728 x 90

تحریم‌های آمریکا علیه هم‌پیمانان حزب‌الله لبنان

وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

دیوید شانکر معاون وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن دو هفته پس از تحریم بانک موسوم به « جمال تراست بانک» لبنان درصدد است تا تحریم‌هایی را علیه هم‌پیمانان حزب‌الله در لبنان اعمال کند.

وی طی مصاحبه‌یی با رسانه‌های لبنان گفت در آینده و در چارچوب تحریمها اسامی اشخاص جدیدی که از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کنند را بدون توجه به دین و مذهب‌شان اعلام خواهیم کرد.

آمریکا حزب‌الله لبنان مورد حمایت ایران را از سال ۱۹۹۷ در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد.

 

 

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۰شهریور۹۸ اعلام کرد به تلاشهای خود برای خشکاندن همه منابع مالی حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد.

در بیانیه‌ این وزارتخانه آمده است: «به پیگرد همه افراد و نهادهای مشارکت‌کننده در تأمین مالی حزب‌الله و حامیانش ادامه می‌دهیم، اما همزمان با بانک مرکزی لبنان و دیگر نهادهای این کشور که در راستای سلامت نظام بانکی و ثبات این کشور کار می‌کنند، از نزدیک همکاری می‌کنیم.»

این موضع پس از آن اعلام شد که وزارت امور خزانه‌داری آمریکا «جمال تراست بانک» را به اتهام همکاری مالی با حزب‌الله و انتقال پول برای حماس تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری گفت بانک «جمال تراست» را به این دلیل تحریم کرده که مؤسسه مالی اصلی حزب‌الله به‌شمار می‌رود.

سیگال مندلکر، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا که مسئول مبارزه با تأمین مالی تروریسم است، اعلام کرد: «بانک جمال تراست و شعبه‌های آن از این رو تحریم شدند که بی‌شرمانه به حزب‌الله امکان فعالیت مالی از جمله پرداخت به افراد این حزب و خانواده‌هایشان را فراهم می‌کند.»

این بانک متهم است به حزب‌الله امکان داده با بنیاد موسوم به شهید ایران که از سال ۲۰۰۷تحت تحریم آمریکاست، تبادلات مالی داشته باشد.

یادآوری می‌شود که چهار شرکت بیمه تابع جمال تراست بانک نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند و سیگال مندلکر گفت که «مؤسسات مالی فاسد مانند جمال تراست شفافیت سیستم مالی لبنان را تهدید می‌کنند.»

این مسئول آمریکایی گفت: «تحریم جمال تراست که بانک مورد علاقه حزب‌الله است، هشداری برای این حزب است»، وی افزود: «حزب‌الله و اربابان ایرانی‌اش نباید جایی در سیستم مالی لبنان داشته باشند.»

او این تحریم‌ها را بیانگر سیاست و روش دونالد ترامپ علیه حزب‌الله توصیف کرد.

 

سایت خزانه‌داری آمریکا روز ۷شهریور/ ۲۹اوت ۲۰۱۹ در این باره طی بیانیه‌یی نوشت:

دفتر کنترل داراییهای خارجی به‌عنوان بخشی از اقدام امروز شرکت‌های تابعه مستقر در لبنان صندوق اعتماد جمال شامل شرکت بیمه تراست Trust Insurance و شرکت خدمات بیمه تراست و شرکت بیمه عمر تراست را نیز به‌دلیل این‌که تحت مالکیت یا کنترل صندوق اعتماد جمال هستند، لیست‌گذاری می‌کند.

سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری برای امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت ”وزارت خزانه‌داری بانک تراست جمال و شرکت‌های تابعه آن را به‌خاطر ممکن کردن گستاخانه فعالیت‌های مالی حزب‌الله هدف قرار می‌دهد. مؤسسات مالی فاسد مانند جمال تراست یک تهدید مستقیم برای صحت نظام مالی لبنان هستند. جمال تراست به شورای اجرایی حزب‌الله و بنیاد موسوم به شهید حمایت و خدمات ارائه می‌دهد. بنیاد شهید نیز برای خانواده‌های بمبگذاران انتحاری پول سرازیر می‌کند. آمریکا به کار با بانک مرکزی لبنان ادامه می‌دهد تا حزب‌الله را از دسترسی به نظام مالی جهانی محروم کند. این اقدام هشداری به همه آنهایی است که به این گروه تروریستی خدمات ارائه می‌دهند.“

اقدام امروز این واقعیت را برجسته می‌کند که چگونه حزب‌الله کماکان به منافع خودش و منافع حامی اصلی‌اش یعنی رژیم ایران در برابر رفاه شهروندان لبنان و اقتصاد لبنان اولویت می‌دهد. ما ابراز تأسف می‌کنیم که حزب‌الله برای جامعه شیعیان به‌طور ویژه‌یی سختی به ارمغان آورده است و به دولت لبنان فراخوان می‌دهیم که هر تلاشی را برای کاستن از تأثیرات منفی بر صاحبان بی‌گناه حساب بانکی که متوجه نبودند که حزب‌الله پس اندازهایشان را به خطر انداخته بود، به‌عمل بیاورند....

بانک تراست جمال

تراست جمال به حزب‌الله یاری می‌رساند، از آن حمایت می‌کند یا پشتیبانی مالی، مادی یا تکنولوژیک برای یا خدمات مالی یا سایر خدمات برای یا در حمایت از حزب‌الله فراهم می‌کند....

همچنین عضو پارلمان از حزب‌الله امین شری فعالیت مالی حزب‌الله در تراست جمال را با مدیریت بانک هماهنگ می‌کند.

دفتر کنترل داراییهای خارجی امین شری را در ژوئیه ۲۰۱۹ بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ به‌دلیل اقدام برای یا به‌نمایندگی از حزب‌الله لیست‌گذاری کرد.

وزارت خزانه‌داری بنیاد موسوم به شهید از جمله شعبه آن در آمریکا و قرض الحسنه را در ژوئیه ۲۰۰۷ بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ لیست‌گذاری کرد. بنیاد موسوم به شهید یک سازمان خصولتی ایرانی است که پشتیبانی مالی از رژیم ایران به چند سازمان تروریستی در مشرق زمین سرازیر می‌کند، از جمله گروه‌های حزب‌الله و جهاد اسلامی.... شعبه‌های بنیاد موسوم به شهید در لبنان هم حمایت مالی برای خانواده‌های اعضای کشته شده حزب‌الله فراهم می‌کند.

 

پیامدهای تحریم‌ها

وزارت خزانه‌داری به اولویت دادن قطع طیف کاملی از فعالیت‌های مالی غیرقانونی حزب‌الله ادامه می‌دهد و با این اقدام بیش از ۵۰فرد و نهاد وابسته به حزب‌الله را از سال ۲۰۱۷لیست‌گذاری کرده است.

در نتیجه اقدام امروز، همه اموال و سودهای ناشی از اموال این اشخاص هدف قرار گرفته شده که در ایالات متحده یا تحت مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی باشند باید مسدود شوند و به دفتر کنترل داراییهای خارجی گزارش شوند. مقررات دفتر کنترل داراییهای خارجی به‌طور کلی هر گونه داد و ستد توسط اشخاص [حقیقی و حقوقی] آمریکایی یا در خاک ایالات متحده (از جمله تراکنشها به‌صورت ترانزیت از آمریکا) که با هر گونه اموال یا منافع در اموال اشخاص مسدود یا تحریم شده مرتبط باشد را ممنوع کرده است.

علاوه بر این، اشخاصی که درگیر تراکنشهای مشخص با افراد و نهادهایی که امروز لیست‌گذاری شدند، شوند ممکن است خودشان مشمول تحریم‌ها شوند....

دفتر کنترل داراییهای خارجی این اختیار را دارد که باز کردن یا حفظ حسابهای بانکی طرف معامله یا حسابهای قابل پرداخت هر نهاد مالی خارجی که آگاهانه یک تراکنش قابل‌ توجه برای حزب‌الله یا فردی که به‌نمایندگی از حزب‌الله یا به دستور حزب‌الله عمل کند یا تحت مالکیت یا کنترل حزب‌الله باشد، تسهیل کند، را در آمریکا ممنوع کرده یا شروط سختی برای این کار برقرار کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2db3ffc2-96fb-4071-9894-d158a6d925c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات