728 x 90

بیانیه عفو بین‌الملل در آستانهٔ روز جهانی زن

سرکوب زنان در ایران- عکس از آرشیو
سرکوب زنان در ایران- عکس از آرشیو

بیانیه عفو بین‌الملل در آستانهٔ روز جهانی زن

ایران-کارزار خشن برای تحمیل قوانین حجاب اجباری

از طریق نظارت و توقیف فله‌ای خودروها

 

در آستانه روز جهانی زن، عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی برای اعمال قوانین سرکوبگرانه حجاب اجباری از طریق نظارت گسترده بر زنان و کودکان دختر در مکانهای عمومی و ایست‌های گسترده پلیس که زنان راننده را هدف گرفته، کارزار گسترده‌یی به راه‌انداخته‌اند.

خودروهای دهها هزار زن در ایران به‌دلیل سرپیچی از قوانین حجاب اجباری به‌طور خودسرانه مصادره شده‌اند. برخی دیگر تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به شلاق یا حبس محکوم شده‌اند یا با مجازات‌های دیگری مانند جریمه نقدی یا اجبار به شرکت در کلاس‌های «ارشاد اخلاقی» مواجه شده‌اند.

شهادت‌های ۴۶ نفر – شامل ۴۱ زن، از جمله یک زن ترنس، یک دختر و چهار مرد – که عفو بین‌الملل در فوریه ۲۰۲۴ اخذ و جمع‌آوری کرده است همراه با بررسی اسناد رسمی از جمله احکام دادگاهها و قرارهای دادستانی، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ارگانهای حکومتی در آزار و تعقیب زنان و کودکان دختر به‌دلیل صرف استفاده آنان از حقوق‌شان برای خودمختاری بدنی و آزادی بیان و عقیده دست دارند. این سازمان گزیده‌ای از شهادت‌های ۲۰ نفر را منتشر کرده تا نمایی از واقعیت ترسناکی به دست بدهد که زنان و کودکان دختر در ایران روزانه با آن مواجه می‌شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/682613e2-5335-4e12-a84a-4063ee288369"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات