728 x 90

تحریم، خروج تدریجی شرکتهای نفتی جهان از ایران

خروج تدریجی شرکتهای نفتی جهان از ایران
خروج تدریجی شرکتهای نفتی جهان از ایران

بعد از شکست رژیم در زنده کردن برجام و در حالی که هر روز شرکتهای بزرگ بین‌المللی در لیست قطع همکاری با رژیم ایران ثبت نام می‌کنند، کلودیو دیسکالزی رئیس اجرایی شرکت انیENI هم در جلسه سالانه این شرکت که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد اعلام کرد این غول نفتی ایتالیایی تمامی‌ طلب‌هایی که بابت سرمایه‌گذاریهای گذشته‌اش در ایران داشته را دریافت کرده و دیگر هیچ طرحی برای پروژه‌های جدید در ایران ندارد.

او که بعد از بیرون رفتن آمریکا از توافق اتمی و تحریمهای جدید علیه رژیم ایران به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد گفت تنها فعالیت باقی مانده در ایران خریدهای ماهانه نفتی از این کشور به میزان دومیلیون بشکه نفت در ماه است که در پایان سال تمام خواهد شد؛ و در اشاره به پایان همکاریهای این شرکت با رژیم ایران اضافه کرد که شش ماه دیگر تحریمهای آمریکا شروع خواهند شد.

 

خروج شرکت ژاپنی از ایران

از طرف دیگر اینپکس کورب بزرگترین شرکت استخراج نفت ژاپن نیز گفت بعد از هشدارهای دولت آمریکا نسبت به تحریمهای اقتصادی بر روی رژیم ایران، در دومین پروژه گسترش حوزه نفتی آزادگان شرکت نخواهد کرد.

شرکت اینپکس ۱۰درصد از سهم حوزه نفتی آزادگان را در سال ۲۰۱۰ به‌دست آورده بود در حالیکه هم‌اکنون با تحریمهای آمریکا سخت است که این پروژه را حمایت مالی کند.

به گفته شرکت وود مکنزی که یک شرکت مشورتی نفتی است حوزه نفتی آزادگان یکی از بزرگترین اکتشافات نفتی جهان است که در سی سال اخیر وجود داشته است. در این حوزه نفتی نزدیک به ۳۳.۲میلیارد بشکه نفت خام وجود دارد. قرار بود که در این حوزه نفتی میزان استخراج به ۶۰۰هزار بشکه در روز برسد.

با برداشته شدن تحریمهای آمریکا بعد از امضای توافق اتمی با رژیم ایران در سال ۲۰۱۶ شرکت اینپکس همکاری‌هایش را با رژیم ایران برای توسعه حوزه‌های نفتی شروع کرده بود ولی به‌سر عت این شرکت نیز در معرض انتخاب میان رژیم ایران و تحریمهای سنگین آمریکا قرار گرفت.

سخنگوی شرکت اینپکس به رویترز گفت برای ما سخت است تا بعد از تصمیم ترامپ مبنی بر تحریم کسانی که با رژیم ایران همکاری کنند در این زمینه ادامه دهیم.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که از توافق اتمی با رژیم ایران بیرون می‌آید و تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۵ از روی رژیم ایران برداشته شده بود دوباره باز خواهد گشت.

 

خروج شرکتهای نفتی اروپا

پروژه‌های نفتی دیگر و در میان آنها پروژه گاز طبیعی توتال در ایران که میلیاردها دلار ارزش داشت درصورتی‌که از تحریمهای آمریکا معاف نشوند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در حالی که هنوز دولتهای اروپایی و آسیایی تلاش می‌کنند با نجات بعضی طرفهای توافق با رژیم ایران تحریمهای آمریکا را به عقب بیاندازند، تحلیلگران امید ندارند تحریمهای آمریکا را بتوان دور زد یا از آنها معاف شد.

شرکت مشورت نفتی اف جی ای گفت اروپا و آسیا توان آن را ندارند که با قدرت مجازاتهای آمریکا مقابله کنند. این شرکت اضافه کرد که این وضعیت را قبول خواهند کرد چرا که کسی پیدا نمی‌شود که رژیم ایران را بر آمریکا ترجیح دهد.

 

مطالب مرتبط:

فهرستی از بانکها و شرکتهای خارجی جریمه‌ شده به‌خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران

بعد از خروج آمریکا از برجام چند شرکت با ایران قطع همکاری کرده‌اند؟

دو شرکت فرانسوی و هلندی به تحریم رژیم ایران پیوستند

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9032c879-8e1d-427e-90ff-edb5c56ba84d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات