728 x 90

بیست و سومین روز جنگ در غزه - استمرار حملات هوایی و توپخانه‌یی اسراییل به غزه

جنگ در غزه
جنگ در غزه

​اخبار و آخرین تحولات بیست و سومین روز جنگ در غزه و اسرایی در این صفحه به روز می‌شود.

  • آخرین تحولات از جنگ در غزه و اسراییل - استمرار حملات اسراییل به غزه
  • هواپیماها و توپخانه‌های اسراییل عصر امروز نوار غزه را بمباران کردند.
  • به‌گزارش نیروهای مسلح حماس، حزب‌الله لبنان در پاسخ به بمباران مردم غزه، نهاریه در شمال اسراییل را با ۱۶موشک هدف قرار داد.
  • دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید هیچ مانعی برای ارسال کمکهای بشردوستانه به غیرنظامیان وجود ندارد
  • گزارشگران بدون مرز: قتل روزنامه‌نگار رویترز در لبنان در سیزدهم اکتبر مورد حمله از جهت مرزهای اسراییل بوده است
  • جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید:جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه با رهبران منطقه خاورمیانه گفتگو می‌کند.
  • جیک ‌سولیوان روز یکشنبه در بحبوحه اعتراضات فزاینده نسبت به کشتار غیرنظامیان فلسطینی گفت که اسراییل مسئولیت حفاظت از جان مردم بی‌گناه غزه را بر عهده دارد.
  • سولیوان به سی.ان.ان: خشونت شهرک نشینان افراطی علیه افراد بی‌گناه در کرانه باختری کاملاً غیرقابل قبول است.
  • دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید که امیدوار است در حین مأموریت در این منطقه از غزه و اسراییل دیدن کند. وی گفت یک کنفرانس خبری در ساعت ۱۸۰۰ به وقت اروپا در روز یکشنبه در منطقه رفح برگزار می‌کند.
  • ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که اسراییل در حال گسترش عملیات زمینی خود در غزه است و جنگنده‌های آن صدها هدف دیگر حماس را هدف قرار داده‌اند، چیزی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل آن را مرحله دوم جنگ سه هفته‌یی خوانده است.
  • ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، روز یکشنبه در یک تماس تلفنی نگرانی خود را درباره دریافت کمک‌ها به غزه ابراز کردند.
  • به گفته سخنگوی رسمی وزارت بهداشت غزه روز یکشنبه، مجموع کشته‌شدگان در غزه به ۸۰۰۵نفر و مجروح شدن ۲۰۲۴۲نفر رسید. به‌گفته این سخنگوی، کشته‌شدگان شامل ۳۳۲۴ کودک، ۲۰۶۲زن و ۴۶۰نفر از افراد مسن هستند.
  • پاپ فرانسیس روز یکشنبه خواستار آتش‌بس در جنگ بین اسراییل و حماس شد و مجدداً خواستار آزادی گروگانهایی شد که توسط گروه شبه‌نظامی حماس در غزه نگهداری می‌شوند. 
  • پاپ فرانسیس: آتش بس... ما می‌گوییم آتش‌بس، آتش بس. برادران و خواهران، بس کنید! جنگ همیشه یک شکست است، همیشه
  • رئیس سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت: گزارشهایی که هلال احمر فلسطین از مقامات اسراییل برای تخلیه فوری بیمارستان قدس در نوار غزه دریافت کرده است «عمیقاً نگران‌کننده» است.
  • تظاهرات آتن - پلیس اعلام کرد که بیش از ۵۰۰۰نفر روز یکشنبه در آتن تظاهرات کردند و خواستار پایان دادن به قتل‌عام فلسطینیان در نوار غزه شدند.

 

 

بمباران سنگین و حملات زمینی ارتش اسراییل به غزه شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه ادامه یافت ارتش اسراییل اعلام کرد طی شب گذشته و بامداد امروز به ۴۵۰هدف در شمال غزه حمله کرده است.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا روز یکشنبه نوشت: با آغاز بیست و سومین روز جنگ، غزه در اولین ساعات بامداد یکشنبه هدف بمباران هواپیماهای اسراییل قرار گرفت. در غرب غزه و در اردوگاه الشاطی، دهها تن کشته و مجروح شدند. در منطقه تل هوا در غرب غزه، یک ساختمان ۶طبقه بر اثر بمباران فرو ریخت که امدادگران هم‌چنان مشغول بیرون آوردن اجساد کشته‌ها و مجروحان از زیر آوارها هستند. در مناطق تفاح و زیتون واقع در شرق غزه نیز تعدادی از ساختمانها هدف قرار گرفت که دستکم ۳۰کشته بر جای گذاشت. در اردوگاه جبالیا نیز ۱۱۰ساختمان هدف قرار گرفتند و ۴۵تن از ساکنان آنها کشته شدند.

در خان یونس و رفح نیز ۵۷تن کشته شدند که عمدتاً از آوارگانی بودند که از شهر غزه به جنوب مهاجرت کرده بودند. وزارت بهداشت فلسطین آمار تلفات انسانی شب گذشته غزه را ۳۰۲تن اعلام کرد.

این منبع نوشت: وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات فلسطین اعلام کرد خدمات ارتباطی و اینترنتی در نوار غزه، پس از یک وقفه کامل چند روزه و پس از محکومیت‌های گسترده عربی و بین‌المللی، تا حدی در برخی نقاط غزه مجدداً به کار افتاد.

این منبع افزود کشورهای مصر و اردن و اتحادیه کشورهای عربی خواستار احیای فوری شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی شدند.

 

رویترز پیش از ظهر یکشنبه به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین در غزه گزارش داد تعداد جان‌باختگان در غزه به ۸۰۰۵تن رسیده که ۳۳۴۲تن از آنها کودک هستند و شمار مجروحان به بیش از ۲۰هزار نفر رسیده است

 

روز یکشنبه ۷آبان ۱۴۰۲ سخنگوی ارتش اسراییل با ارائه ویدئویی گفت: شامگاه شنبه‌ عملیات زمینی نیروهای اسراییل در شمال غزه با ضربه زدن به ۴۵۰هدف از حماس ادامه یافت. این اهداف شامل مراکز فرماندهی، پستهای دیدبانی و پستهای پرتاب موشک ضدتانک می‌شوند. در درگیری دیشب با نیروهای حماس، یک افسر اسراییلی به‌شدت مجروح شد و یک سرباز نیز آسیب جزیی دیده است.

 

سخنگوی ارتش اسراییل افزود: ما طبق برنامه در حال پیشرفت در مراحل جنگ هستیم و بتدریج گستره فعالیت‌های نیروهای زمینی خود را در نوار غزه افزایش می‌دهیم. وی گفت ارتش اسراییل طی عملیات هفته‌های اخیر ۵۵تن از فرماندهان و اعضای ارشد حماس را به‌قتل رسانده است

این منبع با اشاره به تشدید درگیریها در مرزهای اسراییل و لبنان گفت پس از شلیک چند خمپاره و موشک از طرف حزب‌الله به مواضع نیروهای اسرائیل، ارتش این کشور پایگاههای حزب‌الله و مناطقی را که منشأ شلیک موشکها می‌نامید تا عمق ۱۲کیلومتری در خاک لبنان زیر آتش توپخانه و موشک‌باران خود گرفته است.

به گزارش رسانه‌های خبری تاکنون ۴۶تن از نیروهای حزب‌الله در درگیری با نیروهای اسراییلی کشته شده‌اند

 

به گزارش وال استریت ژورنال نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل در اولین سخنرانی علنی و عمومی خود پس از شروع جنگ زمینی اخیر گفت: «این دومین مرحله این جنگ است. ما تازه در ابتدای کار هستیم». وی تأکید کرد که بیش از ۹۰درصد بودجه حماس توسط رژیم ایران تأمین می‌شود.

 

خبرگزاری فرانسه بامداد یکشنبه گزارش داد: در حالی که صلیب‌سرخ درباره رنج &#۳۹;غیرقابل تحمل&#۳۹; در غزه هشدار می‌دهد، اسراییل روز یکشنبه حملات خود به غزه را تشدید کرد و از غیرنظامیان خواست تا به جنوب فرار کنند،

 

سخنگوی ارتش اسراییل روز یکشنبه تکرار کرد که غیرنظامیان باید «به منطقه امن‌تری که بتوانند آب، غذا و دارو دریافت کنند» به جنوب بروند و قول داد که «تلاش‌های بشردوستانه به غزه به رهبری مصر و ایالات متحده در حال گسترش است

 

همزمان سازمان ملل هشدار داد که ممکن است هزاران غیرنظامی دیگر در غزه جان خود را از دست بدهند، زیرا اسراییل اعلام کرد که جنگ وارد مرحله دوم شده و عملیات زمینی خود را در داخل قلمرو تحت کنترل حماس افزایش داده است
میریانا اسپولیاریک Mirjana Spoljaric، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، روز شنبه از سطح غیرقابل تحمل رنج انسانیابراز شوک کرد و از همه طرف‌ها خواست تا درگیری را کاهش دهند. او گفت این یک شکست فاجعه‌بار است که جهان نباید آن را تحمل کند

ولکر ترک Volker Turk، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد نیز با بیان این‌که ممکن است هزاران غیرنظامی دیگر جان خود را از دست بدهند، درباره «عواقب فاجعه‌بار عملیات زمینی در مقیاس بزرگ در غزه» هشدار داده است...
بر اساس گزارش سازمان ملل، از زمان حملات هفتم اکتبر، خشونت ها در ساحل غربی اشغالی به‌شدت افزایش یافته است بر اساس گزارش سازمان ملل، 109 فلسطینی از جمله 33 کودک به دست نیروهای اسراییلی یا شهرک نشینان کشته شدند.

 

رویترز روز یکشنبه ۷آبان خبر داد تخلیه بیمارستان شفا در غزه از صبح امروز آغاز شده است. بنا‌به‌گفته پزشکان این بیمارستان در حال حاضر سه برابر ظرفیت خود بیمار پذیرفته است و توان پذیرش مجروحان و بیمارهای بیشتری ندارد. به همین دلیل با توجه به بمباران بی‌وقفه و آمار روزافزون مجروحان، روز یکشنبه تعداد زیادی از مجروحان با کامیون به بیمارستانهای رفح منتقل شدند تا جا برای مجروحان جدید باز شود.

از سوی دیگر تلویزیون الحدث به‌نقل از هلال احمر فلسطین گفت این سازمان در حال تخلیه بیماران از بیمارستان شفاست زیرا بخشی از ساختمان بیمارستان فرو ریخته و میزان ذخیره‌های سوخت به صفر رسیده و امکان رسیدگی به موارد بحرانی وجود ندارد.

 

وال استریت ژورنال ۷آبان به‌نقل از «اونروا»، آژانس ملل‌متحد برای کمک به فلسطین، نوشت روز یکشنبه هزاران نفر در غزه برای بردن آرد و دیگر اقلام پایه زندگی به انبارهای ملل‌متحد هجوم بردند. اونروا افزود قطع ارتباطات تلفنی و اینترنتی، تنش، ترس و احساس انزوا از جهان خارج را در میان مردم پراکنده است. به‌گفته این منبع تاکنون ۸۰ کامیون کمکهای انسان‌دوستانه را در غزه تحویل گرفته است.

 

در همین حال به گزارش رویترز، یک مقام وزارت دفاع اسراییل به خبرنگاران گفت: اسراییل در نظر دارد میزان کمکهایی را که از مصر به سمت غزه می‌روند افزایش دهد. رویترز ضمن انتشار این خبر به‌نقل از وی نوشت: اسراییل یک منطقه غیرجنگی و بشردوستانه در جنوب غزه و در منطقه خان یونس ایجاد خواهد کرد تا جمعیت غیرنظامی بتوانند در آنجا ساکن شوند.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز به‌نقل از دیپلماتها اعلام کرد، پس از این‌که اسراییل عملیات زمینی خود را در غزه گسترش داد، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. این جلسه به درخواست امارات متحده عربی تشکیل خواهد شد این کشور از مارتین گریفیتس، رئیس سازمان ملل‌متحد و فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینیها (آن‌روا) درخواست کرد تا توضیحاتی در نشست شورای امنیت ارائه کنند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در تظاهرات بزرگ در استانبول در روز شنبه گفت اسراییل از ۲۲روز گذشته در حال ارتکاب جنایت جنگی است. اسراییل را به‌عنوان کشوری که جنایات جنگی مرتکب شده به جهان معرفی خواهیم کرد.

به‌دنبال سخنان رئیس‌جمهور ترکیه ایلی کوهن وزیر خارجه اسراییل روز شنبه گفت که این کشور سفیر و نمایندگان دیپلماتیک خود در ترکیه را به‌دلیل اظهارات نگران کننده آنکارا فراخوانده است.

 

تظاهرات جهانی علیه جنگ در غزه در شهرهای مختلف ادامه یافت این تظاهرات از جمله در شهرهای واشنگتن، نیویورک، سانفرانسیسکو در آمریکا، و شهرهای برلین، رم، بروکسل، پاریس، دوبلین، لندن و کلاسکو و سیدنی برگزار شده است

 

 

اسرائیل اعلام کرد طی ۲۴ساعت گذشته هواپیماهای جنگنده بیش از ۴۵۰هدف نظامی را بمباران کرده‌اند 

اسکای نیوز، با انتشار این خبر اضافه کرد:‌ دولت قطر نگرانی عمیق خود را از تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه ابراز کرد و آن را تحولی خطرناک دانست

رويترز روز يكشنبه۷آبان خبر داد تخليه بيمارستان شفا در غزه از صبح امروز آغاز شده است. بنا به گفته پزشكان اين بيمارستان در حال حاضر سه برابر ظرفيت خود بيمار پذيرفته است و توان پذيرش مجروحين و بيمارهاي بيشتري ندارد. به همين دليل با توجه به بمباران بي وقفه و آمار روز افزون مجروحين، روز يكشنبه تعداد زيادي از مجروحين با كاميون به بيمارستانهاي رفح منتقل شدند تا جا براي مجروحين جديد باز شود.

خبرگزاري وفا  روز يكشنبه در گزارشي به نقل از وزارت ارتباطات و فناوري و اطلاعات فلسطين در غزه اعلام كرد خدمات ارتباطي و اينترنتي در نوار غزه، پس از يك وقفه كامل چند روزه و پس از محكوميت هاي گسترده عربي و بين المللي، تا حدي در برخي نقاط غزه مجدداً بازگشته است.

وال استريت ژورنال ۷آبان به نقل از «اونروا»، آژانس ملل متحد براي كمك به فلسطين، نوشت روز يكشنبه هزاران نفر در غزه براي بردن آرد و ديگر اقلام پايه زندگي به انبارهاي ملل متحد هجوم بردند. به گفته اين منبع «اونروا» تا كنون ۸۰ كاميون كمكهاي انساندوستانه را در غزه تحويل گرفته است.

بهداشت غزه: آمار کشته‌ها در نتیجه بمباران اسراییل در غزه به ۸۰۰۰نفر رسیده است.

بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر: بمباران شب گذشته و عملیات زمینی در غزه توسط نیروهای اسرائیلی، طبق گزارشها، شدیدترین تاکنون بوده است و این بحران وحشتناک را به سطح جدیدی از خشونت و درد کشیده است. حملات اسراییل به تأسیسات مخابراتی و متعاقب آن قطع اینترنت، تشدید بدبختی و رنج غیرنظامیان، باعث شده تا مردم غزه هیچ راهی برای اطلاع پیدا کردن از آنچه در سراسر غزه در حال وقوع است نداشته باشند و ارتباط آنها با جهان خارج قطع شود.

 

سازمان ملل‌متحد روز یکشنبه هشدار داد که «نظم مدنی» در غزه پس از غارت انبارهای غذا توسط هزاران نفر شروع به فروپاشی کرده است.
آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (UNRWA) اعلام کرد گندم، آرد و سایر مواد اولیه در چندین انبار غارت شده است.

  • ارتباطات تلفنی و خط اینترنت به مرور و به شکل تدریجی به نوار غزه باز می‌گردد.
  • کارشناسان: عملیات محدود که اسراییل در غزه بکار می‌گیرد یک طرح آگاهانه ارتش اسراییل است. شیوه نفوذ تدریجی این امکان را می‌دهد که اطلاعات کسب کرد و خسارت به حداقل برسد.
  • ارتش اسرائیل: ما از وجود ۲۳۰گروگان نزد حماس مطمئن شده‌ایم.
  • ارتش اسرائیل: ادعای حماس برای تبادل گروگانها با اسرا صرفاً یک جنگ روحی و روانی است.
  • شب گذشته درگیریهای شدیدی در شرق خانیوس در شرق نوار غزه بین نیرویهای اسراییل و فلسطینیان جریان داشت.
  • شورای امنیت روز دوشنبه مجدداً برای بررسی وضعیت تنش بین اسراییل و حماس تشکیل جلسه می‌دهد.
  • سخنگوی وزارت‌خارجه مصر: اقدامات اسراییل مانند تخلیه بارها و بازرسی آنها باعث تأخیر در رساندن کمکها می‌شود.
  • وزیر خارجه روسیه: طرد ساکنان غزه و کوچ دادن آنها باعث یک فاجعه خواهد شد. ما نیازمند توقف فوری جنگ و اعلام برنامه کمکهای انسان برای نجات غزه هستیم.
  • سرگیی لاوروف: بمباران اسراییل علیه غزه با قوانین بین‌المللی در تعارض است.
  • کاخ سفیر تأکید کرد که واشنگتن تلاشهای خودش را برای پاسخگویی به گروه‌های تحت حمایت ایران در هر حمله‌یی در آینده را به‌عمل می‌آورد.
  • نتانیاهو: راههای مختلف را برای آزادی زندانیان فلسطینی در مقابل گروگانها را بررسی می‌کنیم.
  • حماس اعلام کرد که فوراً برای معامله حول تبادل اسرا با اسراییل آماده است.
  • ابراهیم رئیسی: واشنگتن از ما می‌خواهد که اقدامی انجام ندهیم در حالی‌که خودش مستمراً از اسراییل حمایت می‌کند.

 

  • ارتش اسراییل به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در نزدیکی مرز سوریه شلیک کرد.
  • امارات متحده عربی خواهان برگزاری شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه شد.
  • به گفته دیپلمات‌ها، امارات متحده عربی روز شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در پی گسترش عملیات زمینی اسراییل در غزه و قطع شبکه‌های مخابراتی، «در اسرع وقت» تشکیل جلسه دهد.
  • محمود عباس خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای عربی برای بحث در مورد پیامدهای جنگ اسراییل علیه نوار غزه شد.
  • نت بلاکس «تأیید شد: داده‌های شبکه بلادرنگ نشان می‌دهد که اتصال اینترنت در نوار غزه در حال بازیابی است. خدمات رسانی روز جمعه در بحبوحه بمباران شدید اسراییل مختل شد و باعث شد اکثر ساکنان در لحظه‌ای حساس با دنیای خارج قطع شوند».
  • چندین رسانه فلسطینی بامداد روز یکشنبه اعلام کردند که ارتباطات تلفنی و اینترنتی به تدریج به نوار غزه بازگشته است.
  • اکسیوس: وزیر دفاع عربستان قرار است روز دوشنبه برای دیدار با مقامات ارشد دولت بایدن به واشنگتن سفر کند. بر اساس گزارش آکسیوس، انتظار می‌رود خالد بن سلمان با جیک‌ سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لوید آستین وزیر دفاع، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و چندین سناتور دیدار کند.
  • یک منبع مطلع در مورد مذاکرات گفت، مذاکرات با میانجیگری قطر بین اسراییل و حماس با هدف کاهش تنش در غزه روز شنبه ادامه یافت، این در حالیست که اسراییل حملات خود را به غزه تشدید کرده است
  • نیویورک تایمز: در روزهای اخیر مقامات سعودی قویاً به آمریکا هشدار داده‌اند که یک حملهٔ زمینی اسراییل به غزه می‌تواند برای خاورمیانه فاجعه‌بار باشد..

رویترز به‌نقل از نتانیاهو گزارش داد: عملیات زمینی در حال انجام در غزه مرحله دوم جنگ است.

رویترز هم‌چنین نوشت: به‌گفته دیپلماتها، امارات متحده عربی روز شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا در پی گسترش عملیات زمینی اسراییل در غزه و قطع شبکه‌های مخابراتی، «در اسرع وقت» تشکیل جلسه دهد.

 

محمود عباس رئیس دولت فلسطین خواستار برگزاری اجلاس اضطراری سران عرب درباره پیامدهای جنگ اسراییل علیه نوار غزه شد.

محمود عباس

تظاهرات گستردهٔ جهانی در حمایت از مردم فلسطین در کشورهای مختلف جهان ادامه دارد.

نیویورک 

فرانسه 

سوئد 

برلین -آلمان 

ایتالیا 

مردم فلسطین در رام‌الله و شهرهای مختلف کرانهٔ باختری علیه بمباران غزه تظاهرات کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس بشردوستانه در خاورمیانه، آزادی بی‌قید و شرط همهٔ گروگانها، تحویل تدارکات برای نجات جان مردم غزه در مقیاس مورد نیاز فراخوانی صادر کرد.

ایلان ماسک روز شنبه اعلام کرد شرکت اسپیس ایکس به سازمانهای امدادرسانی در غزه کمک خواهد کرد تا از طریق استارلینک بتوانند ارتباط اینترنتی خود را برقرار کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cc5bd150-246f-4008-9f31-9873e990370a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات