728 x 90

بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی: رژیم ایران در اجرای تعهدات NPT شکست‌خورده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا روز پنجشنبه۲۲شهریور بیانیه‌یی مشترک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که به مسائل مربوط به تعهدات رژیم ایران بر اساس توافقنامه پادمانهای معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (NPT) می‌پردازد. این بیانیه، به‌دلیل عدم همکاری رژیم ایران در ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام‌نشده در مکانهایی هم‌چون تورقوزآباد و ورامین، ابراز نگرانی جدی کرده است.

کورین کیتسل، نماینده دائم انگلستان در آژانس، در این بیانیه اظهار داشت که ایران طی سال‌های اخیر از برطرف کردن مسائل باقیمانده ناکام بوده و آژانس هم‌چنان نمی‌تواند تضمین کند که برنامه هسته‌یی ایران صرفاً صلح‌آمیز است. این بیانیه تأکید کرده که گزارش جدید مدیرکل آژانس نیز نشان می‌دهد هیچ پیشرفتی در زمینه همکاری ایران حاصل نشده است و ایران نتوانسته توضیحات فنی معتبری ارائه کند.

این کشورها هم‌چنین به خودداری رژیم ایران از اجرای قانون اصلاح‌شده ۳.۱ به‌عنوان بخشی از موافقت‌نامه جامع پادمانها اشاره کردند. این قانون دسترسی به اطلاعات طراحی اولیه تأسیسات هسته‌یی جدید را ممکن می‌سازد، اما رژیم ایران از اجرای آن خودداری کرده است. این امر مانع از نظارت آژانس و دریافت اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزیهای پادمانی می‌شود. با توجه به سابقه تأسیسات هسته‌یی اعلام‌نشده ایران، و اظهارات عمومی برخی مقامات رژیم ایران درباره توانایی‌های هسته‌یی، این رفتارها موجب افزایش تردیدهای بین‌المللی درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران شده است.

در بخش دیگری از بیانیه، چهار کشور به محکومیت تصمیم رژیم ایران مبنی بر لغو مجوز تعدادی از بازرسان باتجربه آژانس پرداخته‌اند و اعلام کرده‌اند که این اقدام رژیم ایران کار فنی مستقل آژانس را سیاسی کرده و به توانایی آژانس برای انجام مؤثر وظایف راستی‌آزمایی در ایران لطمه می‌زند.

بیانیه ادامه می‌دهد که ایران باید تمامی تعهدات پادمانی خود را بدون تأخیر بیشتر اجرا کند. این کشورها هم‌چنین بر این نکته تأکید کردند که اگر ایران هم‌چنان به پنهان‌کاری در برنامه هسته‌یی خود ادامه دهد و از همکاری لازم با آژانس سرباز زند، شورای حکام اقدامات بیشتری علیه ایران انجام خواهد داد. این اقدامات شامل درخواست از مدیرکل آژانس برای تهیه گزارش جامع و به‌روزرسانی تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی ایران خواهد بود که ممکن است به نتایج جدی‌تری هم‌چون ارجاع به ماده ۱۹ توافقنامه جامع پادمانها منجر شود. این ماده در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه منع گسترش سلاحهای هسته‌یی فعال خواهد شد.

در پایان، این کشورها هشدار داده‌اند که ایران نباید به‌صورت یکجانبه از تعهدات قانونی خود بر اساس توافقنامه پادمانها شانه خالی کند و اقدامات این کشور در طولانی‌مدت ممکن است به ساختار گسترده‌تر عدم اشاعه سلاحهای هسته‌یی جهانی لطمه بزند.(سایت دولت انگلستان ۲۲شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf6105d5-5181-48d0-9be6-282777c2bb13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات