728 x 90

بیانیه مشترک سه کشور اروپایی (E۳) درباره رژیم ایران و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل

سه کشور اروپایی
سه کشور اروپایی

 سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان (E۳) پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بیانیه مشترکی صادر کردند.

سایت وزارت‌خارجه انگلستان روز دوشنبه ۴تیرماه بیانیه مطبوعاتی سه کشور اروپایی درباره ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:
«شورای امنیت امروز در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که زیربنای توافق هسته‌یی ایران است و تعهدات هسته‌یی ایران را مشخص می‌کند، بحث کرد. این مصوبه قرار است در اکتبر سال آینده فسخ شود. بنابراین ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌یی ایران بسیار مهم خواهد بود.
به‌طور بسیار نگران‌کننده‌یی، گزارشهای اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌یی خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌یی ایران، موسوم به برجام، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌یی ایران، که برخی از آنها غیرقابل برگشت هستند، برجام را تهی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد. این در حالی است که مقامات رژیم ایران در مورد توانایی این کشور در ساخت سلاح هسته‌یی و تغییر احتمالی به‌اصطلاح «دکترین» خود اظهاراتی مطرح کرده‌اند که صراحتاً مغایر با معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون بیش از ۳۰برابر حد مجاز برجام است. ایران در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود به سطحی بی‌سابقه برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌یی است. چنین فعالیتی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.
اخیراً، ایران نصب و راه‌اندازی هزاران سانتریفوژ پیشرفته دیگر را در چندین سایت از جمله تأسیسات عمیق زیرزمینی فردو دنبال کرده است. بر اساس برجام، ایران متعهد شد که هیچ‌یک از این سانتریفیوژها را نصب یا راه‌اندازی نکند و از این سایت برای اهداف غنی‌سازی استفاده نکند. ما مجدداً از ایران می‌خواهیم تا تشدید تنشها را متوقف کند و به تعهدات خود برجام بازگردد.
عدم همکاری ایران با آژانس در طول سالیان متمادی، عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی جهانی را تضعیف می‌کند. هم‌چنین آژانس را از انجام کار حیاتی برای ارزیابی برنامه هسته‌یی ایران باز می‌دارد. طبق درخواست مکرر مدیرکل و شورای حکام، توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی آن باید به‌طور کامل و بدون تأخیر بیشتر پیگیری شود. این به‌ویژه نگران‌کننده است که ببینیم ایران به‌طور قاطع تعهد قانونی خود را برای اعلام تأسیسات هسته‌یی جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس کد اصلاحی ۳.۱ رد می‌کند.
دولت‌های ما در طول سال‌های متمادی راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌یی ایران را دنبال کرده‌اند و به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی ادامه خواهند داد، اما ایران باید در این ۱۶ ماه قبل از انقضای این قطعنامه به‌طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی در باقیمانده‌ها احترام بگذارد».

 

سایت وزارت‌خارجه انگلستان در همین روز در گزارش دیگری نوشت: رژیم ایران باید به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند: بیانیه بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل
باربارا وودوارد Barbara Woodward، نماینده دائم انگلستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران گفت: ما به حفظ همه گزینه‌های دیپلماتیک روی میز ادامه می‌دهیم، از جمله در صورت لزوم اقدام به استفاده از مکانیزم ماشه سازمان ملل قبل از اکتبر ۲۰۲۵.

 باربارا وودوارد گفت: «تشدید بی‌وقفه فعالیت‌های هسته‌یی ایران به این معنی است که اکنون بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید سلاح هسته‌یی نزدیک شده است. این وضعیت منطقه و جهان را بسیار خطرناکتر می‌کند و احتمال تشدید تنش توسط دیگران را بیشتر می‌کند.
شورای امنیت سازمان ملل از طریق این قطعنامه و برجام تلاش کرده است به ایران این فرصت را بدهد تا ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی خود را نشان دهد. با این حال، همان‌طور که آژانس [اتمی سازمان ملل] بارها گزارش داده است، ایران به گسترش برنامه خود فراتر از توجیه غیرنظامی معتبر و بسیار فراتر از محدودیتهای برجام ادامه می‌دهد.
گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این‌که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیش از ۳۰ برابر محدودیت‌های برجام است. ایران، در حال حاضر، در حال نصب سانتریفوژهای پیشرفته تری است که ظرفیت آن را برای تولید مواد شکافت پذیر برای یک سلاح افزایش می‌دهد.
اجازه دهید در مورد آنچه که اکنون در خطر است، شفاف باشیم. این قطعنامه در اکتبر سال آینده منقضی می‌شود و به همراه آن حق اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به پایان می‌رسد. با توجه به پیشرفت‌های خطرناک ایران که ایران را به آستانه تولید سلاح رسانده است، این وضعیت باید برای این شورا نگران‌کننده باشد.
آقای رئیس، سه کشور اروپایی E۳ هم‌چنان به راه‌حل دیپلماتیک متعهد است. ما پایبندی خود را با برجام حفظ کرده‌ایم. ایران باید همین تعهد را نشان دهد. ما به حفظ همه گزینه‌های دیپلماتیک روی میز ادامه می‌دهیم، از جمله در صورت لزوم اقدام به استفاده از مکانیزم ماشه سازمان ملل قبل از اکتبر ۲۰۲۵».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c61882b-ec46-4f4c-ae3b-d211b1ad578c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات