728 x 90

تام ریج: بایدن با حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم، به ریسک جسورتر کردن تروریسم دست می‌زند

تام ریج وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا
تام ریج وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا

واشنگتن تایمز روز جمعه ۱۲فروردین در مطلبی به قلم تام ریج نوشت: بایدن با حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم، به ریسک جسورتر کردن تروریسم دست می‌زند.

 تام ریج وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا نوشت: چندین گزارش اخیر حاکی از آن است که دولت بایدن به‌طور جدی تصمیم بر حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی دارد. این سازمان شبه‌نظامی تندرو نیروی محرکه تروریسم مذهبی در سراسر منطقه و جهان و هم‌چنین یکی از منابع اصلی سرکوب مردم ایران است و نامگذاری آن توسط ایالات متحده در سال۲۰۱۷ بسیار دیرهنگام تلقی می‌شد. هم‌چنین می‌توان گفت که این امر در قطع ارتباط نیروهای وابسته به سپاه از بازارهای جهانی و در نتیجه تحت فشار قرار دادن همه نیروهای نیابتی تروریستی آن، از جمله حزب‌الله لبنان و به‌اصطلاح یگانهای حشدالشعبی در عراق، مؤثر بود.

این ارزیابی هفته گذشته توسط ائتلافی از گروه‌های اپوزیسیون دموکراسی‌خواه موسوم به شورای ملی مقاومت ایران تکرار شد. در پاسخ به گمانه‌زنیهای گسترده در مورد تحریم‌های احتمالی ایالات متحده، شورای ملی مقاومت گزارشی را تهیه کرد که در آن تاریخچه و نفوذ مخرب مداوم سپاه پاسداران و اهمیت حفظ نام تروریستی فعلی را تشریح کرد. در این بیانیه آمده است: «طبق گزارشها، تهران حذف سپاه از فهرست [سازمان تروریستی خارجی] را یکی از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات وین قرار داده است که هدف آن بازگرداندن توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران است، دقیقاً به این دلیل که گنجاندن آن «بسیاری معاملات مالی خارجی مرتبط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ناتوان کرده است» ». .

علیرضا جعفرزاده، معاون دفتر شورای ملی مقاومت در واشنگتن، در اظهارات خود به رسانه‌ها درباره این گزارش و زمینه آن، خروج احتمالی از لیست را بخشی از الگوی «امتیازات کشورهای غربی» توصیف کرد که «تهران را برای تقویت خود تروریسم در منطقه تشویق کرده است». در اوایل ماه مارس، شورای ملی مقاومت یک جنبه از این شتاب را با افشای این‌که لشکر عملیات ویژه خارجی سپاه، نیروی قدس، یک یگان دریایی اختصاصی را با هدف ارائه آموزش، تجهیزات و تدارکات به نیروهای نیابتی منطقه برای توسعه عملیات دریایی علیه کشتیهای تجاری و نظامی غربی و عربی ایجاد کرده است، برجسته کرد.

بلافاصله پس از افشاگری، کاملاً مشخص شد که سپاه پاسداران همزمان با اصرار در آزمایش‌های جدید، به فعالیت‌های بدخیم سنتی خود متعهد است. کمتر از سه سال پس از این‌که برای اولین بار فاش شد که سپاه پاسداران برنامه فضایی خود را حفظ می‌کند، مقامات سپاه به پرتاب دومین ماهواره تجسسی به مدار افتخار کردند. اگر چه ارزش راهبردی خود ماهواره نامشخص است، اما پرتاب فضایی به دشمنان خارجی ایران در مورد پیشرفت مداوم برنامه موشکی بالستیک سپاه بیشتر یادآوری کرد، که می‌تواند روزی سلاحی با قابلیت خروج و سپس ورود مجدد به جو زمین در حال حمل کلاهک هسته‌یی را فراهم کند.

آمادگی سپاه پاسداران برای استفاده تهاجمی از چنین تسلیحاتی نیز در ماه مارس با فرود رگبار موشک در اربیل عراق، بسیار نزدیک ساختمان کنسولگری ایالات متحده که در حال ساخت بود، به‌عنوان یادآور تهدیدهای مضاعفی که داراییها و منافع ایالات متحده با آن مواجه خواهند شد، اگر سپاه مشمول شدیدترین تحریم‌های اقتصادی نمی‌شد آشکار شد.

این اجرا با این واقعیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران برای نزدیک به چهار دهه، به‌رغم این‌که از اولین روزهای تأسیس آن در آوریل ۱۹۷۹ به‌وضوح موجه بود، معلق مانده بود. منفجر کردن پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان در سال۱۹۸۳، انجمن مشترک اعراب و اسراییل در آرژانتین در سال۱۹۹۴، و برجهای خوبر عربستان سعودی در سال۱۹۹۶، و هم‌چنین حملات "پهپادهای انتحاری" به زیرساختهای نفتی آرامکو عربستان در سال۲۰۱۹. که به موازات این حملات و حملات بی‌شمار دیگر، سپاه به‌طور مستمر در حال تثبیت قدرت خود در داخل بود، با کمک ارتباطات سطح بالای سیاسی، کنترل منافع در تمام صنایع ایران را به دست می‌آورد و در عین‌حال خود را به‌عنوان مخوف‌ترین نیروی سرکوبگر در جامعه ایران تثبیت می‌کرد.

امروز، شورای ملی مقاومت و سایر کارشناسان امور ایران بر این باورند که عملیات و شرکت‌های جبهه سپاه پاسداران در کنار علی خامنه‌ای، مجموعه‌های [بیت خامنه‌ای]، اکثریت عظیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند. البته این بدان معناست که حتی زمانی که توافق هسته‌یی ایران در سال۲۰۱۵ به‌طور کامل اجرا شد و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تا حد زیادی به‌حالت تعلیق درآمدند، درآمد بسیار کمی به مردم ایران بازگشت، در حالی که بخش عمده به سمت تروریستها و سایر فعالیت‌های مخرب‌های رژیم هدایت می‌شد. این وضعیت توسط مردم ایران که قیامهای سراسری به راه انداخته‌اند، به‌خوبی تشخیص داده شده بود و روشن می‌کند که مشکلات اقتصادی آنها نه از تحریم‌ها، بلکه از اولویتهای خودخواهانه سپاه و رژیم ایران به‌عنوان یک کل ناشی می‌شود.

فعالیت‌های روزافزون جوانان شورشی در شهرهای مختلف ایران، با آتش زدن بیلبوردهایی که در آن تصویر خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و قاسم سلیمانی فرمانده معدوم سپاه قدس که در ژانویه ۲۰۲۰ در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده بودند، یا آتش زدن مجسمه سلیمانی در همان روز رونمایی از آن، در دیماه امسال، به‌وضوح خشم مردم ایران را از رهبران عالی‌رتبه و کل سپاه نشان می‌دهد. چنین اعتراضاتی به‌دلیل این واقعیت که سپاه عامل اصلی سرکوب قیام نوامبر ۲۰۱۹ بود که حداقل ۱۵۰۰نفر را به‌قتل رساند، هم‌چنان ادامه دارد.

مردم ایران با ایستادگی شجاعانه در برابر بدترین اسباب تروریسم دولتی در جهان، به‌شدت بر ماهیت شرم‌آور تسلیم شدن قریب‌الوقوع دولت بایدن و متحدان اروپایی آن در برابر آن نهاد تأکید می‌کنند. همان‌طور که جعفرزاده، یکی از مقامات شورای ملی مقاومت ایران گفت: اگر نام تروریستی سپاه پاسداران به‌عنوان شرط توافق هسته‌یی حذف شود، «غرب به جای این‌که رژیم را مسئول تروریسم تشدید شده‌اش بداند، به تروریسم پاداش می‌دهد، که منجر به خشونت هر چه بیشتر می‌شود».

 

آقای ریج اولین وزیر امنیت داخلی کشور و فرماندار پنسیلوانیا بود

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f544fd72-0db3-43cc-b6d1-0699abd7561f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات