728 x 90

بیانیه انگلستان، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس درباره برجام

غنی سازی اورانیوم
غنی سازی اورانیوم

سایت دولت انگلستان با انتشار متن کامل بیانیه انگلستان، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس درباره برجام جزئیات آن را اعلام کرد.

این بیانیه در ۷ژوئن ۲۰۲۲ از طرف فرانسه، آلمان و انگلستان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به اجرای تعهدات هسته‌یی ایران تحت برجام ارائه شد.

آقای رئیس،
فرانسه، آلمان و انگلستان مایلند از گروسی مدیر کل آژانس اتمی به‌خاطر گزارش اخیر خود در GOV/۲۰۲۲/۲۴ و معاون مدیر کل اروپا به‌خاطر توضیحات فنی تشکر کنند. ما آژانس را به‌دلیل گزارش تعهدات ایران در برجام، با وجود محدودیت‌های اعمال شده در راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های آن در ایران، ستایش می‌کنیم.

ما عمیقاً نگران پیشرفت‌های هسته‌یی مستمری هستیم که مدیرکل در گزارش خود ثبت کرده است. در نتیجه فعالیت‌های هسته‌یی ایران در نقض برجام برای بیش از ۳سال، برنامه هسته‌یی این کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری در گذشته پیشرفت کرده است. این امر امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و خطر تضعیف نظام جهانی منع تکثیر را به همراه دارد.

انباشت نگران‌کننده مواد غنی شده، به‌ویژه اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰درصد، دلیلی برای نگرانی بزرگ است. این باعث کاهش بیشتر زمان ایران تا رسیدن به اولین سلاح هسته‌یی می‌شود و به بی‌اعتمادی نسبت به نیات ایران را تشدید می‌کند. بخشی از این ذخایر به اهداف غنی شده تبدیل شده و تحت تابش قرار گرفته است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند. هیچ یک از این فعالیتها توجیه مدنی معتبری در ایران ندارند.

پیشرفت‌های هسته‌یی ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی هستند، بلکه خطر از هم پاشاندن توافقی را دارند که ما با دقت آن را برای بازگرداندن برجام تنظیم کرده‌ایم.

ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفوژهای پیشرفته به‌طور دائمی‌ توان غنی‌سازی ایران را بهبود می‌بخشد. ایران اکنون با بیش از ۲۰۰۰ سانتریفوژ پیشرفته قدرتمند غنی‌سازی می‌کند که می‌توانند چندین برابر سریع‌تر از مدل مجاز در برجام غنی‌سازی کنند. هر چه ایران بیشتر در حال پیشرفت و انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل برگشت باشد، بازگشت به برجام دشوارتر می‌شود.

این موضوع در مورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه در مورد تولید فلز اورانیوم نیز صادق است که گامی کلیدی در توسعه سلاح هسته‌یی است. ضروری است که ایران این فعالیتها را از سر نگیرد یا کار دیگری را آغاز نکند، به‌ویژه در رابطه با تبدیل UF۶ به UF۴، که همگی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند. پیشرفتها در این زمینه خیلی سریع توازن توافقی را که ما در وین نهایی کرده‌ایم بر هم می‌زند.
از زمانی که ایران اجرای اقدامات نظارتی مرتبط با برجام را متوقف کرد و اجرای پروتکل الحاقی را به‌حالت تعلیق درآورد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت یک سال و نیم از دسترسی حیاتی به داده‌های مربوط به سانتریفوژ و ساخت قطعات بدون دسترسی بوده است.

این بدان معناست که نه آژانس و نه جامعه بین‌المللی نمی‌دانند ایران چه تعداد سانتریفوژ در فهرست موجودی خود دارد، چه تعداد سانتریفوژ ساخته شده است و در کجا ممکن است واقع شده باشند، دقیقاً در نقطه‌ای که در حال گسترش برنامه و ساخت قطعات و مونتاژ سانتریفوژ و تواناییهای خود است.

آژانس بسیار واضح است که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آن در رابطه با برجام در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهداتش به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است.

با این وصف این سؤال مطرح است که آیا آژانس با توجه به زمانی که از زمان شروع این اقدامات ایران می‌گذرد، در آینده می‌تواند تداوم دانش را بازیابی کند.

در رابطه با راستی‌آزمایی، یادآور می‌شویم که، مجدداً در این دوره گزارش، ایران کد اصلاح‌شده ۳.۱ ترتیبات فرعی موافقت‌نامه پادمانهای ایران را نیز اجرا نکرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واضح است که اعمال کد اصلاح‌شده ۳.۱ الزام قانونی توافق پادمان ایران است و ایران نمی‌تواند به‌طور یک‌جانبه آن را اصلاح یا از آن خارج شود. ما قویاً از ایران می‌خواهیم که به تعهدات قانونی خود و اجرای قانون بازگردد.

آقای رئیس
اتحادیه اروپا به‌علاوه سه و سه کشور اروپایی از آوریل ۲۰۲۱ درگیر مذاکرات فشرده با ایران با هدف بازگرداندن برجام هستند. E۳ از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و زمانی که ما ۳ماه پیش وین را ترک کردیم، یک توافق قابل اجرا روی میز داشتیم که ایران را به تعهداتش برجام و آمریکا به توافق بازمی‌گرداند. ما متأسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است.
ما همیشه به صراحت گفته‌ایم که اولویت ما بازگرداندن برجام بوده است. به همین ترتیب، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که توافق نمی‌تواند به‌طور نامحدود روی میز بماند، دقیقاً به این دلیل که ایران به پیشرفت توانایی‌های هسته‌یی خود ادامه می‌دهد و مزایای عدم تکثیر توافق و در نتیجه امکان دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند. ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تشدید برنامه هسته‌یی خود را متوقف کند و فوراً توافقی که روی میز است را منعقد کند.

این امر هم‌چنین به آژانس اجازه می‌دهد تا راستی‌آزمایی و نظارت کامل را از سر بگیرد و تداوم دانش خود را در مورد این برنامه بازسازی کند و به جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت منحصراً صلح‌آمیز آن تضمین دهد.

آقای رئیس
ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌دلیل گزارش‌دهی دقیق و اجرای دقیق و بی‌طرفانه مأموریتی که شورای امنیت سازمان ملل به آن ابلاغ کرده است، ستایش می‌کنیم. ما مدیرکل را تشویق می‌کنیم که هیأت را در مورد پیشرفت نظارت و راستی‌آزمایی در ایران در تمام جنبه‌های آن مطلع کند. ما از انتشار عمومی آخرین گزارش ۳ماهه آژانس در مورد نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال می‌کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a56f2810-d006-4bd6-a30d-865bcc2f080f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات