728 x 90

بلومبرگ: بایدن به‌گونه‌ای «باید عمل کند» که توافق هسته‌یی ایران مرده است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

فاکس نیوز روز سه‌شنبه ۲۲شهریور در مطلبی درباره سرنوشت بن‌بست برجام نوشت: سردبیران بلومبرگ استدلال می‌کنند که بایدن به گونه‌ای «باید عمل کند» که توافق هسته‌یی ایران مرده است و ارسال نفت به چین را قطع کند.

سردبیران بلومبرگ در سرمقاله‌ای که روز دوشنبه منتشر کردند که در آن استدلال می‌شد که ایالات متحده باید به‌سرعت سیاست خود را در قبال برنامه هسته‌یی ایران تغییر دهد. آنها استدلال کردند که زمان آن فرا رسیده است که دولت بایدن به گونه‌ای عمل کند که انگار توافقی حاصل نخواهد شد و صادرات نفت ایران را که منبع اصلی درآمد این کشور است، محدود کند.

سردبیران نوشتند: «اگر چه ممکن است توافق هنوز به پایان نرسیده باشد، ایالات متحده باید طوری رفتار کند که گویی چنین است».

رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۱شهریور در کنفرانس مطبوعاتی خود در وین درباره تحقیقات و پروسه شفاف‌سازی در ایران گفت: پروسه شفاف‌سازی تاکنون ثمربخش نبوده است. ما هنوز انتظار داریم که این شفاف‌سازیها صورت بگیرد.

مدیرکل آژانس گفت: ما نمی‌خواهیم موضوع را دراماتیک کنیم ولی واقعیت این است که به‌طور فوق‌العاده‌ای دشوار خواهد شد و ما باید خیلی سخت تلاش کنیم و ایران باید بسیار شفاف باشد و اطلاعات و دسترسی در مورد موضوعات متعددی به ما بدهد تا ما بتوانیم یک تصویری به دست بیاوریم که طبعاً یک تصویر تقریبی خواهد بود و دقیق نخواهد بود زیرا ما عکسهای واقعی را نداریم. بنابراین کار زیادی باید انجام شود تا ما به نقطه نتیجه‌گیری گسترده‌تر برسیم. طبعاً این چیزی است که ما در رابطه با همه کشورهایی که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، پیگیری می‌کنیم.

گروسی در رابطه با اظهارات کاملاً خصمانه رژیم ایران و همکاری نکردن رژیم به خبرنگاران گفت: من در این رابطه ابراز تأسف می‌کنم و این موضوع جدید نیست. طبعاً این جدید نیست که شاهد این باشیم که وقتی آژانس موارد مشخصی را درخواست می‌کند، ایران نمی‌خواهد پاسخ بدهد یا آنطور که انتظار می‌رود، تعامل نمی‌کند، آنها ما را به این خاطر متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند.

این موضوع بسیار روشن و ساده است. ما ردهایی از اورانیوم در مکانهایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بود و هرگز قرار نبود در آن فعالیت هسته‌یی وجود داشته باشد و ما در این رابطه سؤالاتی مطرح می‌کنیم. به من توضیح دهید که به چه دلیل این کار استفاده سیاسی از اختیارات من است؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است انجام دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/61b19c50-1f39-42d3-b64e-0013f2d805e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات