728 x 90

بیانیه‌های مشترک آمریکا و سه کشور بزرگ اروپایی درباره تهدید برنامه اتمی رژیم آخوندی

اتمی- عکس از آرشیو
اتمی- عکس از آرشیو

بیانیه مشترک و هشدار سه کشور بزرگ اروپایی

درباره تهدید برنامه اتمی رژیم آخوندی

همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان در بیانیه مشترکی درباره برنامه اتمی رژیم آخوندی نوشتند: گزارش آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم ایران با نقض فزاینده تعهدات برجامی خود، به مسیر تنش‌آمیز خود ادامه می‌دهد. طی پنج سال گذشته، رژیم ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را به اوج جدیدی رسانده است که برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌یی بی‌سابقه است. رژیم ایران هم‌چنان از صدور مجوز برای بازرسان آژانس امتناع می‌کند و بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را اجرا نمی‌کند. این اقدامات تردید منطقی را در مورد تمایل این رژیم برای انجام تعهد خود برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند. این نشان می‌دهد که آژانس نمی‌تواند نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران ابراز اطمینان کند.

این بیانیه می‌افزاید: تداوم عدم شفافیت رژیم ایران و رد فعال اقدامات راستی‌آزمایی پیش‌بینی‌شده در برجام به این معنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌داند که رژیم ایران چه تعداد سانتریفوژ دارد و ممکن است در کجا واقع باشند. این شکاف اطلاعاتی پیامدهای زیانباری برای توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی رژیم ایران داشته است.

ما قویاً از رژیم ایران می‌خواهیم به محدودیت‌های تحمیل‌شده توسط برجام، به‌ویژه در مورد قابلیتها و فعالیت‌های غنی‌سازی بازگردد و به تعهداتی که در خصوص شفافیت و همکاری با آژانس برای راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر انجام داده عمل کند.

 

بیانیه دولت آمریکا

خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ما و جامعه بین‌المللی در سطح گسترده‌تری

باید نسبت به سنگ‌اندازیهای مداوم رژیم ایران واکنش نشان دهیم

اگر رژیم ایران با آژانس همکاری نکند ما اقدام مناسبی علیه آن انجام خواهیم داد

 

روز پنجشنبه نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه دولت آمریکا در مورد عدم همکاری رژیم آخوندی با آژانس بین‌المللی اتمی را قرائـت کرد. در این بیانیه از جمله آمده است: «با توجه به تاریخچه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارشات مدیرکل آژانس، ما معتقدیم اکنون به این نقطه رسیده‌ایم که ما و جامعه بین‌المللی در سطح گسترده‌تری، باید نسبت به سنگ‌اندازیهای مداوم رژیم ایران واکنش نشان دهیم... ما نمی‌توانیم اجازه دهیم الگوی رفتاری کنونی رژیم ایران ادامه یابد. بلکه باید اقدامات بیشتری را در تلاش برای به‌دست آوردن تضمین‌هایی که جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت برنامه هسته‌یی رژیم ایران می‌خواهد، انجام دهیم».

این بیانیه در ادامه با بر شمردن موارد مکرر نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم ایران و استمرار عدم همکاری آن با آژانس، طی سالهای متمادی، رژیم ایران را ملزم به تبعیت از الزامات مندرج در گزارش مدیر کل آژانس کرده و می‌افزاید: اگر رژیم ایران این کار را نکند، ما در حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و الزامات جهانی در زمینه منع تکثیر تسلیحات اتمی، اقدام مناسبی انجام خواهیم داد. هیچ حکومتی، از جمله رژیم ایران این اجازه را ندارد که قوانین پایه‌یی و محوری امنیت جمعی و بین‌المللی را زیرپا بگذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e0c34c5-7a7f-4a69-898d-9d73b867752f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات