728 x 90

بیانیه ۶۳نماینده پارلمان اروپا در حمایت از قیام مردم ایران و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

بیانیه ۶۳نماینده پارلمان اروپا

در آستانهٔ گردهمایی جهانی ایران آزاد

حمایت از قیام مردم ایران و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی

محکومیت نقض حقوق‌بشر، تروریسم و بمب‌سازی اتمی رژیم آخوندی

 

در میان امضا کنندگان بیانیه ایران:

رئیس و نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا

یک رئیس‌جمهور، دو نخست‌وزیر و ۷وزیر پیشین

دبیرکل احزاب مردم اروپا EPPو دبیر احزاب محافظه‌کار و رفرمیست در اروپاECR

۳ رئیس کمیسیون و ۱۶عضو کمیسیونهای خارجی و دفاع

و ۹ نایب‌رئیس گروه‌های پارلمانی دیده می شوند

 

پیام خاویر سارسالخوس رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد:

سوابق رئیسی در نقض جدی حقوق‌بشر و نقش مستقیم او در قتل‌عام

۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۶۷ بسیار تکان‌دهنده است

 

انتصاب رئیسی

مؤید این است که سیاست مماشات یک سیاست شکست‌خورده است

و چیزی به‌اسم «مدره» در داخل این رژیم وجود ندارد

 

خاویر سارسالخوس - رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

سلام، من خاویر سارسالخوس هستم. عضو پارلمان اروپا از اسپانیا از گروه حزب مردم اروپا.

من رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا هستم و می‌خواهم یک ابتکارعمل مهم را از جانب قانونگذاران اروپایی در صدور یک بیانیهٔ درباره ایران اعلام کنم، بیانیه‌یی که توسط تعداد زیادی از اعضای پارلمان اروپا از حداقل ۱۷کشور و ۶گروه مختلف پارلمانی پشتیبانی شده است.

این بیانیه در زمانی توسط اعضای پارلمان اعلام و پشتیبانی می‌شود که وضعیت در ایران بحرانی است.

ما این بیانیه را قبل از نصب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور (رژیم) ایران تهیه کردیم. سوابق او در نقض جدی و سیستماتیک حقوق‌بشر، به‌خصوص به‌دلیل نقش مستقیم او در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در تابستان۱۹۸۸، بسیار تکان‌دهنده است. انتصاب او تأیید این است که چیزی به‌اسم «مدره» در داخل رژیم وجود ندارد و سیاست مماشات یک سیاست شکست‌خورده است.

 

خاویر سارسالخوس افزود: با توجه به‌این نکات و از آنجا که قرار است رئیسی در ماه اوت روی کار بیاید، رهبران اروپایی ما و اتحادیهٔ اروپا با این واقعیت سخت روبه‌رو هستند.

ما نمی‌توانیم روند معمول را ادامه بدهیم. نمی‌توانیم چشم خود را بر نقض حقوق‌بشر و سرکوب زنان ببندیم. نمی‌توانیم رژیم تروریست (حاکم بر) ایران را که ۸۵میلیون ایرانی را به‌گروگان گرفته، نادیده بگیریم. در این برههٔ خاص، ما باید تعهد خود را نسبت به دموکراسی و حقوق‌بشر و حمایت خود را از خواست مردم ایران برای برخورداری از یک ایران آزاد و دمکراتیک با حمایت از خانم مریم رجوی و اپوزیسیون دمکراتیک شورای ملی مقاومت ایران، نشان بدهیم.

من به‌نمایندگی از آقای میلان زوور رئیس مشترک و همکارانم، اعضای گروه دوستان ایران آزاد، صحبت می‌کنم که به‌عنوان اعضای پارلمان اروپا، این‌را اولویت خود قرار خواهیم داد.

 

 

پارلمان اروپا

گروه دوستان یک ایران آزاد

بیانیه قانونگذاران اروپایی در مورد ایران

 

ما نمایندگان پارلمان اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به‌نقض مداوم حقوق‌بشر در ایران ابراز می‌کنیم. عدم اقدام سازمان‌ملل و جامعهٔ بین‌المللی در رسیدگی به‌وضعیت نگران‌کننده حقوق‌بشر، از جمله کشتار ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸، باعث جری‌تر شدن آخوندها و وخامت بیشتر وضعیت حقوق‌بشر شده است. تصمیم اتحادیهٔ اروپا آوریل۲۰۲۱ برای تحریم افرادی که در سرکوب اعتراضات نوامبر۲۰۱۹ (آبان۹۸) مشارکت داشتند که منجر به‌کشته‌شدن دست‌کم ۱۵۰۰نفر شد، اولین قدم در مسیر درست است که انتظار می‌رود اقدامات لازم دیگری را نیز به‌دنبال داشته باشد.

در دوران ریاست‌جمهوری روحانی، ۱۱۸زن اعدام شده‌اند و از این‌رو (رژیم) ایران در رتبهٔ اول در اعدام زنان در جهان قرار گرفته است. ما در کنار زنان ایرانی می‌ایستیم که پیشگامان همهٔ اعتراضات بوده‌اند و با شجاعت تمام با تمام اقدامات سرکوبگرانهٔ گسترده علیه خود مقابله کرده‌اند.

 

ما نگران استفادهٔ (رژیم) ایران از تروریسم در خاک اروپا علیه مخالفان خود هستیم و در این رابطه پاسخ لازم از سوی اتحادیهٔ اروپا ضروریست. محکومیت یک دیپلمات (رژیم) ایران و همدستانش در بلژیک در فوریه۲۰۲۱، به‌اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سالانهٔ اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران در پاریس در سال۲۰۱۸، جایی که صدها تن از نمایندگان اروپایی، آمریکایی و بین‌المللی، وزرای پیشین و بسیاری از شخصیتها در میان شرکت‌کنندگان حضور داشتند و می‌توانستند توسط بمب کشته یا به‌شدت مجروح شوند، نشان داد که وزارت‌خارجهٔ (حکومت) تهران به‌همان اندازه وزارت اطلاعات و امنیت آن درگیر تروریسم است.

ما نگرانی‌های جدی خود را نسبت به‌برنامهٔ سلاحهای اتمی (رژیم) ایران و انکار، فریب و دوگانگی این رژیم اعلام می‌کنیم

 

ما اعتقاد داریم که حلقهٔ مفقوده در سیاست اتحادیهٔ اروپا، نادیده‌گرفتن شرایط عینی در ایران و اشتیاق مردم ایران برای آزادی و دموکراسی است. در اعتراضات سراسری طی چند سال گذشته، مردم ایران به‌وضوح دیکتاتوری حاکم را رد کرده‌اند و تمایل خود را برای تغییر واقعی ابراز داشته‌اند؛ برآیندی که به‌دست مردم ایران و جنبش مقاومت آنها حاصل می‌شود.

برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی، رئیس‌جمهور (منتخب مقاومت ایران) که برای اولین بار توسط وی در شورای اروپا و پارلمان اروپا ارائه شد، خواستار (برقراری یک) جمهوری دمکراتیک مبتنی بر انتخابات آزاد و عادلانه، جدایی دین و دولت، برابری جنسی، منع تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی و یک ایران غیراتمی است، شایسته حمایت ما است.

 

ما از اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم که یک سیاست قاطع در مقابل (رژیم) ایران اتخاذ کند، حقوق‌بشر را در اولویت قرار دهد و مسئولان نقض حقوق‌بشر و تروریسم را مورد حسابرسی قرار دهد.

ما از اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم تا مکانیسم جدید تحریم‌های حقوق‌بشر خود، قانون مگنیتسکی اروپا را برای تحریم ناقضان حقوق‌بشر در ایران به‌کار بگیرد. ما هم‌چنین از اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم که اقدامات کافی در قبال استفادهٔ رژیم ایران از تروریسم در اروپا اتخاذ کند.

در آخر، ما از اتحادیهٔ اروپا و کشورهای عضو می‌خواهیم که در کنار مردم ایران و خواست آنها برای احترام به‌حقوق‌بشر، آزادی و دموکراسی بایستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da2fa59b-7b47-472f-9ea1-c9c6db4f5944"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات