728 x 90

بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل به جرم بی‌کفایتی در مقابله با کرونا و ۱۱ اتهام دیگر متهم شد

بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل
بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل

کمیته سنای برزیل پس از بررسی یک پرونده پرحجم توصیه کرد بولسونارو رئیس‌جمهور این کشور به جرم بی‌کفایتی در مقابله با کرونا و ۱۱ اتهام دیگر از شارلاتانیسم و تحریک جنایت گرفته تا قتل و نسل کشی، محکوم شود.


یک کمیسیون تحقیقات پارلمانی در برزیل گفت: رئیس‌جمهور این کشور از تهیه به موقع واکسن برای جلوگیری از مرگ هزاران برزیلی بر اثر کرونا تخطی جدی کرده و خواستار محاکمه او شدند، در این گزارش از جنایت علیه بشریت سخن رفته است.


آسوشیتدپرس چهارشنبه ۲۸مهر نوشت: یک کمیسیون تحقیقات پارلمانی در برزیل اتهامات سنگینی را علیه ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل مطرح کرده است.
این کمیسیون پس از تقریباً شش ماه تحقیق درباره نحوه برخورد دولت بولسانارو در رابطه با اپیدمی کرونا گزارش نهایی خود را منتشر کرد و گفت: رئیس‌جمهور و دولت او مرتکب تخطی بسیار جدی شده‌اند. بولسونارو حتی به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت متهم شده است.
در این گزارش از بی‌کفایتی و سهل انگاری، انتشار عمدی اطلاعات نادرست، شارلاتانیزم و در یک نسخه پیش‌نویس حتی از قتل سخن رفته است.
نویسندگان این گزارش در ادامه گفتند، رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو از وظیفه خود برای جلوگیری از مرگ هزاران برزیلی تخطی کرده است و باید به‌دلیل نقش داشتن در مرگ عده زیادی در کشور محاکمه شود.
این کمیسیون تحقیق هم‌چنین خواستار محاکمه ۶۰نفر دیگر، از جمله وزیر بهداشت پیشین و پسران بولسونارو شده است.
این گزارش تقریباً ۱۲۰۰صفحه‌یی اگر چه هنوز یک پیش‌نویس است و معلوم نیست به آن رأی داده شود، اما در عمل مانند یک بمب خبری عمل کرده و رسانه‌های برزیلی بلافاصله بعد از بیرون آمدن آن در روز سه‌شنبه ۲۷مهر اقدام به انتشار آن کردند.
دولت می‌خواسته مردم را به‌صورت هدفمند در معرض ویروس قرار دهد، نویسندگان گزارش استدلال می‌کنند که رئیس‌جمهور و دولت او آگاهانه تصمیم گرفتند که واکسن را زود نخرند؛ تصمیمی که باعث مرگ هزاران نفر شده است.
پیش‌نویس گزارش نهایی می‌گوید، برزیل می‌توانست یکی از اولین کشورهای جهان باشد که ایمن‌سازی گسترده را آغاز کند.
بولسونارو و کابینه‌اش انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان واکسن را به تأخیر انداختند و ایمیل‌هایی که شرکت داروسازی فایزر در اواسط سال گذشته به دولت برزیل ارسال کرده بود، هفته‌ها بی‌پاسخ ماند.
شایان یادآوری است که بر اساس آمار رسمی این کشور از هر ۱۰برزیلی یک نفر تا به‌حال به کرونا مبتلا شده است اما تعداد موارد گزارش نشده احتمالاً چندین برابر بیشتر است. بیش از ۶۰۰هزار نفر در کشور بر اثر یا در ارتباط با کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce8ebb72-50fd-4533-a4c4-460dc3f14486"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات