728 x 90

بیانیه سه کشور اروپایی: اگر پیشرفت سریع و ملموسی از سوی ایران حاصل نشود، گزینه‌های خود را بررسی خواهیم کرد

جلسه شورای حکام بین‌الملل انرژی اتمی
جلسه شورای حکام بین‌الملل انرژی اتمی

فرانسه، آلمان و انگلستان طی یک بیانیه‌یی که توسط وزارت‌خارجه آلمان منتشر شده است، در حمایت از گروسی مدیر آژ‌انس انرژی اتمی در ادامه تعهدات کار‌ آژانس در اجرای پادمانها در ایران NPT تأکید کردند.
در این بیانیه آمده است:

ما کاملاً از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی حرفه‌یی، مستقل و بی‌طرفانه تعهدات پادمانی ایران، و تلاش‌های مکرر آن برای تعامل با ایران برای شفاف‌سازی اطلاعات مربوط به صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران تحت توافقنامه پادمانهای NPT حمایت و قدردانی می‌کنیم. ما مجدداً بر اهمیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادامه ارزیابی تمام اطلاعات مربوط به پادمانهای موجود، مطابق با وظایفش تأکید می‌کنیم. .

اکنون نزدیک به چهار سال از زمانی می‌گذرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اولین بار فعالیت‌های محوطه‌سازی در تورقوزآباد را مطابق با پاک‌سازی محل مشاهده کرد و متعاقباً به‌دنبال شفاف‌سازی از ایران در مورد مواد هسته‌یی اعلام‌نشده در تعدادی از سایتها بود. آژانس به‌دنبال شفاف‌سازی این موضوعات بوده و به ایران زمان و فرصتهای متعددی برای ارائه این توضیحات داده شده است. با این حال، ایران تا به امروز این کار را انجام نداده است، به‌رغم این‌که توافقنامه پادمان NPT از نظر قانونی آن را موظف کرده است.

شورای حکام با تصویب با اکثریت قاطع قطعنامه اخیر خود در ۸ژوئن ۲۰۲۲، دومین قطعنامه در مورد این موضوعات، پیام روشنی ارسال کرد و از ایران خواست که مجدداً به تعهدات قانونی خود عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی برای شفاف‌سازی و حل و فصل موضوعات باقیمانده پادمانی تعامل کند.

کشورهای E۳ به‌شدت نگران نتیجه‌گیری آخرین گزارش مدیرکل هستند که به‌رغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل بدون تأخیر با ایران برای حل این مسائل، ایران با آژانس تعاملی نداشته است و بنابراین از ژوئن تاکنون هیچ تحولی صورت نگرفته است.

ما بر پیام آژانس تأکید می‌ورزیم اگر ایران توضیحات فنی معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران ارائه نکند، و آژانس را از مکان یا مکانهای فعلی مواد هسته‌یی و/یا در مورد تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس قادر نخواهد بود صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت موافقتنامه پادمان جامع خود تأیید کند. بسیار نگران‌کننده است که آژانس تا این لحظه در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌یی ایران منحصراً صلح‌آمیز است. .

مدیرکل تأکید کرده است که مسائل پادمان حل نشده تنها ناشی از تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمان جامع این کشور است. علاوه بر این، ایران نه تنها از زمان آخرین اجلاس، تصمیم به عدم تعامل با هیأت مدیره گرفته است، بلکه نگرانی‌های صریح بیان شده این هیأت را نیز نادیده گرفته است.

در عوض، ایران فشار برای یافتن راه‌حل سیاسی برای تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را انتخاب کرده و حملات شخصی با انگیزه‌های سیاسی را علیه مدیرکل آژانس انجام داده است. ما با تمام وجود هر گونه فشار سیاسی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا مدیرکل برای بسته شدن این تحقیقات را رد می‌کنیم. سه کشور ما می‌خواهند حمایت مطلق و بی‌قید و شرط خود را از شما مدیرکل برای گزارش در مورد مسائل پادمان مطابق با دستور شما که توسط معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی اعطا شده است، به‌وضوح اعلام کنند.

موضع ما روشن و راسخ است. این موضوعات جدا از برجام هستند. جدیدترین قطعنامه‌ای که در ژوئن گذشته توسط هیأت مدیره به تصویب رسید، روشن کرد که ”مفاد ایران در مورد تمامی اطلاعات، اسناد و مدارک فنی معتبر که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارزیابی خود به آن نیاز دارد، برای دبیرکل ضروری است تا در موقعیتی باشد که گزارش کند موضوعات باقیمانده دیگری نیست و از این‌رو دیگر ملاحظات و اقدام آژانس درباره این موضوعات نیاز نخواهد بود“ . تنها از طریق تلاشهای شفاف و فعال ایران است که می‌توان این تحقیقات را پیش برد. اگر بر این اساس، مدیرکل بتواند گزارش دهد که این موارد دیگر مطرح نیست، ما نیازی به بررسی و اقدام بیشتر هیأت مدیره نخواهیم دید.

ما یک بار دیگر هم‌چنین یادآوری می‌کنیم که اجرای کد اصلاح شده ۳/۱ یک تعهد قانونی برای ایران بر اساس ترتیبات فرعی موافقتنامه جامع پادمان است که قابل تغییر یا توقف یکجانبه نیست.

ما هم‌چنان قویاً از ایران می‌خواهیم که برای انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده را بپذیرد.
اگر پیشرفت سریع و ملموسی از سوی ایران حاصل نشود، گزینه‌های خود را برای اقدام بیشتر در هیأت مدیره بررسی خواهیم کرد.(سایت وزارت خارجه آلمان ۲۴شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7324c514-648a-474b-8197-a5fde51aea7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات