روابط تجاری ایران و عربستان به‌حدی خواهد رسید که ایران به‌دنبال رفع تحریم‌ها برود. عربستان به‌دنبال این است که تهدیدات ایران را کاهش دهد، ایران نیز در حال تضعیف اپوزیسیون است. در بطن این توافق یک نگاه استراتژیک برای ایجاد روابط استراتژیک وجود ندارد، از لحاظ ژئوپلیتیکی نیز چنین بستری وجود ندارد که ایران و عربستان ارتباط برقرار کنند».

این تحلیل‌گر حکومتی در خاتمه به بزرگ جلوه دادن این توافق توسط باندهای رژیم اعتراف کرد و گفت: «با توجه به فضای روانی سیاسی حاکم طبیعی است که برخی گروه‌های داخلی سعی می‌کنند این موضوع را بزرگ جلوه دهند تا در فضای سیاسی داخلی امتیاز کسب کنند اما با توجه به واقعیتهای کشورهای عربی و چین باید در مورد این موضوع با احتیاط برخورد کنیم. مسأله ارتباط ایران و عربستان توانایی و استعداد حل کردن مشکلات سیاست خارجی ایران را ندارد، اما برخی تلاش می‌کنند موضوع را فراتر از حد واقعی جلوه دهند».(خبرگزاری حکومتی  انتخاب ۲۵ اسفند )

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb3dba29-42d8-4c61-a727-a81ddda55010"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات