728 x 90

بروکسل تایمز: تسلیم شدن در برابر اخاذی ایرانی یا نجات جان؟

تظاهرات ایرانیان آزاده
تظاهرات ایرانیان آزاده

بروکسل تایمز ۱۸تیر نوشت: به‌طور اتفاقی، قرار است حکم دادگاهی در استکهلم سوئد علیه حمید نوری، یک مقام سابق رژیم ایران، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در سال۱۳۶۷، در ۲۳تیر همان روزی که پارلمان بلژیک رأی‌گیری می‌کند، اعلام شود.

پیشنهاد قانونی برای انعقاد معاهده بین بلژیک و ایران در مورد انتقال محکومان روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فدرال بلژیک تصویب شد و در ۱۴ جولای در مجمع عمومی کامل به رأی گذاشته خواهد شد. اکثریت کمیته به این پیشنهاد رأی مثبت دادند، اما با مخالفت احزاب راست و چپ نیز در پارلمان روبه‌رو شد که N-VA ملی‌گرا به آن رأی منفی داد . همان‌طور که قبلاً گزارش‌شده بود، این پیشنهاد بحث برانگیز تلقی شد زیرا به‌نظر می‌رسید از دیپلماسی گروگان گیری چشم‌پوشی می‌کند.

معترضان به این پیشنهاد دلایل خاص خود را داشتند. گروه‌های تبعیدی ایرانی علیه آن در بروکسل تظاهرات کردند. تشکل‌های کردی نامه اعتراضی به مجلس ارسال کردند. عفو بین‌الملل نگرانی‌های مربوط به حقوق‌بشر را مطرح کرد. سیاستمداران محافظه‌کار آمریکایی به تبادل زندانیان اعتراض کردند که ممکن است دیپلمات ایرانی محکوم به تروریسم را از زندان بلژیک آزاد کند.

کشوری که یک محکوم به آن منتقل می‌شود نمی‌تواند مدت مجازات را افزایش دهد اما می‌تواند آن را با قوانین خود تطبیق دهد یا عفو یا عفو اعطا کند. این یکی از نگرانی‌هایی است که اگر اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی به ایران بازگردانده شود. دادگاه بلژیک او را به‌دلیل دست داشتن در حمله تروریستی نافرجام علیه تجمع مخالفان ایرانی در پاریس به ۲۰سال زندان محکوم کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا در پاسخ به سؤال بروکسل تایمز در مورد نقش اتحادیه اروپا تأیید کرد که این کمیسیون پرونده جلالی را دنبال می‌کند. جوزپ بورل، نماینده عالی آمریکا و دیگر مقامات اتحادیه اروپا به‌طور مرتب پرونده وی را با همتایان ایرانی خود مطرح می‌کنند، اما این موضوع بیش از هر چیز یک موضوع دوجانبه بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

به‌طور اتفاقی، قرار است حکم دادگاهی در استکهلم سوئد علیه حمید نوری، یک مقام سابق ایرانی، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در سال۱۹۸۸، در ۱۴ژوئیه، همان روزی که پارلمان بلژیک رأی‌گیری می‌کند، اعلام شود. قرارداد انتقال با ایران دادستانی سوئد خواستار حبس ابد برای نوری شده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0804a4a-ba25-4001-ae2c-2e5455f7b889"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات