728 x 90

تجمع و عزاداری خانواده‌های فاجعه نفتکش سانچی

تجمع و عزاداری خانواده های فاجعه کشتی سانچی
تجمع و عزاداری خانواده های فاجعه کشتی سانچی

مادران و خانواده های کارکنان و ملوانان فاجعه کشتی سانچی، صبح امروز یکشنبه ۱۶دیماه در سالگرد حادثه مرگبار نفتکش ایرانی در مقابل شرکت  نفت در تهران، و در بوشهر تجمع کردند و به عزاداری پرداختند و یاد عزیزان خود را گرامی داشتند.

نفتکش ایرانی سانچی در تاریخ ۱۶دیماه ۹۶ با یک کشتی باربر چینی بنام کریستال برخورد کرد و در نتیجه این حادثه نفتکش سانچی در لحظه آتش گرفت. آتش‌سوزی تا آنجا گسترش پیدا کرد که پس از چندین مرحله انفجار نهایتاً در روز یکشنبه بیست و چهارم دیماه، کشتی سانچی به‌صورت کامل در آب غرق شد. در این حاد ثه دلخراش تمامی سرنشینان نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.



نفت‌کش سانچی که در تاریخ «۲۵آذرماه» با پرچم پاناما از جزیره خارک حرکت کرده بود قرار بود روز یکشنبه ۱۷دیماه وارد داسان در کره جنوبی شود. این نفتکش با داشتن «۲۷۴متر طول»، «۵۰عرض»، «۲۳متر ارتفاع» و «۱۴مخزن» حمل فرآورده‌های نفتی در ۳۰۰کیلومتری شانگهای در حالی با کشتی چینی برخورد نمود که حامل ۱۳۶هزار تن میعانات گازی معادل حدود یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۶۰میلیون دلار بود.
 

این سانحه که یکی از بدترین سوانح دریایی و یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی در دهه‌های اخیر را با خود بهمراه داشت

در میان انبوه ابهامات و تناقضاتی که اذهان عمومی را در این فاجعه اسفناک به خود مشغول کرد می‌توان به بیش از پنج بار تغییر نام کشتی در طول ۱۰سال و تعویض پرچم آن و ثبت اسم آن در کشور پاناما اشاره کرد که بیانگر نیات واقعی رژیم غارتگر آخوندی در مورد برنامه‌ها و اهداف رژیم در راستای دور زدن تحریمها بوده است.


سایت حکومتی پاسدار رضایی موسوم به انتخاب ۲۳دیماه تحت عنوان ۶سؤال مهم و کلیدی در مورد تصادف ۱۳۰میلیون دلاری سانچی در این باره به صراحت اعتراف کرده و می‌نویسد: «از جمله ابهامات بزرگی که با این رویداد تلخ برای عموم ایرانیان به وجود آمد، نام نفتکش دچار حریق شده و پرچم برافراشته بر فرازش بود که هیچ سنخیتی با کشور مان ندارد. کشتی‌ای که کمتر از ۱۰سال سن دارد، اما «سانچی» پنجمین نامی است که بر آن نهاده شده است. این تغییر نام‌های متوالی در حالی رقم خورده که برخی مدیران از دشواریهای حرکت نفتکش‌های ایرانی در شرایط تحریم و دور زدن تحریم‌ها با شیوه‌هایی مانند ثبت سپید با نام سانچی در پاناما سخن می‌گویند. ادعایی که اگر صحت داشته باشد، با تصادف سانچی به شکل کامل برملا شد و مشت کشور مان را در جهان باز کرد».

با وجود گذشت یک سال از این فاجعه و با وجود این‌که خانواده‌های قربانیان این سانحه بارها تجمع و اعتراض کرده و خواهان مشخص شدن علت بروز این سانحه شده‌اند اما رژیم آخوندی هیچگاه توضیح شفافی در مورد آن ارائه نداده است و در یک سال گذشته تمام تلاشش این بوده است نقش متولیان دروغگو و بی‌لیاقت و ناکارآمد حکومت چپاولگر آخوندی را در بروز این سانحه هم‌چون فجایع مشابه دیگر پنهان کند و بر علت واقعی این سانحه سرپوش بگذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f6ab241-b946-42e4-b070-b192a6780ea4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات