728 x 90

برکناری کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اقدامی بی‌سابقه

کوین مک کارتی
کوین مک کارتی

روز سه‌شنبه ۱۱مهر ۱۴۰۲، در مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام بی‌سابقه، کوین مک کارتی رئیس‌جمهوریخواه مجلس با تصویب پیشنهاد مت‌گیتز Matt Gaetz نماینده جمهوریخواه دیگر از فلوریدا، از ریاست برکنار شد. این کار به‌دنبال یک رأی‌گیری با اکثریت ۲۱۶ در برابر ۲۱۰رأی یعنی با ۶رأی افزوده صورت گرفت.

۲۱۶رأی برای برکناری مک کارتی شامل ۲۰۸دموکرات و ۸نفر از جمهوریخواهان در مقابل رأی مخالف ۲۱۰جمهوریخواه دیگر بود.

به‌دنبال برکناری کوین مک کارتی، مجلس نمایندگان به‌مدت یک هفته تعطیل شد. رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس بعد از تعطیلات صورت خواهد گرفت.

مک‌کارتی برای این‌که دولت تعطیل نشود با مصالحه با دموکراتها بودجه ۴۵روزه را با آرای منفی ۴۵جمهوریخواه تصویب کرد. اما مت‌گیتزMatt Gaetz او را متهم به «توافق محرمانه با بایدن بر سر کمک به‌ اوکراین در تعطیلات آخر هفته» کرد.

مت گیتز بعد از تصویب بودجه موقت اعلام کرد خواستار رأی‌گیری برای برکناری مک‌کارتی خواهد شد.

 

نیویورک تایمز نوشت: نماینده پاتریک مک هنری، جمهوریخواه از کارولینای شمالی و معاون ارشد مک کارتی به‌عنوان سخنگوی موقت معرفی شد و تنها کسی که ممکن است بتواند انتخاب رئیس جدید مجلس را اداره کند. مک هنری اولین نفر بود که در لیست جانشینهای او آمده است.

ولی روشن نیست که چه کسی در جمهوریخواهان کنگره می‌تواند رأی اکثریت مورد نیاز برای برنده شدن ریاست مجلس را به‌دست بیاورد. تا وقتی کسی بتواند ۲۱۸رای یا بیشتر به‌دست بیاورد، مجلس نمایندگان انتخابات برای انتخاب ریاست مجلس را ادامه می‌دهد.

در این فاصله تمام اقدامات در مجلس نمایندگان متوقف خواهد شد. تصویب ۱۲ لایحه بودجه و دیگر لوایح مالی در وضعیتی که ریاست مجلس تعیین‌تکلیف نشده کار مشکلی است.

فاکس نیوز گزارش کرد اولین رئیس مجلسی است که در تاریخ آمریکا توسط کمیته حزب خودش برکنار شده است. این شکست اعتماد به مؤسسات و فراتر از سالنهای کنگره است.

 

طرفداران پر حرارت ترامپ می‌گویند که این تحولات بالمآل در سال انتخابات به نفع ترامپ تمام می‌شود. زیرا ترامپ علناً می‌گفت، بودجه بایدن را تصویب نکنید تا دولت تعطیل شود.

طبق مقررات مجلس آمریکا، پاتریک مک هنری رئیس موقت اختیارات رئیس کنگره را ندارد و بایستی به برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس بعدی مبادرت کند. قرار است در ۱۱اکتبر برای رئیس‌بعدی رأی‌گیری شود اما ممکن است حتی تا چند هفته رئیس بعدی انتخاب نشود.

گفته می‌شود مک کارتی با انعطافهایی که برای بودجه و اداره امور دولت با دموکراتها به خرج داده بود گمان نمی‌کرد آنها بالاتفاق به عزل او از ریاست مجلس رأی بدهند اما در سال انتخابات، همه چیز از مصالح انتخابات عبور می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f50ca5d-cbc7-422b-8bdc-3cd751f29b2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات